اجتماعیاستانیاصفهاناقتصادیبین المللیتبریزتهرانخراسانسلامتفارسقممازندرانورزشی

اینجا جای شوخی نیست

خبرمهم: بسیاری رفتار تکرارشونده ایرانی‌ها در خصوص شوخی با یک موقعیت حتی دردناک را مکانیسم دفاعی آنها در برابر مصیبت و بلا می‌دانند. با ‌این ‌حال اغلب این رفتار تکرارشونده با اعتراض‌هایی همراه است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  « در مسئله‌ای مانند مواجهه با بیماری کرونا هم اگرچه قابل پیش‌بینی بود که خیلی زود شوخی با آن همه‌گیر شود اما به دلیل اهمیت موضوع، تأثیر شوخی‌ها بر ساده‌انگاری موضوع و تبدیل آن به فاجعه و همچنین هراس و اضطرابی که بر جامعه حاکم شده شاهد همدلی عمومی در برخورد سرد با این دست شوخی‌ها بودیم. شاید از معدود مواردی که عموم مردم معتقد بودند نباید با شوخی با آن سطحش را از یک مسئله حساس به موضوعی دم‌دستی تقلیل دهیم، همین مراقبت‌ها در برابر کروناست. البته نباید فراموش کنیم که حجم موضع‌گیری‌های عجیب‌و‌غریب در برابر کرونا از سوی برخی چهره‌ها چنان زیاد و باورنکردنی بود که تفکیک شوخی از جدی در برخی موارد سخت بود. چه در ایران و چه در جهان سیاست‌مداران، هنرمندان و چهره‌های مشهوری بودند که خیلی جدی سعی در تقلیل ماجرای کرونا داشتند و با توجه به جایگاهشان معلوم نبود که باید موضع‌گیری آنها را در قالب طنز بدانیم یا نه! برای مثال در هفته اول شیوع کرونا، دبیر سابق ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در یک نشست خبری گفته بود: «از همگان می‌خواهیم که اشتباه نکنند و فکر نکنند که اگر مسائل را به‌صورت تشدید یافته بیان کنند مسئولان از خواب بیدار می‌شوند.»
قبول کنید که حقیقتا تفکیک این نقل از طنز به موضع‌گیری جدی سخت است؛ آن‌ هم وقتی دو هفته بعدش بیش از ۳۵۰ نفر بر اثر این بیماری جان باختند. با‌ این ‌حال چنبره بیش از ۲۰روزه کرونا بر زندگی ایرانی‌ها و گستردگی جهانی آن مانعی بر سر راه عده‌ای در ایران و خارج از ایران نبود که آن را دستمایه طنز نکنند. موضوعی که البته عمدتا منجر به عذرخواهی این افراد شد.

مورد خاص آقای حریرچی

شاید اولین زنگ خطرها وقتی به صدا درآمد که خبر رسید در همان هفته نخست شیوع کرونا در ایران دکتر حریرچی، دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا خودش به این بیماری مبتلا شده است. انتشار ویدئوهایی از رفتارهای غیر حرفه‌ای دکتر حریرچی در کنفرانس خبری با علی ربیعی و همچنین گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیونی هم دستمایه طنز شد و هم این که هشدار جدی برای بسیاری شد تا توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری را جدی بگیرند. با ‌این ‌حال برش‌هایی از ویدئوهای رفتارهای دکتر حریرچی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و حتی پایش به یکی از مشهورترین برنامه‌های طنز در دنیا هم رسید. ترور نوآ در یکی از قسمت‌های دیلی‌شو با پخش قطعاتی از ویدئوهای دکتر حریرچی در نشست خبری با علی ربیعی به شوخی گفت: «اگر می‌خواهید به کرونا مبتلا نشوید، فقط از همین یک نفر دوری کنید!»
اما این تنها در ایران نبود که سیاستمداران با ساده‌انگاری درباره این بیماری موقعیت‌های طنزی ایجاد کردند. در سایر نقاط دنیا هم چهره‌هایی بودند که با اظهار نظرها و رفتارهای غیر ‌حرفه‌ای‌شان سعی در شوخی با این بیماری داشتند. ترامپ یکی از اولین چهره‌هایی بود که با کرونا شوخی کرد و بعد از آن‌هم به ‌هیچ ‌وجه به توصیه‌های بهداشتی توجه نکرد و مکرر در دیدارهایش با بقیه دست داد.

شوخی‌ای‌‌ که کار دست آی‌وی‌وی داد

اگرچه موج کرونا از چین شروع شد اما حالا ایران و ایتالیا در دنیا بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند و رشد گسترش بیماری در آنها نگران‌کننده است. با آن که با گذشت بیش از دو ماه از شیوع جهانی این بیماری انتظار می‌رفت که دیگر حساسیت جهانی نسبت به آن بالا برود و کسی در دنیا سعی نکند این بیماری را دستمایه شوخی قرار دهد اما خیلی زود مشخص شد چنین نیست. آی‌وی‌وی، هنرمند معروف و معترض چینی، چند روز پیش در پیامی اینستاگرامی با شیوع کرونا در ایتالیا شوخی کرده بود. او در حساب اینستاگرامش نوشته بود: «ویروس کرونا به پاستا شبیه است؛ چینی‌ها آن را اختراع کردند و ایتالیایی‌ها آن را در جهان پخش کردند.» طبیعتا این پست آی‌وی‌وی با واکنش‌های فراوانی در ایتالیا همراه بود. از جمله لاپو الکان، از چهره‌های مشهور اقتصادی ایتالیا به او جواب داد: «این سخن توهین به ایتالیا و به همه کسانی است که از بیماری رنج می‌برند. همچنین توهینی است به روابط استوار چین و ایتالیا.» آی‌وی‌وی در پاسخ به اعتراضات یادآور شد که خود او هم از شیوع اپیدمی کرونا زیان دیده است: «روز ۲۵ مارس قرار بود او اپرای توراندخت اثر پوچینی را در رم به روی صحنه ببرد اما این برنامه که با تلاش بیش از صد نفر آماده شده بود، به علت انتشار اپیدمی لغو شد.»

محرومیت برای فوتبالیستی که با کرونا شوخی کرد

این ‌روزها بیشتر رقابت‌های فوتبال یا برگزار نمی‌شود یا این که بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

احتمالا همین مسئله هم موجب شده تا الان فوتبالیست‌ها اهمیت مسئله کرونا را درک کرده باشند؛ چرا‌که چند شب پیش و در سری آ، مهاجم ساسالو بعد از به ‌ثمر ‌رساندن گلش، یک پیام بهداشتی درباره در خانه ماندن را رو به دوربین‌ها گرفت و از مردم خواست تا هشدارها را جدی بگیرند اما تا پیش از این، چهره‌های معروفی بودند که سعی داشتند با کرونا شوخی کنند و البته هزینه سنگینی هم برای این کار پرداخت کردند. دله الی، هافبک تاتنهام، یکی از چهره‌هایی بود که به خاطر منتشرکردن ویدئویی در اسنپ‌چت، مجبور به عذرخواهی شد. دله الی در این ویدئو، خود را شبیه به مردی از آسیای شرقی کرده بود. با وجود آن که دله الی، بازیکن تاتنهام، بعد از شوخی با ویروس کرونا مجبور به عذرخواهی شد، از نظر اتحادیه فوتبال انگلیس این عذرخواهی کافی نبوده و احتمال محرومیتش وجود دارد. جی‌جی بوفون هم از دیگر کسانی بود که در این مدت یک شوخی نژادپرستانه با محوریت کرونا انجام داد که سروصدای فراوانی در دنیای فوتبال ایجاد کرد. بوفون پس از آخرین مسابقه یووه در جام حذفی ایتالیا، ضمن امضای نوشته‌ای برای یک هوادار چینی، با شوخی به او گفت: «اوه اوه… شما باید مراقب باشید. کرونا! اوه…» اوضاع زمانی بدتر شد که بوفون در ادامه از هوادار چینی پرسید: «وای! شما اهل ووهان هستید؟» شوخی که علاوه بر حساسیت‌ها درباره کرونا، پای مسائل نژادپرستانه را هم به این موضوع باز کرد.

کروناخوانی در روزهای کرونایی

اگرچه اکثر شوخی‌هایی که با کرونا و شیوعش صورت گرفته، به دلیل نادیده‌گرفتن موقعیت و تلاش یک‌طرفه برای ایجاد موقعیت طنز با واکنش‌های منفی زیادی همراه بود، از برخی شوخی‌هایی هم که در این زمینه انجام شد، استقبال فراوانی شد. یکی از آنها، ویدئویی از دانیال خیر‌خواه است که یکی از چهره‌های معروف اینستاگرامی است و دابسمش‌های معروفی دارد. او در اینجا و در یک ویدئوی معروف با الهام از ویدئوهای چارلی چاپلین و روی والس شماره یک برامس، سعی کرد شیوه درست شستن دست‌ها را به کاربران یاد بدهد. بابک رجبی هم یکی دیگر از چهره‌های معروف اینستاگرام است که این روزها با «کروناخوانی» بسیار معروف شده. او در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی اشعاری خودساخته و طنز می‌خواند و سعی دارد پیام‌های بهداشتی به دنبال‌کنندگانش بدهد.

استندآپ‌‌کمدی در رشت بحران‌زده

استان گیلان خیلی زود به یکی از مراکز کرونا در کشور تبدیل شد و هنوز هم وضعیت این استان بحرانی است. در‌ حالی ‌که عمده اخبار این روزهای گیلان به کمبود تجهیزات پزشکی، توصیه‌های بهداشتی و مسائلی از این دست ارتباط دارد، در اخبار هم آمده بود شهرداری رشت قصد برگزاری جشنواره استندآپ‌کمدی «کوری کرونا» را دارد. تلاش برای برگزاری این جشنواره طنز با محوریت کرونا، در حالی است که فضای این شهر به دلیل فوت برخی شهروندان به واسطه ابتلا به این بیماری چندان همخوانی با کمدی و طنز ندارد. همچنین مدام در این روزها توصیه شده از اجتماعات انسانی خودداری کنید.

روغن بنفشه کلیدواژه شوخی‌ها

یکی از پرکاربردترین کلیدواژه‌های شوخی با کرونا، «روغن بنفشه» است؛ شوخی‌ای که در پی دستور یکی از مدعیان طب سنتی درباره کرونا معروف شد و هنوز هم در میان کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شود. علاوه بر این، شوخی با سیاستمداران هم یکی دیگر از موارد رایج در فضای مجازی است… افزایش روز‌‌افزون مسئولان آلوده به کرونا و خونسردی آنها در مواجهه با این ویروس باعث شد مردم کمی ناباورانه به مسئله نگاه کنند و عده‌ای هم نوشتند: «دقایقی قبل، خود کرونا هم اعلام کرد که کرونایی شده.» هم‌زمان با شیوع کرونا هشدارهایی درباره وقوع سیل در غرب ایران هم وجود داشت که عده‌ای در واکنش به آن به طنز نوشتند: «ستاد بحران: سیل داره میاد، در خانه نمانید… وزارت بهداشت: کرونا آمده، در خانه بمانید.»/شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا