اجتماعیسلامت

حق فنی داروخانه ها از مصادیق خدمات درمانی نیست

خبرهای فوری: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شکل جدید تعرفه داروخانه‌ها را که با عنوان تعرفه خدمات سرپایی دارویی به وسیله وزارت بهداشت تصویب شده است، ابطال کرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری گفت: در خصوص حق فنی داروخانه‌ها به موجب ماده ۸ قانون بیمه همگانی، آنچه که به دولت اختیار داده شده مربوط به تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی است و دیوان عدالت اداری اعتقاد دارد موضوع حق فنی داروخانه‌ها از مصادیق خدمات تشخیصی و درمانی نیست.

غلامرضا مولابیگی افزود: به استناد بند ۱۵ ماده یک قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت بهداشت؛ خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی بیان شده است و اگر خدمات دارویی جزو خدمات تشخیصی و درمانی بود، قانونگذار آن را بعنوان یک بند جداگانه بیان نمی‌کرد و وقتی به عنوان بند جداگانه بیان کرده است حکایت از این دارد که تشخیصی و درمانی جدا هستند و دارویی هم جداست.

غلامرضا مولابیگی افزود: ماده ۸ قانون بیمه همگانی فقط تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی را بیان کرده است و نسبت به امور دارویی صحبتی نمی‌کند و اینکه اجازه داده شود وجوهی از مردم بابت خدمتی که ارائه می‌شود، دریافت شود باید مبنای قانونی داشته باشد که در اینجا ندارد.

وی گفت: بر همین اساس دیوان عدالت اداری در آرای متعددی نسبت به این موضوع ورود کرد و چندین سال این موضوع در دیوان ابطال شد و وزارت بهداشت هم دوباره مصوب می‌کرد و بازهم به دیوان شکایت شد که دیوان هم ابطال کرد.

مولابیگی افزود: بر همین اساس مبلغی که داروخانه‌ها تحت عنوان حق فنی دریافت می‌کردند، مبنای قانونی نداشت و بعد از این داروخانه‌ها تغییر عنوان دادند که تغییر عنوان حق فنی به عنوان خدمات سرپایی دارویی موضوع را عوض نمی‌کند و ماهیت را تغییر نمی‌دهد و وقتی مبنای پرداخت و دریافت وجود ندارد با تغییر عنوان، مجوز قانونی درست نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین تغییر عنوان مدخلیتی ندارد و بر اساس ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری همه مراجع مکلفند آرای دیوان را در تصمیم ها و مصوبه های بعدی خود رعایت کنند.
معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری گفت: نباید دوباره با تغییر عنوان بر خلاف رای دیوان عدالت اداری مصوبه ای گذرانده شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا