اجتماعی

بدحجابی شرعا مجازات دارد یا قانونا؟!

خبرمهم: علی رغم اینکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم درخصوص حجاب به مرد و زن دستوراتی داده است و پیامبر‌اکرم‌(ص) و معصومین علیهم السلام فرمایشاتی درخصوص حجاب داشته‌اند،

سجاد جاوید

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، علی رغم اینکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم درخصوص حجاب به مرد و زن دستوراتی داده است و پیامبر‌اکرم‌(ص) و معصومین علیهم السلام فرمایشاتی درخصوص حجاب داشته‌اند، اما شرعا هیچ مجازاتی برای بد‌حجابی یا بی‌حجابی در قرآن کریم و یا در فرمایشات معصومین و تقریر ایشان در‌نظر گرفته نشده است.

اما طبق ماده ۶۳۸  قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و تبصره آن مجازات قانونی در نظر گرفته شده است. در حالی که خداوند و پیامبر‌اکرم‌(ص) و معصومین علیهم السلام درخصوص هر فعل حرامی یا جرمی، مجازاتی به‌ عنوان حد شرعی مشخص و تعیین نموده‌اند اما در خصوص ترک فعل حجاب هیچ حد شرعی قرار نداده‌اند. در تمام آیات قرآن کریم و فرمایشات پیامبر‌اکرم‌(ص) و معصومین علیهم السلام درخصوص حجاب تبیین فرموده‌اند که اگر رعایت حدود حجاب نکنید، مورد تعرض نامحرمان و بد‌دلان قرار خواهید گرفت و رعایت حجاب برای شما خوب است. یعنی علاوه بر اینکه رعایت حجاب را واجب فرموده‌اند ولی در خصوص عدم رعایت آن عوارضش را تبیین فرموده‌اند و از خوبی‌های رعایت حجاب و بدی‌های عدم رعایت حجاب نیز سخن گفته‌اند که مردم بدانند دلیل وجوب حجاب چیست. “آیت‌الله ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در سخنان خود چنین اشاره کردند: حکم حجاب مسلماً جزو اصول و فروع دین نیست؛ فروعِ فروعِ فروع دین است.

 مسائل اصلی کشور به فراموشی سپرده شده و دنبال چیزهای تصنعی و مشغول کردن رفته‌اند.

 مسائل دینی، اخلاقی و معنوی با ترساندن و تهدید کردن حل نمی‌شود.

 در همه کشورهای اسلامی بسیاری از زنانی داریم که حجاب را رعایت نمی‌کنند اما نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند و دستورات دینی را عمل می‌کنند و خیلی به دستورات اخلاقی توجه می‌کنند.

 من ٢٠ سال پیش عرض کردم که مسئله حجاب یک مسأله فرهنگی است. اگر این را به یک مسأله حکومتی تبدیل کنیم، آثار و توابع بسیار بدی برای جامعه خواهد داشت.

 آن وقت رفتارهایی که در مسأله حجاب پیش می‌آید هم تبدیل به یک مسأله سیاسی در برابر حکومت می‌شود و همه کسانی که می‌خواهند به‌نوعی با حکومت تعارض کنند، از این شیوه استفاده می‌کنند؛ و این نه تنها به مسأله حجاب کمک نمی‌کند، بلکه روزبه‌روز مسأله بی‌حجابی را گسترش می‌دهد.”

۲. فرضیه:

خداوند تبارک و تعالی که برای هر فعل حرام یا جرمی، حد و مجازاتی در نظر گرفته است آیا در خصوص بدحجابی نیز نمی‌توانست مجازات در نظر بگیرد؟ وقتی حکم حجاب حکم شرعی است مجازات نیز نباید توسط شارعی که خود واجب فرموده تعیین و تبیین گردد؟ آیا با توجه به اینکه در خصوص بد‌حجابی توسط شارع مقدس حد و مجازاتی در نظر گرفته نشده است معنای فرهنگی بودن حجاب را نمی‌دهد یا اینکه بدحجابی امری حکومتی است؟ 

۳. پیشنهاد و راه کار:

هر جا صحبت از حجاب می‌شود به شرع و حکم الهی استناد می‌شود، اما اینکه بجای اقدام فرهنگی درخصوص حجاب برخوردهای پلیسی و بعضا توهین‌آمیز، جریمه، حبس یا شلاق طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی (خواه اجرا شود، خواه اجرا نشود ولو به صرف نمادین) می‌شود، نیز به تجویز اسلام و شریعت برداشت می‌شود. چنانکه طبق آیات، احکام، احادیث و روایت بر می‌آید، حجاب بحث فرهنگی است زیرا در آیات و احادیث و روایات به وجوب رعایت حجاب تاکید شده اما در خصوص اینکه اگر رعایت نشود فقط به این موضوع اشاره شده که مورد تعرض بد‌دلان و هوس‌ بازان قرار می‌گیرید و نه اینکه اگر مورد تعرض قرار گرفتید و یا رعایت نکردید به حد و مجازات محکوم می‌شود. درخصوص مجازات بدحجابی نیز طبق روایات، به کیفر اخروی فقط اشاره شده و اینکه در دنیا چه عواقبی برای شخص بد‌حجاب دارد. به عنوان مثال وقتی قوه قضاییه یا پلیس جهت پیشگیری از جرم به شهروندان توصیه‌هایی می‌نماید که مراقب سودجویان باشید و بعد اتفاقا برخی در دام سودجویان می‌افتند و جهت شکایت به پلیس یا قوه قضاییه پناه می‌برند، به بزه دیدگان نمی‌گویند ما قبلا هشدارها را داده بودیم و شما خودتان مقصرید. در حجاب هم همین است، وقتی یک خانمی ولو بدحجاب مورد تعرض قرار می‌گیرد پلیس یا قوه قضاییه نمی‌گوید به ما ارتباطی ندارد، می‌خواستید حجاب را رعایت کنید. حال چاره کاملا مشخص است، همانطور خداوند متعال حکم وجوب را فرموده، نحوه بیان متین قرآن کریم، احادیث و روایات نشان‌دهنده این است که از حسن‌های حجاب بگویید و از بدی‌هایش نیز بگویید. این فرهنگ را در تفکر‌ها ایجاد کنید تا شهروندان پی به حسن نیت ببرند، تا خودجوش به درستی عمل کنند. دلیلش هم این است که مرد یا زنی که بخواهد هوس‌رانی کند به چادر یا غیر‌چادر نیست، چرا که همه چیز از فکر نشات می‌گیرد، فلذا ظاهری که به زور یا تحکم با‌حجاب شود فایده‌ای ندارد، بلکه از فرد دو شخصیت متفاوت و ریا‌کار می‌سازد.

نتیجه: چنانچه از معانی و تفاسیر آیات قرآن کریم، روایات و احادیث پیامبر اکرم(ص) و معصومین علیهم السلام چنین برداشت شود که از طریق فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی در خصوص رعایت حجاب و عوارض‌های ناشی از عدم رعایت آن می‌توان جامعه را اقناع کرد، قطعا زنان و دختران خودجوش به این مهم عمل خواهند نمود‌. ولی اگر برداشت ما از وجوب حجاب تحکم بر‌این امر است که اگر کسی به نحوی که مقرر است رعایت نکرد باید تحت تعقیب قرار بگیرد، باید همه مشکلات کشور را رها کنیم هر روز دسته دسته زنان و دختران را مجازات کنیم و در آخر هم با مشکلات روحی، سرخوردگی، افسردگی و دشمنی بین با‌حجابان و بی‌حجابان مواجه شویم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا