اجتماعی

در ایران آب هست، مدیریت نیست!

خبرمهم: محمد درویش، فعال و پژوهشگر حوزه محیط‌زیست علت بحران منابع آبی و حجم مصرف بیش از حد انرژی در پایتخت را عدم توجه به توان اکولوژیکی این شهر می‌داند. به گفته وی «منطقه‌ای که تهران بر رویش مستقرشده به وسعت ۷۵۰ کیلومترمربع مطابق بررسی‌هایی که اکولوژیست‌ها انجام داده‌اند، بر مبنای منابع آبی و خاکی که در اختیارش بود که در جوار کوهستان چهارهزار متری توچال قرار داشت، بهترین سرویس را می‌تواند حداکثر به سه‌میلیون نفر بدهد اما الان در شرایطی با هم صحبت می‌کنیم که در تهران دست‌کم 10 میلیون نفر اقامت شبانه دارند و ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر تردد روزانه در این شهر دارند. درواقع تهران اسیر پدیده‌ای شده است که از آن به‌عنوان جزیره گرمایی یاد می‌کنند.»

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، حتما متوجه گرمای بیش از حد هوای پایتخت در آخرین ماه از فصل بهار شده‌اید. طبیعی است؛ چراکه نزدیک به تابستان و در شرف ورود به این فصل هستیم اما هنوز اوایل خرداد بود که تهران روزهای با دمای بالای ۳۰ درجه را تجربه کرده و گرمای هوا شهروندان را حسابی کلافه کرده است. معاون اداره کل هواشناسی استان تهران به‌تازگی از افزایش دما طی هفته جاری، خیزش گردوخاک و وقوع توفان لحظه‌ای خبر داده است.

به گفته این منبع «تهران درحال تجربه هوای تابستانی در فصل بهار است، با توجه به اینکه تا پایان هفته جاری استقرار هوای گرم و روند افزایش دما با شیبی ملایم در انتظار است، مصرف برق به‌دلیل استفاده از سیستم‌های برودتی افزایش خواهد یافت، بنابراین در چنین شرایطی مدیریت مصرف انرژی درتمامی مجموعه‌ها، ادارات و منازل ضروری است.» از طرفی میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران که درحال‌حاضر ۶۳۲ میلیون مترمکعب در سال گذشته ۸۰۳ میلیون مترمکعب بوده، با مصرف بیش از ۶۰ هزار مگاوات برق در روز گذشته، رکورد کشوری مصرف برق نیز شکسته شده است. با کاهش حجم بارندگی بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته، حجم ذخایر سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته، ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده و این درحالی است که سطح مصرف روزانه آب در پایتخت نیز با رسیدن به ۳۵۴۳هزار مترمکعب، نسبت به مصرف سال گذشته، افزایشی ۱۲درصدی را تجربه کرده است. آیا این افزایش دمای زودرس، کاهش منابع آبی استان و افزایش مصرف آب و برق در پایتخت ما را به‌سمت یک بحران قریب‌الوقوع در تابستان پیش رو سوق می‌دهد؟

ضمن بررسی‌های آمارها و داده‌ها در این خصوص، با کارشناسان حوزه محیط‌زیست، هواشناسی و منابع آبی گفت‌وگوهایی داشتیم تا به سوال فوق پاسخ دهیم.

حجم ذخایر سدهای پنجگانه تهران بیش از ۲۲ درصد  نسبت به سال پیش کاهش داشته است

طبق گفته مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران «حجم ذخایر پنج سد امیرکبیر، طالقان، لتیان، لار و ماملو درحال‌حاضر به ترتیب ۱۳۰، ۲۵۳، ۶۱، ۱۲۲، ۶۶ میلیون مترمکعب است، درحالی‌که در زمان مشابه سال گذشته، حجم ذخایر آبی پنج سد مذکور، به ترتیب ۱۸۳، ۲۹۶، ۶۲، ۱۵۶، ۱۰۷ میلیون مترمکعب بوده است.» محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، هفته گذشته درباره وضعیت منابع آبی استان گفته بود: «با ثبت بیش از ۱۸۰ میلی‌متر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، ذخایر سدهای تامین کننده آب استان تهران، به ۶۳۲ میلیون مترمکعب رسید. میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران درحال‌حاضر ۶۳۲میلیون مترمکعب است که این میزان در سال گذشته ۸۰۳ میلیون متر مکعب بوده است. میزان بارش‌ها از ابتدای خردادماه سال‌جاری تاکنون ۰,۹ میلی‌متر بوده که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته رقم ۶,۸ میلی‌متر بود. بررسی وضعیت ورودی سدهای استان تهران نشان می‌دهد که میزان ورودی به مخازن در سال آبی جاری ۸۸۴, ۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به ورودی ۱۱۱۸, ۶ میلیون مترمکعبی در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. خط قرمز وزارت نیرو تامین آب شرب پایدار است. با توجه به شرایط اقلیمی کشور و فصل گرمای پیش‌رو، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف امری ضروری است و باید موردتوجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.»/جماران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا