اجتماعی

ضرورت بازنگری در قانون کالاهای ته لنجی

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور از کشف بیش از ۹ هزار میلیارد ریال انواع کالای اساسی احتکار شده و قاچاق از ابتدای امسال تا کنون در کشور خبر داد.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور از کشف بیش از ۹ هزار میلیارد ریال انواع کالای اساسی احتکار شده و قاچاق از ابتدای امسال تا کنون در کشور خبر داد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، سردار مهدی حاجیان در نشست خبری صبح امروز خود به طرح دولت درمورد اصلاح یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: دولت با شجاعت این طرح را اجرا کرد و همه باید کمک و حمایت کنند. این طرح به نفع مردم است و می‌تواند امنیت اقتصادی را برقرار کند.

حاجیان به تشریح اقدامات پلیس در تامین امنیت اقتصادی پرداخت و گفت: از ابتدای امسال قرارگاه عملیاتی اقتصادی با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و جرائم اقتصادی با دستور فرمانده انتظامی کل کشور برقرار شد که بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ تیم عملیاتی در آن فعال هستند.

وی ادامه داد: در نتیجه این اقدامات از ابتدای امسال تا به امروز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر روغن خوراکی قاچاق یا احتکار شده از سوی مأموران کشف شده است.

سخنگوی پلیس کشور با بیان اینکه در همین مدت پنج هزار و۳۰۰ تن گندم و آرد کشف شده است، اظهارکرد: دو هزار و ۷۰۰ تن نهاده دامی و۳۳۰۰ تن برنج نیز در این مدت کشف شده است.

به گفته حاجیان، در این مدت ۱۲۸۴ متهم مرتبط با این جرائم نیز از سوی مأموران مورد شناسایی قرار گرفته و دستگیر شده‌اند.

سخنگوی پلیس کشور ارزش ریالی کالاهای کشف شده از ابتدای سال جاری تاکنون را بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

حاجیان به کشفیات حوزه احتکار و قاچاق در ۲۴ ساعت گذشته نیز اشاره کرد و گفت: طی این مدت ۱۷۷ تُن برنج احتکاری و قاچاق در کشور کشف شد و همچنین ۱۸۶ تن گندم و آرد، ۴۳۰ تن روغن و ۱۷۶ تن نهاده دامی نیز کشف و ضبط شد که ارزش این اقلام در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد ریال بود.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه حمایت از این طرح اقتصادی بزرگ که به نفع مردم است باید انجام شود، تصریح کرد:‌ خوشبختانه رئیس جمهور نیز ابعاد مختلف این طرح را تشریح کرده و توضیح دادند که منافع این طرح به اقشار پایین جامعه بازمی‌گردد و پلیس نیز تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا از این طرح حمایت لازم را انجام دهد.

حاجیان با تأکید بر اینکه قاچاق کالا یک جرم مشهود است، گفت: طبیعی است که پلیس به عنوان ضابط قضایی با جرایم مشهود برخورد می‌کند. پلیس با کسانی که بخواهند با معیشت مردم بازی کرده و با اخلال در بازار و چرخه تولید آن را به خطر بیاندازند برخورد جدی خواهد کرد.

تأکید پلیس بر ضرورت دسترسی کامل به سامانه تجارت وزارت صمت

حاجیان به موضوع قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: در این زمینه لازم داریم تا بررسی شود که اساسا قاچاق از چه مبادی و مجاری اتفاق می‌افتد و چگونه این حجم از اقلام از کشور خارج می‌شود. آنچه که درباره خروج ۳۵ هزار تن کالای قاچاق از کشور رخ داد چگونه انجام شده است. این‌ها که نمی‌تواند از مرز و به شکل انفرادی از سوی قاچاقچیان خارج شود. بنابراین ما لازم داریم که این مجاری شناخته شود.

وی با تأکید بر اینکه در مبادی رسمی و ورودی و خروجی کشور باید نظارت‌ها افزایش پیدا کرده و قوانین سختگیرانه‌تری داشته باشیم، گفت: خواسته پلیس دسترسی کامل به سامانه تجارت وزارت صمت است. الان دسترسی ما یک دسترسی ناقص است و ما نیازمند دسترسی ادمین هستیم تا بتوانیم چرخه انبارداری کشور را تحلیل کرده و به آمارها دسترسی کامل داشته باشیم. ما ضابط قضایی هستیم و باید این دسترسی برای ما فراهم شود. پلیس تنها طی دو سال اخیر هشت شهید را در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقدیم کشور کرده است و امیدواریم که وزارت صمت به این درخواست توجه لازم را داشته باشد.

وی افزود: برابر تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق ما خواستار فراهم شدن دسترسی کامل به این سامانه هستیم و آن وقت است که می‌توانیم بگوییم ما مبارزه هدفمندی با قاچاق خواهیم داشت. لازم داریم که در مورد توزیع اقلام اساسی امکان رهگیری این اقلام برای ما وجود داشته باشد و بدانیم که این اقلام در چه وضعیتی هستند.

ضرورت بازنگری در قانون کالاهای ته لنجی

حاجیان با تأکید بر اینکه در این زمینه نیازمند بازنگری در قانون کالاهای ملوانی و ته لنجی هم هستیم، گفت:‌ امروز خودروهای شوتی که کالاهای قاچاق را جابه‌جا می‌کنند به یک معضل برای ما تبدیل شده‌اند و باید برخورد شدیدتری با آن‌ها صورت بگیرد. متأسفانه این خودروهای شوتی اقدام به جابه‌جایی کالاهای ملوانی و ته لنجی کرده و آن را به مرکز کشور انتقال می‌دهند. در همین سال گذشته این خودروها منجر به تصادفات قابل توجهی شدند که در جریان ۱۷۸ فقره خودروهای شوتی، ۳۱۸ نفر جان خود را از دست داده و ۵۴۹ نفر مجروح شدند.

وی ادامه داد:‌ بنا بود که در سال ۹۹ در زمینه کالاهای ملوانی و ته‌لنجی بازنگری صورت بگیرد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد و آیین‌نامه اجرایی آن نهایی نشده و همین موضوع سبب شد که ما امروز با خودروهای شوتی مواجه شویم. در همین روزهای اخیر یکی از همکاران ما در امیدیه اهواز در مبارزه با خودروهای شوتی شهید شد.

وی با بیان اینکه هدف از کالاهای ته‌لنجی کمک به معیشت مرزنشینان بود، گفت: اما متأسفانه این موضوع مورد سوءاستفاده واقع شده است.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه فرایند مبارزه با قاچاق کالا باید مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرد، گفت: هم در زمینه شیوه‌نامه‌ها، هم در زمینه زیرساخت‌ها و هم در مورد دسترسی‌ها باید اختیارات قانونی ما افزایش پیدا کند. پلیس گمرک ما نیز حدود دو سال است که ایجاد شده است و در این زمینه فعال است اما همان طور که گفتم ما نیازمند افزایش اختیارات، بازنگری در مقررات و شیوه‌نامه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: لازم است که امکان تحلیل ورودی و خروجی انبارها برای پلیس فراهم شود. ببینید که اگر انبارداری به وظایف خود عمل نکرد یا از ترخیص کالایی در شرایط مورد نیاز خودداری کرد نسبت به احضار آن اقدام شود.

وی تأکید کرد: ما لازم داریم که با علل مقابله کنیم نه با معلول‌ها و باید بگویم که بدون دسترسی به داده‌ها مبارزه ما هوشمند و هدفمند نخواهد بود. این داده‌ها به ما کمک خواهد کرد که ما به وظیفه نظارتی‌مان عمل کنیم.

۵۱ درصد سرقت‌های کشور خرد است

حاجیان با بیان اینکه در حوزه سرقت ما نیازمند آسیب‌شناسی و بررسی علل و ریشه‌ها هستیم، گفت: باید بررسی شود که آیا قانون و مجازات‌های پیش‌بینی شده برای سارقان بازدارنده است و شرایط اصلاح و تربیت مجرمان ما را دارد؟. در زمینه معتادان متجاهر باید آسیب‌شناسی‌های لازم صورت گیرد تا فرایند بازگشت کامل آنان به جامعه فراهم شود.

وی افزود: در حوزه سرقت‌ها امروز ۵۱ درصد از سرقت‌های کل کشور سرقت‌های خرد را شامل می‌شود که بخش قابل توجهی از آن از سوی سارقان خرده‌پا، معتادان متجاهر و بعضا افرادی رخ می‌دهد که چاره‌ای جز سرقت ندارند. این‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی به اقدامات پلیس در حوزه فضای مجازی و پلیس فتا نیز اشاره کرد و گفت:‌ در سال ۱۴۰۰، ۳۱ درصد از کشفیات پلیس مربوط به باندهای سازمان‌ یافته بود. در این خصوص ۲۸۷ نفر که مرتکب جرایم سازمان‌یافته بودند شناسایی و دستگیر شدند.

حاجیان درباره اینکه افراد دستگیر شده مرتکب کدام یک از انواع جرایم سازمان یافته شده بودند به ایسنا گفت:‌ جرایمی مانند قمار، شرط بندی، فروش مواد مخدر، تبلیغ فروش اسلحه و… از جمله این جرایم بود. ما در سال گذشته تنها ۶۵۱ مورد عملیات علیه فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی داشتیم و ۲۲ باند سازمان‌یافته نیز در حوزه قاچاق سلاح و دیگر جرایم سازمان‌یافته منهدم شد که بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند.

وی درباره اینکه آیا سرشاخه این باندها نیز شناسایی و دستگیر شده است یا خیر؟، اظهار کرد: در بحث قمار و فروش اسلحه و مهمات برخی از سرشاخه‌ها در خارج از کشور بودند. البته برخی از آن‌ها در داخل کشور دستگیر شده و تمامی صفحات آن‌ها مسدود شد.

وی به عملیات پلیس برای قاچاق دارو نیز اشاره کرد و گفت: پروژه پانجی‌آ که به برخورد با فروش داروهای تقلبی و خطرناک اختصاص دارد سال گذشته نیز در کشور اجرا شد و هشت مرحله از آن به صورت بین‌المللی به اجرا درآمد که در جریان آن تعداد زیادی داروی تقلبی و خطرناک شناسایی و کشف شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا