اجتماعی

تعیین شرایط معافیت از خدمت سربازی مشمولین مقیم خارج از کشور

خبرمهم: با موافقت نمایندگان مجلس مشمولین مقیم خارج از کشور که حداقل ۵ سال از زمان فراخوان آن‌ها به خدمت سربازی گذشته است مشخص شد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در نهایت با موافقت نمایندگان مشمولین مقیم خارج از کشور که حداقل ۵ سال از زمان فراخوان آن‌ها به خدمت سربازی گذشته است مشخص شد. به این ترتیب مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، با رعایت اصل یکصد و دهم قانون اساسی می توانند با پرداخت معادل ریالی پانزده هزار یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. سربازان متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از بیست و پنج درصد تخفیف برخوردار می شوند.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گفت: باید برای سال بعد تصمیم جدی بگیرم اگر ستاد کل نیرو‌های مسلح برای بررسی اعطای معافیت و خرید سربازی نامه‌ای به مجلس نداده باشد بررسی مجدد آن اصلا موضوعیت ندارد.   در این چنین مواردی معمولا شورای نگهبان به این مسائل ایراد گرفته است.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: چون در متن قانون اساسی آمده است که تغییر قوانین نظام وظیفه با رعایت اصل ۱۱۰ صورت بگیرد یعنی تغییر در قانون سربازی موافقت قطعی ستاد کل نیرو‌های مسلح را می‌خواهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع تاکید کرد که تا این موضوع به تائید شورای نگهبان نرسد قانون نیست اعلام کرد: ولی در جریان بررسی بودجه این حق نمایندگان است که آن را در صحن علنی مجلس بررسی کنند.

طبیعتا باید کمیسیون تلفیق این موضوعات مربوط به سربازی را با ستاد کل نیرو‌های مسلح هماهنگ می‌کرد.

زارع  سخنگوی کمیسیون تلفیق هم در ادامه گفت: هدف ما این است که با فراهم کردن این مبلغ ایرانیان خارج از کشور به به کشور خدمت کنند. باید انگیزه ایجاد کنیم تا ایرانیان خارج نشین نسبت به ایران تعصب بیشتری داشته باشند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا