اجتماعیسلامت

سه شاهد آغاز پیک پنجم

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، تحلیل آمارهای رسمی درخصوص شاخص‌های پایش وضعیت ویروس کرونا نشان می‌دهد که باید منتظر شروع پیک پنجم کرونا در ادامه فصل تابستان باشیم. برای تایید این فرضیه سه شاهد آماری وجود دارد: نخست اینکه نسبت ابتلا به تست در ۶روز گذشته با جهشی ۷/ ۵درصدی همراه بوده و به ۴/ ۱۶درصد رسیده است؛ دوم اینکه بستری‌شدن بیماران کرونایی در سه روز اخیر روندی افزایشی به خود گرفته و به یک‌هزار ۵۶۱نفر رسیده است؛ در نهایت اینکه وضعیت بیماران بدحال است. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این شاخص پس از طی‌کردن روند کاهشی در ۵۲روز، در سه روز گذشته روند صعودی به خود گرفته است. علاوه‌بر این بررسی گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که گونه دلتا ویروس در کشور شیوع پیدا کرده  که نسبت به گونه‌های قبل سرعت شیوع و گسترش بیشتری دارد. همچنین گونه جدید در استان‌های مرزی شیوع بیشتری دارد و اگر تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده نشود، در تمام کشور شاهد گونه جهش‌یافته خواهیم بود.

جهش ۱۱واحد درصدی نسبت مبتلایان

یکی از شاخص‌های مهم در بحث پایش وضعیت کرونا در کشور، شاخص نسبت ابتلا به تست است. تحلیل آمارهای رسمی در این خصوص نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال روندی صعودی داشته است، به‌نحوی‌که از میزان ۹/ ۱۱درصد در اول فروردین به ۲/ ۲۸درصد در ۱۸فروردین رسید. در ادامه با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای شاخص روندی نزولی به خود گرفت، به‌نحوی‌که ۱۷‌خرداد به پایین‌ترین میزان خود در سال جاری رسید. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شاخص مذکور در هفدهمین روز از ماه پایانی بهار به ۹/ ۳درصد رسیده بود. در نهایت بررسی این آمار نشان می‌دهد که از پنجمین روز فصل اول تابستان این شاخص روند صعودی به خود گرفته و از ۷/ ۵درصد در پنجم تیر به ۴/ ۱۶درصد در روز جمعه رسیده است. به‌عبارت دیگر این شاخص در ۶روز گذشته جهش ۷/ ۱۰واحد درصدی داشته است. در دو روز اخیر نیز نسبت ابتلا به تست بالاتر از ۱۶درصد برآورد شده که بالاترین میزان در ۵۳روز اخیر بوده است. به‌نظر می‌رسد در ۲۵روز اخیر میزان رعایت پروتکل‌ها و همچنین محدودیت‌های رفت‌وآمد به نسبت قبل کاهش محسوسی داشته و این موضوع سبب اوج‌گیری مجدد این شاخص شده است. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که وضعیت رعایت پروتکل‌ها در استان تهران ۷۰ تا ۷۲ درصد است که چندان قابل قبول نیست؛ بنابراین می‌توان گفت این شاخص موید شروع پیک پنجم کرونا در ادامه فصل تابستان است.

افزایش بستری‌شدگان در ۳ روز اخیر

یکی دیگر از شاخص‌های مهم در این خصوص، وضعیت افراد بستری‌شده است. تحلیل آمارهای رسمی درخصوص این شاخص از ابتدای سال نشان می‌دهد که روند آن با افت‌وخیزهای متعددی در این مدت همراه بوده، به‌نحوی‌که طی ماه نخست سال روندی صعودی داشته است. بنابر آمارهای رسمی، میزان افراد بستری‌شده از ۶۵۷ مورد در اول فروردین به ۳هزار و ۹۰۱ نفر در ۳۰ فروردین رسید. در ادامه مسیر این روند، با اعمال محدودیت‌های قرنطینه برای افراد و کسب‌وکارها تغییر جهت داد و به صورت پله‌ای با کاهش همراه شد. تحلیل آمارهای رسمی حاکی از آن است که در ۲۲خرداد با ثبت ۹۰۵نفر بستری کمترین میزان این شاخص از ابتدای سال جاری تجربه شد. در نهایت در سه روز منتهی به ۱۱تیرماه این شاخص روند افزایشی به خود گرفته است. در نهایت اینکه وضعیت شاخص مذکور تایید دیگری بر شروع پیک کرونا در آینده نزدیک است. جهش بستری‌شدگان کرونایی با یک وقفه زمانی بر میزان فوتی‌ها اثر می‌گذارد.

صعودی شدن وضعیت بیماران بدحال

شاخص مهم سوم، شاخص وضعیت بیماران بدحال است. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال روند صعودی داشت، به‌نحوی‌که از ۳هزار و ۸۵۸مورد در اولین روز سال جاری به میزان ۵هزار و ۵۴۵ نفر در ۱۸اردیبهشت رسید. در ادامه مسیر با اعمال محدودیت‌ها وضعیت این شاخص نزولی شد، به‌نحوی‌که تا ۸تیر این روند حفظ شد. به‌عبارت دیگر در بازه زمانی ۱۹اردیبهشت تا ۸تیر (۵۲روز) این روند برقرار بود. بنابر آمارهای رسمی تعداد بیماران بدحال از ۵هزار و ۵۳۸نفر در ۱۹اردیبهشت به میزان ۳هزار و ۱۷۶مورد رسید و کاهش بیش از ۲هزار و ۳۰۰واحدی در این زمینه داشت.
نکته قابل ذکر این است که در سه روز اخیر روند دوباره صعودی شده و تایید دیگری بر فرضیه پیک جدید در ادامه مسیر است.

آخرین وضعیت کرونا در کشور

بیش از ۱۶ماه از شیوع پاندمی کرونا در کشور می‌گذرد. در این مدت چهار پیک را پشت سر نهاده‌ایم که وضعیت دو پیک آخر بدتر از دو پیک اول بوده است. بررسی گزارش‌های رسمی درخصوص ویروس کرونا نشان می‌دهد که گونه فعلی که همان دلتاویروس است، در کشور گونه‌ای جهش‌‌یافته است که نسبت به گونه‌های قبلی سرعت شیوع و گسترش بیشتری دارد. همچنین گونه یادشده در استان‌های مرزی کشور بیشتر شیوع دارد و اگر تدبیر لازم در این خصوص اندیشیده نشود، در تمام کشور شاهد این گونه جهش‌یافته خواهیم بود. متخصصان حوزه بهداشت در این زمینه معتقدند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان بهترین راه مهار و مقابله با این بیماری و جلوگیری از گسترش آن در دیگر مناطق کشور است و در کنار افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تسریع در واکسیناسیون نیز می‌تواند در جلوگیری از مواجه‌شدن با موج پنجم بیماری در کشور موثر و مفید باشد. در حال حاضر برای ۴میلیون و ۴۴۷هزار و ۲۸نفر دز اول و برای یک‌میلیون و ۷۵۴هزار و ۵۴۵نفر دز دوم واکسن تزریق شده است، بنابراین می‌توان گفت مجموع واکسن‌های تزریق‌شده به میزان ۶میلیون و ۲۰۱هزار و ۵۷۳دز است. تحلیل‌های رسمی نشان می‌دهد که ضمن رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، نظارت‌های جدی و دقیق دستگا‌ه‌های نظارتی می‌تواند به مهار این بیماری کمک کند. با توجه به گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا در جهان، دانش و تجربه در زمینه مهار این بیماری وجود دارد و باید همانند مهار موج‌های قبلی در این خصوص تدبیر جدی‌تر اتخاذ شود؛ در غیر این صورت با شروع موج جدید کرونا شاهد اعمال محدودیت‌های سنگین‌تر و پرداخت هزینه بیشتر برای کشور و مردم خواهیم بود./دنیای اقتصاد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا