اجتماعی

خودکشی نوجوانی دیگر؛ یاس- فقدان آرزو…

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، وقتی احسان علیخانی از کودک کاری که به برنامه‌اش دعوت کرده بود پرسید که آرزویت چیست؟‌ «رضا» که از سرکار آمده بود، در چشمان علیخانی زل زد و گفت:‌ «هیچ آرزویی ندارم، چون تا شب سر کار بودم وقت نداشتم بهش فکر کنم»، بسیاری از مردم آن شب که در کنار سفره افطار نشسته بودند و آرزوهای خود را از خدا تمنا می‌کردند، شوکه شدند. بسیاری امیدوار بودند که شاید حرف‌های هزاران کودک کار دیگر که از دهان «رضا فیوجی» از تریبون رسمی صدا و سیما و برنامه ماه‌ عسل بیرون می‌آید، گشایشی در این کلاف سردرگم باشد، یا لااقل مسئولان برای او و رفیقش کاری انجام دهند، اما «رضا» و هزاران دوستش در میان اختلاس‌ها، تحریم و کرونا گم شدند تا اینکه بعد از پنج سال، بار دیگر نامش برسرزبان‌ها افتاد، اما این‌بار به بهانه خودکشی در سن ۱۸ سالگی!.

سه میلیون دانش‌آموز «شاد» نیستند

روز گذشته یک صفحه اینستاگرامی (حامی کودکان کار) با انتشار تصویری از رضا، نوشت: «در کمال ناباوری، درگذشت یکی از جوانان «خانه ایرانی لب‌خط» را تسلیت می‌گوییم.» در گزارش‌ها به دلایل و انگیزه خودکشی رضا اشاره‌ای نشده، ولی بسیاری از افراد با توجه به وضعیت معیشتی رضا دلیل آن را مشکلات اقتصادی می‌دانند. اما خبر خودکشی این نوجوان ۱۸ ساله و کودک کار، موجب شد بار دیگر اذهان به سمت این معضل اجتماعی که ریشه در فقر دارد، برود. بر اساس ماده ۷۹ قانون کار به‌کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال ممنوع است، اما همچنان در حوزه‌های مختلف از نیروی کار کودکان استفاده می‌شود. در خردادماه امسال شهرآرانیوز در گزارشی نوشت: «در کشور بین سه تا هفت میلیون کودک کار وجود دارد، اما اغلب آنها هیچ‌گونه ثبت هویتی ندارند و نمی‌توان آمار دقیقی درباره آنها ارائه کرد. طبق آمارهای غیر رسمی،‌ بیش از هفت درصد آمار اعلام‌شده خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان نظام پزشکی قانونی مربوط به نوجوانان است. سازمان ثبت احوال نیز اشاره کرده خودکشی پنجمین دلیل مرگ و میر نوجوانان و جوانان در کشور به حساب می‌آید و در ماه‌های اخیر بیش از ۱۶ دانش آموز و نوجوان خودکشی کرده‌اند. در این بین صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش قابل تامل است، محسن حاجی میرزایی با بیان این‌که «بیش از سه میلیون دانش‌آموز تبلت و گوشی ندارند،» گفت: این به معنای دور ماندن آنان از آموزش‌ها نیست، بلکه آ‌نها فاقد تجهیزات نوین آموزشی از جمله تبلت و گوشی تلفن همراه هستند.

زنگ خطر کاهش سن خودکشی

در این بین یک جامعه‌شناس نسبت به کاهش سن خودکشی که در ماه‌های گذشته و همزمان با افزایش مشکلات اقتصادی و گسترش فقر، روبه فزونی گذاشته است، هشدار داد. رایحه مظفریان که فعال حقوق کودکان نیز است، در این راستا می‌گوید: طی چند وقت اخیر خبرهایی مبنی بر خودکشی دختران و پسران دانش‌آموز دبیرستانی در رسانه‌های کشور مطرح شده است، خبرهایی که حکایت از کاهش سن خودکشی و رواج آن در میان دانش‌آموزان و نوجوانان دارد که بسیار جای نگرانی است. باید پذیرفت این موضوع به صدا در آمدن زنگ هشداری است برای مسئولان کشوری و همچنین متولیانی که در امر سلامت جامعه فعالیت دارند. این جامعه‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال در خصوص علت کاهش سن خودکشی و گرایش جوانان به این سمت پژوهش و یا تحقیقی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: متاسفانه مطالعه‌ای در این رابطه انجام نشده تا علل اصلی و عوامل خودکشی نوجوانان و دانش‌آموزان مورد بحث و بررسی قرار گیرد، در واقع حتی نمی‌توان دلایل فرضی مانند فقر، بیکاری، عدم امید به آینده و روابط احساسی که در میان نوجوانان اعم از دختران و یا پسران باب است را در این خصوص مطرح کرد./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا