اجتماعی

خودکشی یک دانش‌آموز دیگر، بازهم پای تبلت در میان است؟‌

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  شاید زمانی‌که محمد موسوی‌زاده ۱۱ ساله، دانش‌آموز اهل دیر در استان بوشهر خودکشی کرد خیلی‌ها این موضوع را جدی نگرفتند. اوایل آبان پرستو جلیلی آذر، یک دانش‌آموز ۱۳ ساله، در دهستان طلاتپه ارومیه به دلیل فقر و نداشتن گوشی و محرومیت از حضور در کلاس‌های آنلاین خودکشی کرد و حالا با خودکشی دختر ۱۵ ساله رامهرمزی و چند نوجوان دیگر در استان‌های کشور، حالا باید بیشتر به این موضوع پرداخت و از شیوع این امر که خطرناک‌تر از شیوع کروناست، جلوگیری شود. به اعتقاد کارشناسان، باید تیمی متشکل از پلیس و آسیب‌شناسان به همراه مسئولان آموزشی کشور تشکیل شده و برای آنچه در میان دانش‌آموزان ما رخ می‌دهد، تحقیق کنند. در روزهای گذشته خبرهایی در رابطه با خودکشی شش دانش آموز در شهرستان رامهرز شنیده شد و حتی یکی از رسانه‌های معتبر و مکتوب کشور آن را تایید کرد، اما روز گذشته فرماندار رامهرمز با تکذیب این اخبار گفت: یکسری رسانه‌های بی‌تعهد اقدام به نشر این خبر کردند! آرش قنبریان افزود: «تنها یک دانش آموز اقدام به خودکشی کرده و شش نفر نبودند.» بر اساس گزارش‌های محلی منتشرشده، شامگاه جمعه ۲۲ آبان ۹۹ دختر ۱۵ ساله دیگری در رامهرمز خوزستان خود را حلق‌آویز کرده است. نکته بحث برانگیز واکنش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامهرمز به خبر این خودکشی بود که در نامه‌ای بنابر دستور آرش قنبری، فرماندار رامهرمز، رسانه‌ها را از انتشار اخبار خودکشی‌های این شهر، منع کرد.

واکنش آموزش و پرورش

طبق موارد قبلی نیز، مسئولان آموزش و پرورش نیز به این موضوع واکنش نشان داد. در رابطه با خودکشی دانش آموز رامهرزی، روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان رامهرمز اعلام کرد: «اخیرا نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در یکی از دبیرستان‌های دوره اول متوسطه شهرستان رامهرمز مشغول تحصیل بوده است اقدام به خودکشی کرده که متاسفانه منجر به فوت این دانش‌آموز شد.» با دستور رئیس شورای تامین شهرستان رامهرمز یک تیم کارشناسی متشکل از نیروی انتظامی، اورژانس اجتماعی، بهزیستی، فرمانداری و آموزش و پرورش تشکیل شده است تا زوایای مختلف این اتفاق را بررسی کنند و اقدامات مداخله‌ای لازم را برنامه‌ریزی کنند.

چند خودکشی و یک دلیل

این در حالی است که پیش از این خودکشی، طی یک ماه گذشته، ۵ خودکشی مشابه میان دانش‌آموزان این شهرستان رخ داده است. ماجرای خودکشی‌ها و رفتارهای خشن آسیب‌زای کودکان فقط محدود به رامهرمز نبوده است. در چندین هفته گذشته که سال تحصیلی با طعم کرونا را تجربه کرده‌ایم اتفاقاتی روی داده که بر حساسیت این رویدادها می‌افزاید. ۲ آبان امسال نیز یک حادثه مشابه برای پسری روی داد که باز هم اطلاعات بسیار اندکی درباره او و انگیزه‌های او به دست آمده است. براساس گزارش‌ ایلنا پسر ۱۶ ساله‌ای در شهرستان پلدختر استان لرستان خودش را به آتش کشید و جان باخت. این اتفاق در روستای واشیان از توابع شهرستان پلدختر روی داد. علاوه بر این دختری در ارومیه نیز خودکشی کرد. وزارت آموزش و پرورش در مواردی که بحث بر سر نداشتن تبلت و گوشی هوشمند در میان دانش‌آموزان بوده به سرعت واکنش نشان داده است. با این حال و در شرایطی که شیوع کرونا همه آسیب‌های اجتماعی را کمرنگ‌تر کرده عملا تاکنون انرژی قابل توجهی برای کاوش در این زمینه روی نداده است.

خطر کاهش سن خودکشی

چندی پیش برنا در گزارشی اعلام کرد:«عمده خودکشی‌ها بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال در کشور رخ می‌دهد، اما در سال جاری شاهد خودکشی‌ کودکان زیر ۱۵ سال هم بودیم.» عباس محمدی اصل، جامعه‌شناس در خصوص بحث ازدیاد خودکشی دانش‌آموزان به «آرمان ملی» گفت: «دلیل گرایش دانش‌آموزان به خودکشی مانند هر پدیده دیگر اجتماعی عوامل مختلفی دارد اما این موضوع در نابه هنجاری اجتماعی تعریف می‌شود. اگر در جامعه‌ای شرایط مناسب خواسته فرد نباشد فضایی برای او به‌وجود می‌آید که شرایط زندگی و ادامه آن سخت شود.» محمدی اصل با اشاره به اینکه خودکشی امروزه به قوت جامعه را فرا گرفته است، بیان کرد: خودکشی دانش‌آموزان مصداقی از نابهنجاری فضای اجتماعی است که جامعه را احاطه کرده است. دانش‌آموزان به عنوان نسل خردسال جامعه مانند یک آینه تمام نما عمل می‌کنند که گاهی تصویر دریافتی آنها از زندگی و والدین خود باعث یأس و سرخوردگی آنها می‌شود. من به عنوان جامعه‌شناس هشدار می‌دهم که جامعه کنونی دچار یک فضای آنومیک شده است و دانش‌آموزان ما احساس می‌کنند هیچ آینده تشویق‌آمیزی در انتظار آنها نیست و زندگی بی‌هدف شده است./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا