اجتماعی

شجریان باقی ماند دلواپسان محاکمه نشدند

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  روز پنجشنبه تابلوی خیابان شجریان ترمیم شد و روسیاهی به جنجال‌آفرینان سه‌شنبه ماند! حتی اگر نام شجریان از تابلوی یک خیابان حذف کردند یاد و نوای او در اذهان هست و قابل حذف شدن نیست، همانطور که تلاش‌هایشان برای باقی نماندن نشانی از برخی شخصیت‌های محبوب مردم بی‌نتیجه مانده بود. روز سه‌شنبه هفته گذشته برخی افراد دلواپس تابلوی خیابان «محمدرضا شجریان» را به شهید «محسن فخری‌زاده» تغییر دادند. نکته قابل تامل حضور پدر شهید احمدی‌روشن در میان دلواپسان بود. پدر شهید احمدی‌روشن، شجریان را خیانتکار به مردم ایران دانست و گفته بود: «شجریان به مردم اعتقادی نداشت و شورای شهر تهران، شورای اسلامی شهر است یا شورای سلبریتی‌ها و خواننده‌هاست! آیا تمام هم و غم مردم این است که نام افراد معلوم‌الحال بر سر خیابان‌های شهر نصب شود!» احمدی‌روشن در پاسخ به اینکه شورای شهر قرار است مجددا تابلوی خیابان استاد شجریان را نصب کند، گفت: «شک نکنید اگر این تابلو نصب شود مجددا آن را مخدوش و روی آن رنگ خواهیم پاشید، چراکه این فرد لیاقت این کار را ندارد. هیچ فرد یا نهادی ما را مجبور به این کار نکرد و تمام افرادی که در این اقدام ما را یاری کردند به صورت خودجوش در این اقدام همراه ما بودند. حتی مردمی که نظاره‌گر این صحنه بودند، از این اقدام ما ابراز خوشحالی کردند و برای ما مشخص بود که عده زیادی از مردم به این کار ناپسند شورای شهر انتقاد داشتند.»

شجریان حذف‌شدنی نبود، نصب شد

روز پنجشنبه تغییر و ترمیم تابلوی خیابان استاد محمدرضا شجریان، که توسط عده‌ای به نام شهید محسن فخری‌زاده تغییر داده شده بود، انجام شد. رفتارها و واکنش‌ها به تخریب تابلوی خیابان شجریان قابل تامل است. دلواپسان حتی به شهید فخری‌زاده هم هجمه وارد کردند و نامگذاری خیابان شجریان به نام این شهید قابل نه‌تنها به معنی اکرام نبود بلکه ایجاد تقابل میان شهدا و فرهنگ بود که خانواده شهید فخری‌زاده بلافاصله در بیانیه‌ای به تغییر نام خیابانی از استاد شجریان به شهید محسن فخری‎زاده واکنش نشان دادند. در این بیانیه آمده است: «با عنایت به علاقه‌مندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدایی‌ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان می‌باشد.» این اقدام خانواده شهید فخری‌زاده پاسخ محکمی به آنانی بود که به نام شهدا درصدد رسیدن به منویات و منافع شخصی و گروهی خودشان هستند. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران هم روز پنجشنبه با اشاره به اینکه ۶۵درصد نامگذاری‌های تهران در دوره پنجم مدیریت شهری به شهدا اختصاص داشته است اعلام کرد: «این افراد شهر را ملک اختصاصی خود می‌دانستند و با آمدن مدیریت شهری جدید اما این افراد مجبورند که به سهم خود قانع شده و حقوق شهروندان دیگر را هم به رسمیت بشناسند.»

همنوایی با دلواپسان!

اما از سوی دیگر در شرایطی که همگان رئیس‌جمهور را دوستدار هنر و فرهنگ می‌دانند و بارها از علاقه خودش به شجریان سخن گفته است اما فرماندار تهران ظاهرا مسیر دیگری را طی می‌کند که با حامیان دولت روحانی تناسبی ندارد. عیسی فرهادی از مدیران دولت احمدی‌نژاد بود که در سال ۹۱ یعنی یکسال قبل از ریاست‌جمهوری روحانی بر کرسی فرمانداری تهران جلوس کرد. بارها از مسئولان دولت خواسته شد تا نسبت‌به تغییر فرهادی اقدام کنند اما اقدامی در این راستا صورت نگرفت. طبیعی بود عیسی فرهادی با توجه به حضور در دولت احمدی‌نژاد اطمینانش از عدم تغییر پستش در دولت روحانی در موضوع خدشه به تابلوی استاد شجریان در قامت یک دلواپس و نه یک دلسوز ظاهر شود. روز پنجشنبه فرماندار تهران در تشریح حواشی پیش‌آمده در خصوص نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان اعلام کرد: مصوبه نامگذاری خیابانی به نام شجریان با مخالفت هیات تطبیق مواجه شد و برابر قانون باید ایراد این هیات توسط شورا رفع و بار دیگر به هیات ارسال می‌شد یا باید در صورت اصرار شورا بر تغییر نکردن مصوبه خود، موضوع به هیات حل اختلاف وزارت کشور برای تصمیم‌گیری نهایی ارسال می‌شد. فرهادی اظهار داشت: پس از مخالفت هیات تطبیق هیچ‌یک از این مراحل طی نشده است؛ به این ترتیب شورا هیچ مصوبه‌ قانونی برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است؛ بر همین اساس تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست. فرماندار تهران تاکید کرد: بنابراین شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست. وی تصریح کرد: از سوی دیگر، اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده؛ خلاف اول را شهرداری انجام داده و خلاف دوم را کسی که آن را کنده، مرتکب شده است.

برخورد قضائی با دلواپسان

اکنون اقشار زیادی از جامعه در انتظار برخورد با مخدوش‌کنندگان تابلوی خیابان شجریان هستند. در این راستا مدیرکل حقوقی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه آیا به دلیل تخریب اموال عمومی از مخدوش‌کنندگان تابلوی شهری شکایت خواهید کرد؟ گفت: تخریب اموال عمومی باشد من متولی آن هستم و قطعا باید این اتفاق رخ دهد. اما باید عکس‌ها را بررسی کنیم. امیرحسین شمس، در پاسخ به این سوال که اگر این موضوع ترویج پیدا کند هر کسی می‌تواند تابلوی خیابان را بکند و نام دلخواه خود را بر آن خیابان بگذارد؟ گفت: این اقدام عین بی‌قانونی است اما اجازه دهید ما موضوع را پیگیری کنیم. وی در پاسخ به این سوال که شکایت خواهید کرد یا خیر؟ گفت: بله. اقدام می‌شود. اما باید ببینیم موضوع از چه قرار است. علی نجفی‌توانا، وکیل دادگستری اما به «پیام‌ما» می‌گوید از لحاظ حقوقی تخریب اموال عمومی جرم تلقی می‌شود و قابلیت تعقیب جزایی دارد: «برقراری نظم و قانون ضمن اینکه تابعی از شرایط عرف و فرهنگ است، باید به نحوی پیش رود که قانون تحت‌الشعاع آن قرار نگیرد. ممکن است در میان افراد مختلف جامعه عقاید گوناگونی حاکم باشد اما اقدام به تخریب و جابه‌جایی اموالی که پول بیت‌المال برای ساخت و جاگذاری آنها هزینه شده براساس قانون مجازات اسلامی که اشاره مستقیم به تخریب اموال عمومی دارد جرم است.» به گفته او، مجازات این جرم بین ۳ تا ۱۰ سال حبس می‌تواند داشته باشد و قوه قضائیه و نیروی‌انتظامی می‌توانند به ‌این مساله وارد شوند. «اقدامی که رخ داده هم برخلاف ارزش‌های دینی و اخلاقی است و هم مغایر با معیارهای ملی و خلاف قانون. کسی در مقابل دیگری قرار ندارد و این اتفاقات فقط فضای جامعه را متشنج خواهد کرد.» برخی معتقدند اگر با دلواپسانی که از دیوار برخی سفارتخانه ها بالا رفتند، برخورد لازم صورت گرفته بود، امروز جامعه شاهد بی‌احترامی حداقلی‌ترین قشر جامعه به شخصیت‌های محبوب مانند شجریان نبود.

نصب تابلوی خیابان شهید فخری‌زاده

در اقدام دیگری روز پنجشنبه تابلوی خیابان شهید محسن فخر‌ی‌زاده نیز نصب شد. پیشتر پس از شهادت شهید فخری‌زاده اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب طرح دوفوریتی، به تغییر نام خیابان صنایع، واقع در منطقه یک تهران و در شمال میدان نوبنیاد، به نام شهید دکتر محسن فخری‌زاده رای دادند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۵ دیدگاه ها

  1. تعجب میکنم این افراد باید پایبند قانون باشند و الگوی برای قانونمداری سایر جامعه باشند نه اینکه قانون گریز باشند. مایه تاسف است که رفتار این گروه اندک (۸نفره) باعث سوءاستفاده دشمن میشود و خانواده معظم شهدا را افرادی قانون گریز معرفی کنند همانطور که در این مورد دیدیم. خانواده شهدا باید الگوی تعهد به قانون باشند

  2. این چندنفری که تابلودستکاری میکنندته پیازنندیاسرپیاز
    چکاردارندبه تابلو
    همه مردم ایران دوستدارشجریان هستندوهستیم واینهافقط خشم مردم رابرانگیختند….

  3. شما هم در کنار آشنای نام آشنایتان این چند ماه را در کنار دولت و هیات دولت سپری کنید تا بعد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا