سیاسی

ایران: موج دوم حمله سایبری بسیار بزرگ آغاز شده

خبرمهم: ایران می‌گوید "موج دوم یک حمله سایبری بسیار بزرگ" که دیروز دفع شده بود، دوباره آغاز شده است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، گستردگی این حمله را “بی‌سابقه” توصیف کرده و گفته هکرها “میلیون‌ها” مبدأ و مقصد را هدف گرفتند و به دنبال اختلال سراسری در شبکه اینترنت ایران بودند.

گفته شده حمله سایبری دیروز باعث شد تا ۲۵ درصد از ترافیک اینترنتی ایران کم شود. بر اساس همین گزارش‌ها مبدا حمله‌ها آمریکای شمالی بوده اما عامل آن مشخص نیست.

رسانه‌های ایران این حمله سایبری را از نوع “دی‌داس” (ِDDoS) دانسته‌اند که به گفته کارشناسان، آسیبی به زیرساخت‌های سایبری کشور وارد نمی‌کند.

بهرنگ تاج‌دین خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید دی‌داس یکی از ابتدایی‌ترین ولی مؤثرترین روش‌های حمله اینترنتی است و نیاز به دانش فنی بالایی ندارد:

“حمله دی‌داس مثل این است که هزاران نفر عمداً هم‌زمان به آتش‌نشانی زنگ بزنند و خطوط تلفن را اشغال بکنند؛ در نتیجه کسانی که واقعاً نیاز به صحبت کردن با آتش‌نشانی دارند، نمی‌توانند با آن تماس بگیرند.”

“در مورد حمله به شبکه ایران هم این طور که از گفته‌های مقام‌های ایران برمی‌آید، مهاجمان با استفاده از شبکه‌ای از دستگاه‌های احتمالاً آلوده (معروف به بات‌نت) در هر ثانیه ده‌ها میلیون بار درخواست تماس به تجهیزات شبکه اینترنت فرستاده‌اند و با این کار، باعث شده‌اند شبکه نتواند کارکرد اصلی‌اش، یعنی برقراری ارتباط کاربران واقعی با سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی را انجام بدهد.”

دومین حمله سایبری به ایران طی یک هفته ‘خنثی شد’ نیویورک تایمز: اطلاعات بانکی میلیون‌ها ایرانی به سرقت رفته است

حمله سایبری آمریکا به سامانه تسلیحاتی سپاه پاسداران

این اولین باری نیست که ایران از حمله سایبری خبر می‌دهد.

آذر ماه امسال محمد جواد آذری جهری، وزیر ارتباطات این کشور از دو “حمله سازمان یافته سایبری به سامانه‌های دولت الکترونیکی” ایران در طول یک هفته خبر داد.

به گفته آقای جهرمی این حملات “در قالب شناخته شده ای پی تی ۲۷ (APT27)” صورت گرفته و هدف آن جاسوسی از اطلاعات دولتی بود اما “سپر دژفا” توانسته بود آنها را دفع کند.

ای‌پی‌تی ۲۷ یا “پاندای دیپلمات” یکی از گروه‌های هکری است که گمان می‌رود با دولت چین رابطه داشته باشد.

رسانه‌های آمریکایی هم از حملات سایبری علیه سامانه تسلیحاتی ایران در تیرماه امسال خبر داده بودند./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا