بین المللیسیاسی

فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک: موضوع اصلی در‌حال حاضر تجاوز به خاک ایران با موشک است که باید پاسخ داده شود.

خبرمهم: عبدالرضا فرجی‌راد: اسرائیل از برگزاری انتخاباتی که باعث وحدت و وفاق ملی در ایران شده بسیار ناراحت است.

عبدالرضا فرجی‌راد: اقدامات این دو سه روز اسرائیل در ارتفاعات جولان به این خاطر بود که بتواند بهانه‌ای را درست کند که هم در لبنان آشوب ایجاد کند و در آنجا فرمانده موشکی حزب الله را ترور کند و هم در ایران اسماعیل هنیه را به شهادت برساند که پای آمریکا به جنگ منطقه‌ای باز کند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک در‌خصوص ترور اسماعیل هنیه به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی که قطعی خواهد بود چون علاوه بر شهادت آقای هنیه که جای تاسف هم دارد، اسرائیل به خاک ایران تجاوز مستقیم کرده و همیشه مقامات ایرانی اعلام کردند که ما هرگونه تجاوز به خاک کشورمان را تلافی می‌کنیم لذا اسرائیل باید منتظر اقدام تلافی جویانه ایران باشد اما این اقدام به معنی این نیست که امروز یا فردا پیش بیاید، ایران قطعا با دقت مسائل را بررسی می‌کند که چگونه می‌تواند پاسخ این جنایت اسرائیل را بدهد. طبق آنچه مسلم است نتانیاهو بعد از بازگشت از آمریکا و گفت‌وگوهایی که در آنجا که داشته انگیزه پیدا کرده برای افزایش تنش منطقه‌ای و به نحوی جنگ را گسترده کرده و پای ما را به جنگ بکشد. 

وی اضافه کرد: در‌واقع نتانیاهو آنچه که در مقابل آمریکا انجام می‌دهد این است که در واقع با یک هدف دو نشان را می‌زند، یک هدف این است که دموکرات ها را با لابی که با جناح تندرو و جناح ترامپ دارد تضعیف کند و باعث پیروزی تندروها شود. از یک طرف هم از دولت فعلی امریکا بهره می‌کشد. دولت فعلی آمریکا به خاطر آوردن رای بیشتر چون مجبور است از  اسرائیلی‌ها حمایت کند، مجبور است هر‌گونه همکاری را با اسرائیل داشته باشد. اما متوجه هم نیست که اسرائیل دارد پای آن‌ها را به جنگ داخل منطقه می‌کشد که در واقع اگر جنگی در منطقه رخ دهد و گسترش یابد قطعا مردم آمریکا این را ضعف دولت بایدن می‌داند و به ضرر هریس خواهد شد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اقدامات این دوسه روز اسرائیل در ارتفاعات جولان به این خاطر بود که بتواند بهانه‌ای را درست کند که هم در لبنان آشوب ایجاد کند و در آنجا فرمانده موشکی حزب الله را ترور کند و هم در ایران اسماعیل هنیه را به شهادت برساند که پای آمریکا به جنگ منطقه‌ای باز کند. از طرفی نتانیاهو دو مشکل جدی دارد از طرفی در صحنه جهانی منفور شده تا حدی که انگلیسی‌ها اعلام کردند اگر دادگاه بین‌المللی دستور دستگیری نتانیاهو را بدهد خود انگلیس این کار را انجام می‌دهد. این یعنی خیلی منفور شده و از طرفی در داخل کشور خودش هم اکثر مردم خواستار رفتن نتانیاهو هستند و او در مقابل می‌خواهد کاری کند که خودش را قهرمان نشان دهد تا بتواند بماند.

فرجی‌راد تاکید کرد: پس در اینجا برای نتانیاهو یک مسئله ماندن خودش است که با گسترش جنگ و ناامنی می‌تواند بماند و می‌خواهد با این ماندن ترامپ و جناح تندرو در آمریکا روی کار بیاید و دولت فعلی بایدن تضعیف شود. البته دولت فعلی آمریکا واقعا دولت ضعیفی است و نتوانست در این ده ماه اسرائیل را جای خودش بنشاند البته دائم اعلام می‌کردند که می‌خواهند از گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کنند ولی با‌وجود جنایت‌های زیاد اسرائیل، آمریکایی‌ها جز ارسال سلاح برایشان هیچ کار دیگری انجام ندادند. 

این استاد ژئوپلیتیک ‌در‌خصوص احتمال گسترش جنگ با پاسخ ایران گفت: ایران سعی می‌کند جنگ در منطقه گسترش نیابد اما چون به ایران تجاوز شده قطعا پاسخ می‌دهد. وقتی به خاک ایران تجاوز می‌شود و عکس‌العملی نشان داده نشود این اقدامات تکرار می‌شود. بنابراین ایران باید پاسخ دهد و خب شهادت آقای هنیه هم که توسط همه مقامات محکوم شده اما موضوع اصلی تجاوز به خاک ایران با موشک است که اگر پاسخ ندهیم نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه کشورهای دیگر هم این بی پاسخی را که نقطه ضعف می‌خوانند. پس ایران با درایت باید این اقدام تجاوزکارانه را پاسخ دهد. 

فرجی‌راد در‌ رابطه با تلاش دستگاه‌های امنیتی و نوع ترور اسماعیل هنیه افزود: دستگاه امنیتی تلاش خود را کرده اگر این ترور از داخل صورت می‌گرفت ما می‌توانسیتم بگوییم دستگاه امنیتی ضعیف عمل کرده اما واقعیت این است که این ترور از خارج از خاک ایران با تکنولوژی پیشرفته انجام شده ما نمی‌توانیم از دستگاه امنیتی ایراد بگیریم. این نوع ترورها مربوط می‌شود به داشتن تکنولوژی پیشرفته که آمریکایی‌ها در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند. 

وی در ادامه تاکید کرد: اسرائیل تلاش می‌کند که قدرت خود را نشان دهد اما ما نباید این موضوع مهم را فراموش کنیم که خیلی مهم است. اسرائیل از اینکه یک انتخاباتی در ایران برگزار شده و از آن یک وحدت ملی که دولت اسم آن را گذاشته وفاق ملی شکل گرفته و اینکه استراتژی دولت جدید در سیاست خارجی اعلام شده که گفت‌وگو با دنیا و حذف تحریم‌‌ها است و چون دولت چهاردهم می‌خواهد یک توازنی در سیاست شرق و غرب ایجاد کند، اسرائیل به شدت نگران است که ایران وارد گفت‌وگو با اروپا و آمریکا شود و در نتیجه آن تحریم‌ها برداشته شود چون در این شرایط اسرائیل در انزوا قرار می‌گیرد. 

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک در‌ پایان گفت: الان در منطقه این مسئله ژئوپلیتیکی خیلی مهم است که هر‌وقت ایران پایین می‌رود اسرائیل بالا می‌آید، مثل یک ترازو. بنابراین وقتی مسائل ژئوپلیتیکی ایران باز می‌شود و ایران با کشورها گفت‌وگو می‌کند و تحریم‌ها برداشته و اقتصاد ایران قوی می‌شود اسرائیل پایین می‌رود پس طبیعی است که الان با خوشحالی مردم ایران اسرائیل ناراحت باشد و خواسته این خوشحالی مردم را به غم تبدیل کند که البته شهادت آقای هنیه به غم تبدیل شده اما بالاخره یک جانشینی برای او انتخاب می‌شود. مردم ایران باید در اینجا مراقب باشند دستاوردی است که الان به دست آمده از دست نرود و از دولت پشتیبانی کنند تا در نتیجه اسرائیل ضعیف شود. ما باید هوشیارانه عمل کنیم و نباید استراتژی‌مان عوض شود و باید با تمام دنیا گفت‌وگو کنیم تا اسرائیل در انزوا قرار بگیرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا