سیاسی

یک جامعه‌شناس: حجاب باید خودجوش باشد، حجاب‌بان مترو نتیجه عکس خواهد داشت.

خبرمهم: قرائی‌ مقدم، جامعه‌شناس: اجرای قانون حجاب آب در هاون کوبیدن است.

قرائی‌ مقدم، جامعه‌شناس گفت: باید مردم از لحاظ فرهنگی و بدون هیچ اجبار و جبری بخواهند کاری را انجام دهند. این حجاب‌بانان مترو یا سایر کسانی که برای حجاب در خیابان ایستادند هیچ تاثیری برای رعایت حجاب ندارند و نتیجه عکس خواهند داشت. چون بعضی از دختران وقتی این‌ها را می‌بینند روسری خود را برمی‌دارند این یعنی زور هیچ تاثیری جز ایجاد واکنش‌های متقابل ندارد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، امان ‌الله قرائی‌ مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که آیا تفاوتی بین حمایت مردم اروپا با مردم ایران نسبت به غزه وجود دارد یا خیر، گفت: بله به نظر من تفاوت‌های زیادی بین حمایت مردم ما در ایران نسبت به مردم غزه و حمایت مردم اروپا و کشورهای غربی وجود دارد. مردم اروپا خودجوش هستند و بدون حمایت یا توصیه از دستگاه‌های حکومتی و اداری که خب بهتر است بگوییم حتی در مخالفت با نظام حکومتی و دولتی خود به حمایت از فلسطینیان می‌پردازند. 

اما در ایران به این گونه نیست. ما عکس این رفتار را در ایران می‌بینیم یعنی خودجوش نیست و حمایت‌ها سفارشی و برای احترام به مقامات بالاست. در‌حالیکه طبق چیزی که در جامعه دیده می‌شود مردم گرایشی به حمایت از فلسطین ندارند و به نوعی جنبه بی‌طرفی و نوعی حالت خنثی گرفتند. البته راهپیمایی دیروز ایران در جهت حمایت از مردم غزه خوب بود اما جامعه احساس خودجوشی از این راهپیمایی‌ها ندارد.  

قرائی مقدم ادامه داد: این بی‌طرفی هم به خاطر تبلیغات رسانه‌های بیگانه‌ است و هم به خاطر نارضایتی مردم از وضعیت موجود و به خصوص توجه به اینکه مردم احساس می‌کنند پول کشور به جای اینکه برای خودشان خرج شود در جاهایی مثل فلسطین و لبنان خرج می‌شود و از این حق محروم هستند. یعنی احساس می‌کنند که چرا باید در این وضعیت پول کشور صرف غزه و فلسطین شود و توجه به این نکته خیلی مهم است چون بعد اقتصادی دارد و مردم به نوعی معتقدند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. 

قرائی مقدم تاکید کرد: بنابراین عوامل بیرون‌زا و عوامل درون‌زا در این بی‌طرفی مردم تاثیر زیادی دارند. در اینجا توجه به طبقه متوسط نیز مهم است یعنی تاثیری که مردم از طبقه متوسط می‌گیرند. طبقه متوسط در‌حال حاضر فروریخته به طبقه پایین و موجب آگاه سازی مردم طبقه پایین شده، این خطری است. 

این جامعه‌شناس در‌خصوص اجرای لایحه عفاف و حجاب و حضور حجاب‌بانان در مترو و خیابان‌ گفت: هیچ تاثیری به نظر من ندارند. حجاب باید خودجوش باشد. به زور نمی‌توان چیزی را به جامعه تحمیل کرد. تمام جوامع در طول تاریخ با زور پیش نرفته. این آقایان هم تجربه کردند که مربیان پرورشی بعد از سال ۵۷ در مدارس وجود داشتند اما آیا دختران ما با‌حجاب شدند؟

باید مردم از لحاظ فرهنگی و بدون هیچ اجبار و جبری بخواهند کاری را انجام دهند. این حجاب‌بانان مترو یا سایر کسانی که برای حجاب در خیابان ایستادند هیچ تاثیری برای رعایت حجاب ندارند و نتیجه عکس خواهند داشت. چون بعضی از دختران وقتی این‌ها را می‌بینند روسری خود را برمی‌دارند این یعنی زور هیچ تاثیری جز ایجاد واکنش‌های متقابل ندارد. اگر شما نگاه کنید بین بزرگترها و سالمندان همچنان احترام به روحانیت وجود دارد، ما در مترو روحانی می‌بینیم هنوز بلند می‌شویم اما نسل جوان اینگونه نیست. 

قرائی مقدم تاکید کرد: پس اجرای قانون حجاب آب در هاون کوبیدن است. از لحاظ جامعه‌شناسی‌ نسل جوان خودمختار شده و از مرحله سنت‌خواهی عبور کرده و از همسالانش پیروی می‌کند. جامعه جوان معتقد است باید رسم‌های گذشته زیر پا گذاشته شود و به رسم عقل و خرد خود پیش برویم. 

امان الله قرائی مقدم در ادامه گفت: نسل جوان و جامعه باید مجاب شود تا یک سری کارها را انجام دهد. باید در جهت مجاب شدن جامعه حرکت کنیم تا باطنی قانع شوند نه به صورت اجابتی که ظاهری است. این اقدام دیروز دختران در دانشگاه شریف نیز تاثیر عمیقی بر‌روی سایر دختران می‌گذارد و توجه به این نکته مهم است که فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف عملا می‌گویند حجاب را قبول ندارند. 

قرائی مقدم در‌خصوص رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس دوازدهم تاکید کرد: مردم اصلا برایشان رد صلاحیت و انتخابات مجلس اهمیتی ندارد و دچار یک نوع بی‌تفاوتی و بی‌اعتمادی شدند. این اقدام رد صلاحیت‌ها بیشتر به ضرر است و نشان می‌دهد انتخابات مجلس سفارشی است. مردم می‌گویند این‌ها نماینده مردمی نیستند چون عملکردی هم ندیدند از این‌ها. 

نماینده واقعی از بین مردم بلند می‌شود و مردم باید خودشان صلاحیتش را تایید کنند نه دستگاه‌های دولتی که تبدیل به نمایندگان سفارشی است. برای مثال آقای پزشکیان یا نماینده‌ای که یک انتقادی کرده را رد صلاحیت می‌کنند خب این یعنی نماینده باید هر چه را می‌گویند اجرا کند؟ خب اینکه دیگر نماینده نمی‌شود. نماینده در اصل باید درد‌ودل مردم را بگوید. نا

امان ‌الله قرایی‌ مقدم، جامعه‌شناس در پایان گفت: آب‌و هوای اجتماعی از همه لحاظ نامساعد است و امکان بهبودی در حال حاضر وجود ندارد. البته نمی‌توانید مرا جز افراد بدبین به حساب آورید اما با دیدی که من دارم جامعه راه دیگری را در پیش گرفته که متفاوت از دولت است. دولت باید طبق گفته حرف امام خمینی(ره) راه مردم را پیش بگیرد و نماینده مردم چون نماینده مردم است باید حرف مردم را بزند نه اینکه وقتی طبق حرف مردم انتقاد می‌کند رد‌صلاحیت شود.  اما با این وضعیت من چشم‌انداز مناسبی را نمی‌بینم. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا