سیاسی

یک بام و دو هوای شفافیت آرا

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  شفافیت آرای نمایندگان مجلس طرحی است که از سال‌ها پیش در بهارستان بررسی شده است. این طرح کامیابی چندانی در مجالس دهم و یازدهم نداشته و هر بار نمایندگان مجلس از تصویب آن سر باز زده‌اند. از ماه‌ها پیش زمزمه‌هایی مبنی‌بر بررسی مجدد این طرح در مجلس به راه افتاده و مجلس انقلابی ادعا داشته که تصویب این طرح به نفع کشور خواهد بود. نکته جالب اینجاست که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگانی که نظرات خود را پیرامون شفافیت آرا اعلام کرده‌اند، از تصویب آن استقبال کرده اما طرح مذکور صبح روز گذشته با رای اکثریت نمایندگان مجلس رد شده است. این طرح تنها به ۳ رای برای تصویب نیاز داشت اما مجلس از شفاف شدن آرای خود استقبال نکرد.

نه به آن ذوق، نه به این رای

شفافیت آرای نمایندگان مجلس یکی از وعده‌های انتخاباتی مجلس انقلابی در سال ۹۸ بود. سال گذشته و در بدو ورود مجلس یازدهمی‌ها به ساختمان بهارستان، پیگیری‌ها پیرامون این موضوع رسانه‌ای شد. احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در حساب کاربری خود در پیام‌رسان توئیتر نوشت: «طرح شفافیت آرای نمایندگان را از کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس پیگیری کردم. جلسه کمیته ماده ۱۴۲ دوشنبه تشکیل شده تا پس از بررسی کارشناسی به کمیسیون آیین‌نامه ارجاع و سپس گزارش کمیسیون به هیات‌رئیسه مجلس ارسال شود. مطمئن باشید به محض دریافت گزارش کمیسیون در دستور صحن قرار می‌گیرد.» در روزهای اخیر نیز سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در توئیتی نوشت: «شفافیت آرا یک وعده انتخاباتی بود که روز گذشته در اولویت کاری مجلس قرار گرفت. شفاف نبودن امور مخصوصاً نحوه و علت تصمیمات مسئولان این عارضه را دارد که به علت مخفی بودن رای خدای ناکرده بر‌خلاف مطالبات ملت تصمیم‌گیری کنند. شفافیت رأی می‌تواند از چنین مفاسد احتمالی پیشگیری کند.» همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو دیگر هیات‌رئیسه مجلس نیز گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: «اگر شفافیت در مجلس شورای اسلامی نهادینه شود آن زمان دیگر نماینده به یک آرامش‌خاطر خواهد رسید، از این جهت که احدی و همچنین گروهی نمی‌تواند به نمایندگان در جهت تامین منافع خود فشار وارد کنند تا به فلان طرح یا لایحه رای دهند.» اظهارنظرهای دیگری نیز در موافقت با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس به تصویب رسید اما مشخص نیست که با وجود این استقبال گسترده از شفافیت در مجلس، چه کسی به آن رای مخالف داده است!

دوباره بررسی می‌شود

پس از تصویب نشدن طرح شفافیت آرای نمایندگان، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس، به همراه تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به هیأت‌رئیسه مجلس خواستار بازگشت…

 طرح شفافیت آرای به دستور کار جلسات علنی مجلس شدند. متن این نامه به شرح زیر است: «هیات‌رئیسه مجلس‌، با سلام و احترام؛ بدین‌وسیله امضاکنندگان، درخواست اعمال ماده ۱۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و نیز اعمال ماده ۱۲۰ و ۱۲۱ آیین‌نامه داخلی یعنی رای‌گیری به صورت قیام و قعود را درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان داریم. امیدواریم در اولین جلسه رسمی مجلس پیشنهاد مذکور مورد بررسی قرار گیرد.» طبق ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی اگر طرحی مورد تصویب مجلس یا کمیسیون‌های موضوع اصل ۸۵ قانون اساسی واقع نشد بدون‌تغییر اساسی تا شش ماه دیگر نمی‌توان آن را مجددا به مجلس پیشنهاد کرد؛ مگر با تقاضای کتبی ۵۰ نماینده و تصویب مجلس. علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پس از تصویب نشدن طرح مورد بحث، در توییتی نوشت: «عدم‌رای‌آوری طرح ‫شفافیت آرای نمایندگان با کمبود سه رای، برای ‫مجلس انقلابی بسیار تلخ و عبرت‌آموز بود. گرچه با درخواست جمع زیادی از نمایندگان به‌زودی رای‌گیری مجدد به صورت علنی در خصوص این طرح تکرار خواهد شد، ولی امروز مجلس فرصت بسیار خوبی را برای اصلاح کشور از دست داده است.»

قهرمان‌سازی؟

اگرچه نمایندگان اقبالی به شفاف کردن رای در خانه ملت از خود نشان ندادند اما پیگیری مجدد این طرح، آن هم بلافاصله پس از مخالفت اغلب نمایندگان، حواشی دیگری نیز به همراه داشته است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در حساب کاربری توئیتری خود نوشت: «به طرح شفافیت رای موافق دادم ولی متاسفانه این طرح که به دو سوم آرا نیاز داشت با ۱۵۳ رای (۲/۶۵درصد) موافق و فقط با ۳رأی کمتر تصویب نشد. امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح مجددا به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آرا شکسته شود.» در واکنش توئیتری دیگری نیز حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، نیز نوشت: «مجلس با تاخیرش درباره طرح شفافیت و بدتر از آن با عدم‌تصویب شفافیت نشان داد از رشد سیاسی کافی برخوردار نیست و از انتظارات مردم انقلابی فاصله دارد.» از این رویکرد اینطور بر‌می‌آید که حامیان مجلس و افرادی که مجلس اصولگرای یکدست را روی کار آورده‌اند، بنا دارند با انکار نسبت خود با مجلس انقلابی، حیات سیاسی خود را حفظ کرده و از کارنامه مجلس یازدهم اعلام برائت کنند. شاید باید منتظر بود تا در بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان، این طرح رای بیاورد و شاهد رپورتاژهای گوناگون برای برخی اشخاص باشیم./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا