سیاسی

تایید قانون انتخابات یک فاجعه ملی است

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، اگر سابقه حضور نظامی‌ها در عرصه سیاست را بررسی کنیم، می‌بینیم که هر زمان نظامی‌ها پا به عرصه انتخابات گذاشتند بهره‌ای جز ناکامی نصیب آنها نشده است. حضور علی شمخانی در سال ۸۰ و شکست از رئیس دولت اصلاحات، رقابت محمدباقر قالیباف در سال‌های ۸۴ با احمدی‌نژاد و سال‌های ۹۲ و ۹۶ با حسن ‌روحانی و شکست در این ادوار انتخاباتی و همچنین ورود محسن رضایی به انتخابات در سال‌های ۸۸ و ۹۲ و شکست از کاندیدای پیروز نشان می‌دهد که نظامیان هرچقدر در حوزه عملکردی خود عملکرد خوب و موثری داشته و دارند اما در عرصه سیاست اجرایی و عملی چندان اقبالی به آنها نیست. با این حال اصلاح قانون انتخابات در مجلس و اجازه حضور به نظامی‌ها برای حضور در انتخابات باعث شده تا منتظر حضور بیش از پیش کاندیداهای نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ باشیم. همانطور که ابتدا سردار دهقان رسما وارد عرصه انتخابات شد و پس از آن هم گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و حتی سردار سعید محمد قوت گرفته است. این در حالی است که منتقدان به این امیدند که طرح موردنظر مجلس در شورای نگهبان رد شود و با عنایت به وصیت‌نامه امام(ره) و اظهارات صریح ایشان پیرامون عدم حضور نظامی‌ها در عرصه سیاست شاهد حضور سیاسیون به جای نظامیان در عرصه انتخابات باشیم.

انتظار نمی‌رفت

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: اگر این طرح قانونی همانگونه که در کمیسیون شوراها تصویب شده و در دستورکار صحن علنی مجلس قرار گرفته، عینا تصویب و از سوی شورای نگهبان تایید شود، به نظرم یک فاجعه ملی خواهد بود. به‌عنوان کسی که سالیان سال در زمینه قانونگذاری، به‌ویژه قانون انتخابات کار کرده‌ام، هشدار جدی می‌دهم که با تصویب این قانون، ضربه کاری به انقلاب اسلامی وارد خواهد شد و جمهوریت نظام در مسیر اضمحلال و فرسایش قرار خواهد گرفت. جماران نوشت، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری درباره حضور نظامیان در انتخابات و طرح اخیر مجلس اظهار داشت: امروز در گام دوم انقلاب و دهه پنجم آن، باید شاهد شکوفایی و بالندگی مردم‌سالاری و جمهوریت نظام باشیم. اما به نظر می‌رسد که تصویب چنین قانونی یک عقبگرد شدید و در جهت تشریفاتی کردن انتخابات است. وی بیان کرد: نمی‌توان گفت که تنظیم‌کنندگان این قانون چنین هدفی را داشته‌اند؛ ولی بدون تردید نتیجه‌اش، نظام و جمهوریت آن را با چالشی بزرگ مواجه خواهد کرد. وی افزود: از آقای دکتر قالیباف و دیگر برادرانی که سابقه خدمت و فرماندهی در سپاه را داشته و دارند و همه عزت و آبرو و هستی آنها مرهون امام(ره) است، انتظار نمی‌رفت که به این سادگی و در برابر انظار عموم ملت ایران که وفاداران به مکتب امام هستند، روشن‌ترین اصل سیاسی مورد تاکید حضرت امام را که بارها و بارها در سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و نهایتا در وصیت‌نامه جامع خویش بدان تاکید کرده‌اند با توجیهاتی زیر پا بگذارند. انصاری ادامه داد: امام ورود سپاه، ارتش و نیروهای مسلح را به دسته‌بندی‌های سیاسی و امور انتخاباتی با صراحت نهی کرده‌اند. در سخنرانی سال ۶۳ ایشان که این روزها کلیپ آن در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌فرمایند؛ دنیا فهمیده اگر نیروهای نظامی وارد دسته‌بندی‌های سیاسی شوند چه خواهد شد و اگر مناقشات سیاسی در سپاه و ارتش رفت باید فاتحه این ارتش و سپاه را بخوانیم. برای سپاه و ارتش جایز نیست که وارد این امور شوند. نماینده اسبق مجلس اظهار کرد: آقای قالیباف در توجیه این مساله و در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان محترم نسبت به این موضوع، فرموده: «میان کاندیدا شدن و کار سیاسی فرق است». از ایشان به عنوان رئیس مجلس تعجب می‌کنم که چطور این حرف را می‌زند؟ مگر ممکن است کسی کاندیدای ریاست‌جمهوری باشد و الزامات آن را گردن ننهد. از الزامات قطعی وارد شدن به هر انتخاباتی، ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی و جناح‌بندی‌هاست؛ زیرا مهم‌ترین کارکرد احزاب سیاسی و جبهه‌ها فعالیت انتخاباتی است.

تقاضا از شورای نگهبان

عضو مجمع روحانیون مبارز بیان کرد: اگر فرماندهان نظامی بدون استعفا از سمت فرماندهی خود کاندیدا شوند و بدون دریافت مجوز از مقام فرماندهی این کار را کنند، باعث آشفتگی و به‌هم‌ریختن نظامات نیروهای مسلح می‌شوند. اگر بخواهند از رهبری مجوز بگیرند این مفهوم دیگری پیدا خواهد کرد و در حقیقت به نوعی رهبری را در رقابت‌های انتخاباتی وارد می‌کنند. از این رو، به نظر می‌رسد که رهبر معظم انقلاب نیز چنین مساله‌ای را نخواهند پذیرفت. وی ادامه داد: پس در روش اجرای این مساله نیز مشکلاتی وجود دارد. اگر دوستان ما که از سپاهیان قدیمی هستند، مشتاقند که در سمت ریاست‌جمهوری به مردم خدمت کنند چرا شرط استعفا را در این قانون نیاورده‌اند؟ انصاری عنوان کرد: من از شورای محترم نگهبان تقاضا می‌کنم که به این موضوع با دیدی آینده‌نگر و از روی حفظ منافع ملی و انقلاب اسلامی در درازمدت نگاه کنند. شورای نگهبانی که گاهی صلاحیت برخی نمایندگان مجلس را به خاطر بیان یک جمله در زاویه با فرمایشات امام رد کرده‌اند، امروز اجازه ندهند که وصیت‌نامه و یکی از کلیدی‌ترین مسائل اندیشه سیاسی امام به این راحتی زیر پا گذاشته شود. معاون حقوقی سابق رئیس‌جمهور تصریح کرد: لازم می‌دانم در آستانه سالگرد شهادت افتخارآمیز و قهرمانانه سردار دل‌ها و سردار الگو، سلیمانی تاکید کنم که ای کاش همرزمان و همراهان آن سردار عزیز از خط‌مشی سیاسی ایشان و سیره سرداری و سربازی‌اش تخطی نمی‌کردند. سردار سلیمانی به‌شدت به این اصل پایبند بود. سخنرانی‌ها و رفتارهایش نشان می‌داد که به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد این اصل بنیادین در وصیت‌نامه امام مخدوش شود. او هرگز خودش را درگیر دسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی نکرد. امیدوارم با اعمال نظر شورای نگهبان، اشکالات این قانون که بسیار زیاد است، به‌ویژه در این موضوع کلیدی و مهم مدنظر قرار گیرد. وی تصریح کرد: امیدوارم نیروهای مسلح فراتر از جریانات سیاسی، محبوب و مورد حمایت همه مردم و احزاب باشند و از هرگونه پراکندگی و قرار گرفتن در مشاجرات سیاسی به دور باشند. /آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا