اجتماعیبین المللیسلامت

کووید-۱۹ از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت/ نرخ مرگ؛ ۲۱ درصد در جهان و ۱۲ درصد در ایران

خبرمهم: در شرایطی که کشورمان در مرحله مدیریت بیماری کووید-۱۹ قرار دارد، شیوع ویروس در برخی کشور‌ها از جمله آمریکا به شدت رو به گسترش است تا جایی که دقایقی پیش آمار مبتلایان در جهان از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت. آماری که تقریبا یک سوم آن متعلق به ایالات متحده است، هرچند در مرگ و میر هنوز ایتالیا در رتبه نخست قرار دارد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  بر اساس گزارش‌های منتشر شده از ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ۲۰۹ کشور جهان و دو کشتی کروز مسافربری بین المللی، حوالی ساعت ۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ (GMT) نهمین روز آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی (بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ خورشیدی)، آمار مبتلایان به این ویروس در سراسر کره خاکی از مرز ۱.۵ میلیون تن فراتر رفت.

کووید-۱۹ از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت/ نرخ مرگ و میر جهانی ۲۱ درصد و ایران کمتر از ۱۲ درصد
آن گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، از این جمع قریب به یک سوم مبتلایان شناسایی شده (حدود ۴۵۰ هزار نفر) را شهروندان ایالات متحده آمریکا شکل می‌دهند و تقریبا یک سوم دیگر مبتلایان، شهروندان چهار کشور اروپاییِ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان هستند و بعد از آن‌ها چین، ایران، بریتانیا و ترکیه رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

این در حالی است که در آمار مرگ و میر، کماکان ایتالیا با از دست دادن ۱۷ هزار و ۶۶۹ شهروندش در جایگاه نخست قرار دارد، اسپانیا با ۱۴ هزار و ۶۸۵ جان باخته، احتمالا برای ساعاتی اندک رتبه دوم را در اختیار خواهد داشت و ایالات متحده آمریکا که با سرعت آمار مبتلایان و همچنین جان باختگانش رو به افزایش است، در یک قدمی عبور از اسپانیا، فعلا در رتبه سوم قرار دارد.

کووید-۱۹ از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت/ نرخ مرگ؛ ۲۱ درصد در جهان و ۱۲ درصد در ایران
نکته جالب توجه دیگر در آمار‌های رو به رشد جهانی، افزایش خوشایند آمار بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ است که به عدد ۳۲۰ هزار تن رسیده و چین با ۷۷ هزار بهبودیافته، بالاترین سهم را از آن به خود اختصاص داده است. پس از این کشور، رتبه دوم که تا چندی پیش در اختیار کشورمان بود، حالا با ۴۸ هزار بهبود یافته در اختیار اسپانیاست و آلمان و ایران در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

آمار حائز اهمیت دیگر، نرخ مرگ و میر (Death Rate) این بیماری در جهان است که شاخصی مهم از دید متخصصان اپیدمیولوژی است و از تقسیم «تعداد فوتی ها» بر مجموع «تعداد فوتی ها+تعداد بهبود یافتگان» به دست می‌آید و به صورت درصد بیان می‌شود. عددی که در آمار‌های جهانی ۲۱.۶ درصد می‌شود و اگر برای کشورمان محاسبه شود، عدد ۱۱.۸ را نشان می‌دهد.

کووید-۱۹ از مرز ۱.۵ میلیون نفر گذشت/ نرخ مرگ؛ ۲۱ درصد در جهان و ۱۲ درصد در ایران
شاخصی که به گفته مسئولان وزارت بهداشت کشورمان، دلیل پایین بودنش به نسبت نرخ مرگ و میر جهانی، وضعیت مدیریت شده بیماری در کشورمان است. وضعیتی خوشایند که باید بدانیم بسیار شکننده است و در صورت فراموش کردن اصول مراقبتی، ممکن است به سرعت از دست برود و پیک‌های جدید ابتلا جایش را بگیرد.
نکته جالب توجه دیگر در آمار‌های جهانی تا به امروز، سقوط چین در آمار مرگ و میر به رتبه هفتم و یا به تعبیری، سبقت گرفتن شش کشور، از جمله کشورمان، از کشور کانون شیوع اولیه ویروس کرونای جدید در جهان است که نرخ مرگ و میر بیماری کووید ۱۹ در آن ۴.۱ درصد است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا