بین المللی

اردوغان: در‌ها را به سوی اروپا برای مهاجران باز نگه می‌داریم

خبرمهم: رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد اگر اتحادیه اروپا به قول‌هایی که درباره پناهجویان داده عمل نکند، در‌های این کشور برای خروج مهاجران به سمت اروپا باز خواهد ماند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  به نقل از الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از اروپایی‌ها خواست به قول‌هایی که درباره مهاجران داده‌اند عمل کنند و اعلام کرد دولتش دیگر نمی‌تواند موج جدید از مهاجران را که از سوریه راهی این کشور شده‌اند مدیریت کند و به مهاجران اجازه داده شده به سوی اروپا راهی شوند.

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص امروز در استانبول گفت: «دیروز چه کار کردیم؟ در‌ها را باز کردیم.» او در ادامه توضیح داد: «این در‌ها را نخواهیم بست … چرا؟ چون اتحادیه اروپا باید به قول‌هایش عمل کند.»

اردوغان همچنین گفت حدود ۱۸ هزار پناهجو از روز گذشته در مرز‌های ترکیه تجمع یافته‌اند و این رقم ممکن است تا امروز به ۳۰ هزار نفر رسیده باشد.

اردوغان این صحبت‌ها را در حالی بیان کرد که امروز پلیس یونان با هزاران مهاجری که در مرز‌های این کشور با ترکیه تجمع یافته بودند درگیر شد. پلیس به سوی مهاجرانی که در استان ادرنه در غرب ترکیه و در مرز یونان تجمع کرده بودند گاز اشک‌آور شلیک کرد و در پاسخ مهاجران نیز به سوی آن‌ها سنگ پرتاب کردند.

در مارس ۲۰۱۶، اتحادیه اروپا و ترکیه به توافق رسیدند که اقدامات سختگیرانه تری علیه قاچاقچیان انسان انجام دهند و مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای اژه را متوقف کنند. به این منظور بروکسل متعهد شد ۶ میلیارد یورو (حدود ۶.۶ میلیارد دلار) برای کمک به ترکیه به منظور رسیدگی به میلیون‌ها پناهجو در این کشور در نظر بگیرد. اما بر اساس گفته آنکارا، تاکنون اروپا به این وعده خود عمل نکرده و تنها کمک مختصری را برای این امر در نظر گرفته است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا