بین المللی

در جستجوی خیانتکاران ترور سردار سلیمانی

خبرهای فوری: خدمه پرواز، مسئولان فرودگاه، جاسوسان اسرائیلی و چند عراقی از متهمان اصلی انتشار اطلاعات محرمانه سفر سردار سلیمانی هستند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، ۴۸ساعت پس از شهادت سردار سلیمانی، توجه رسانه‌های بین‌المللی به این موضوع جلب شده که اطلاعات سفر سردار سلیمانی چگونه در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته است. در این گزارش چند روایت را که درباره این موضوع منتشر شده مرور می‌کنیم.

*** بررسی سه فرضیه

* یک: تحقیقات از خدمه پرواز

به گزارش فارس، شبکه «اسکای‌نیوز» روز شنبه ادعا کرد که سازمان اطلاعات عراق تحقیقاتی را درباره خدمه پرواز هواپیمایی که سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بغداد آورد، آغاز کرده است. خبرنگار اسکای‌نیوز به نقل از مسئولان امنیتی عراق ادعا کرد: «یک تبعه سوری و یک تبعه عراقی بازداشت شدند و تحقیقات درباره خدمه پروازی که [سردار] سلیمانی را [به عراق] آورد شروع شده است.»بر این اساس، سازمان اطلاعات عراق نیز در حال بازجویی از کارکنان فرودگاه بغداد بعد از ترور سرداران شهید سلیمانی و المهندس است. شبکه «تی.‌آر.‌تی.» عربی نیز از آغاز تحقیقات درباره خدمه پرواز مزبور خبر داد. مقامات رسمی عراق تاکنون این خبر را تایید نکرده‌اند.

* دو: امکان لو رفتن از برخی گروه‌های عراقی

خبرگزاری آلمان نوشت: در مورد چگونگی اطلاع یافتن آمریکا از سفر قاسم سلیمانی و همراهانش به بغداد و مسیر انتقال آنها از فرودگاه شایعات و گمانه‌زنی‌های متفاوتی وجود دارد. در یکی از روایت‌ها حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نقل کرده که به خبرگزاری ایسنا گفته است: «امنیت فرودگاه‌های عراق به صورت پیمانکاری توسط شرکت‌هایی از برخی کشورهای غربی همچون آمریکا و انگلیس تامین می‌شود یعنی آنها علاوه بر استقرار در مراکز حساس امنیتی عراق و کسب سود مالی، سود اطلاعاتی و امنیتی برای خیانت علیه مقاومت و علیه سردار سلیمانی کسب کردند.»

در این میان عده‌ای نیز انگشت اتهام را به سوی برخی اعضای حشد الشعبی نشانه رفته‌اند. حشد الشعبی در بیانیه‌ای ضمن تکذیب شدید این ادعا اعلام کرد که اطلاعات سفر سلیمانی به بغداد و استقبال المهندس از او را برخی گروه‌های عراقی به آمریکا لو داده‌اند. در حالی که تاکنون برای هیچ یک از گمانه‌زنی‌ها و فرضیه‌ها اسناد و شواهد قانع‌کننده‌ای منتشر نشده برخی منابع احتمال داده‌اند که آمریکا برای این عملیات تروریستی از رژیم صهیونیستی کمک گرفته است.

*** پای اسرائیل در میان است؟

خبرگزاری ایندیپندت نوشت: یک وب‌سایت اسرائیلی در گزارشی احتمال مشارکت جاسوسان رژیم صهیونیستی در این حمله را داده است. این سایت این موضوع را به نقل از چند مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی مطرح کرده. با توجه به اینکه سفر سردارسلیمانی از دمشق به بغداد انجام شده است، ادعای نقش داشتن اسرائیل در این حمله به این معناست که رفت‌وآمدها و برنامه سفر سلیمانی در پایتخت سوریه توسط رژیم صهیونیستی رصد اطلاعاتی می‌شده. کمک اطلاعاتی اسرائیل به آمریکا برای ترور سردار سلیمانی به این معناست که او در تیررس جاسوسان این کشور و احتمالا پهپادهای اسرائیلی قرار داشته ولی به دلایلی این ترور در پایتخت سوریه انجام نشده است. اگر این ادعا درست باشد، رژیم صهیونیستی ترجیح داده تا جای ممکن خود را از عواقب ناشی از شهادت سردار سلیمانی مصون نگاه دارد و اجرای این برنامه خطرناک را به آمریکا بسپارد.

*** پهپاد از کجا شلیک شد؟

روزنامه دیلی‌میل لندن به‌ نقل‌ از یک مقام نظامی محلی عراقی که از او نامی نبرده، مدعی‌شده «پهپادی که آمریکایی‌ها با آن فرمانده نیروی قدس سپاه و نیز جانشین فرمانده حشد الشعبی را ترور کرده‌اند» از پایگاه فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در قطر کنترل شده است. بنابر ادعای این نشریه، این پهپاد دو موشک به خودروهایی که این دو فرمانده نظامی ایرانی و عراقی در آن‌ها بوده‌اند زده است.

*** استفاده از موشک نینجا

به گزارش فارس، روزنامه «دیلی میل» در گزارشی ادعایی به بررسی نحوه ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به حومه فرودگاه بغداد پرداخته و نوع موشک و پهپادی که در این حمله تروریستی استفاده شد را اعلام کرد. دیلی‌میل مدعی است یک فروند هواپیمای بدون سرنشین و تقریبا رادارگریز از مدل «MQ-9 ریپِر» بامداد جمعه مشغول پرواز بر فراز فرودگاه بغداد بود و لحظاتی بعد از خروج خودروی حامل سردار سلیمانی و «ابو مهدی المهندس» جانشین سازمان حشد الشعبی عراق از فرودگاه، چند فروند موشک هدایت لیزری نقطه‌زن به سمت کاروان آن‌ها شلیک کرد.

این روزنامه سپس نوع موشک‌هایی را که در ترور سردار سلیمانی استفاده شد، موشک ضد زره «هِل‌فایر» با کلاهک جنگی حدود ۱۷کیلوگرمی که می‌تواند تانک را نیز از بین ببرد، ادعا کرده و نوشت که چهار فروند از این موشک‌ها به سمت کاروان حامل سردار سلیمانی و المهندس شلیک شده است. دیلی‌میل در ادامه نوشت:«این پهپاد با سرعت ۳۷۰کیلومتر بر ساعت قادر است حملات دقیقی را انجام دهد و تصاویر آن را نیز به مرکز فرماندهی ارسال کند. این پهپاد ۶۴میلیون دلاری به چهار فروند موشک هدایت لیزری هِل‌فایر و بمب‌های پِیووی مجهز است.»

این روزنامه همچنین به نقل از منابع محلی نوشت که حتی این احتمال وجود دارد که موشک‌های به کار رفته در این حمله از نوع ارتقایافته هل‌فایر موسوم به موشک «نینجا» بوده که برای حداقلی کردن خسارت‌های ناخواسته و از بین بردن دقیق هدف طراحی شده‌اند. بر این اساس، موشک نینجا دارای شش تیغه بزرگ در کلاهک آن است که بعد از شلیک شدن به سمت بیرون باز شده و به‌جای ایجاد انفجار مهیب، اهداف را تکه‌تکه می‌کند.نکته قابل توجه اینجاست که ماه گذشته بخش مجله «وارزُن» در وبگاه «درایو» گزارش داد نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه، در جریان یک عملیات هوایی موشک‌های نینجا را مجددا آزمایش کرده و حداقل دو عنصر مسلح را در خودرویشان هدف قرار دادند.

*** پیغام دولت وحشت زده آمریکا به ایران: «دیپلمات‌های سوئیسی پیغام آوردند متناسب با کاری که ما کردیم انتقام بگیرید! »

ساعاتی بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، آمریکایی‌ها دست‌کم با یک واسطه به مقامات ایران نامه نوشتند. ماجرا از اینجا شروع شد که وزارت خارجه سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران اعلام کرد که کاردار این کشور در تهران پیامی از سوی آمریکایی‌ها درباره شهادت سردار سلیمانی به مسئولان ایران منتقل کرده. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در گفت‌وگوی تلویزیونی این موضوع را تایید کرد و توضیح داد که این نامه صبح جمعه از سوی سوئیس به ایران تحویل داده شده و ایران هم عصر همان روز پاسخ قاطعی به این نامه داده است.

شنیده می‌شود که موضوع این نامه در جلسه شورای عالی امنیت ملی بررسی شده و بعد پاسخ لازم به طرف مقابل داده شده. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم اصل این موضوع را تایید کرد اما در مورد محتوای این پیغام‌های رد و بدل شده توضیحی نداد. در عین حال اما سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه در شبکه سه گفت: «آمریکایی‌ها صبح جمعه به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرید، متناسب با کاری که ما کردیم، انتقام بگیرید؛ در حالی که آن‌ها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند.»

روز گذشته آیت الله احمد خاتمی هم در مراسم گرامیداشت شهید قاسم سلیمانی در اظهارات مشابهی توضیح داد: «آمریکایی‌ها پیغام دادند همانطور که انجام داده‌ایم انتقام بگیرید و مسئولان گفته‌اند، هر طور که بخواهیم انتقام می‌گیریم.» بنابراین محتوای همان نامه‌ای که صبح جمعه دیپلمات‌های سوئیسی آوردند همین مسئله بوده. در عین حال دیروز هم با سفر ناگهانی وزیر امور خارجه قطر به تهران و دیدار او با محمد جواد ظریف هم بعضی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که او هم حامل پیغامی از سوی آمریکایی‌ها بوده که هنوز جزئیات بیشتری در مورد این مسئله منتشر نشده و نمی‌توان صحت و سقم آن را تایید کرد. /هقت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا