بین المللی

آشفتگی در پاریس

خبرهای فوری: اعتصاب اتحادیه‌ها علیه تغییر نظام بازنشستگی فرانسه را فلج کرد

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، در ماه دسامبر سال ۱۹۹۵ جنبش تاریخی علیه آلن ژوپه، نخست‌وزیر وقت فرانسه، شکل گرفت؛ فرانسوی‌ها در یک بسیج منسجم برای به‌دست‌آوردن امتیازهایی در زمینه حقوق بازنشستگی، دولت وقت فرانسه را تحت فشار گذاشتند و اکنون دقیقا بعد از گذشت ۲۴ سال، نسل جدیدی از فرانسوی‌ها روز جمعه در دومین روز پیاپی علیه سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دست به اعتصاب گسترده‌ای زدند. در این تظاهرات که «پنجشنبه سیاه» نام‌گذاری شده، جلیقه‌زردها به صف معترضان پیوستند.
اعتصاب‌ها در سال ۱۹۹۵ باعث اختلالی سه‌هفته‌ای در سیستم حمل‌ونقل شد و به‌دلیل حمایت گسترده عمومی، دولت وقت مجبور به عقب‌نشینی شد. از روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته هزاران نفر از فرانسوی‌ها در پاسخ به فراخوان اتحادیه‌های کارگری در شهرهای مختلف از جمله پاریس به خیابان‌ها آمده‌اند. روز پنجشنبه که روز نخست این اعتصاب سراسری بود، به گفته مقامات پاریس، بیش از ۸۰۰ هزار نفر در اعتصابات و اقدامات اعتراضی در سراسر فرانسه شرکت کردند و درگیری‌هایی خشونت‌آمیز نیز در چند شهر گزارش شد؛ اما به گفته اتحادیه‌های کارگری تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات سراسری روز پنجشنبه یک‌ونیم میلیون نفر بوده که از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر در پاریس حضور داشتند.
به گزارش بی‌بی‌سی، کارگران معترض فرانسوی از برنامه‌های دولت این کشور درباره بازنشستگی که در نهایت منجر به بازنشستگی دیرهنگام‌ آنها یا کاهش حقوق‌هایشان می‌شود، خشمگین هستند. اتحادیه‌های سراسر فرانسه مخالف ادغام ۴۲ برنامه بازنشستگی موجود در سیستم نقطه‌ای جهانی هستند و طبق برنامه اصلاح نظام بازنشستگی، دولت فرانسه قصد دارد برای جبران کمبود بودجه از هزینه‌های دولت بکاهد. به‌جز افزایش سنوات و کاهش حقوق بازنشستگان در این اصلاحات، دولت در بخش آموزش و پرورش و بهداشت عمومی دست به تعدیل نیرو خواهد زد؛ اما امانول مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، می‌گوید برنامه او برای اجرای یک نظام بازنشستگی همگانی امتیازمحور، «عادلانه‌تر» خواهد بود، درحالی‌که بسیاری با این صحبت او مخالف هستند.
فرانسه حدود هفت‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار بازنشسته دارد و طبق اصلاحاتی که رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرده، افرادی که حقوق بازنشستگی آنها کمتر از دو هزار یورو در ماه است، از طرح افزایش مالیات رفاه اجتماعی معاف می‌شوند. طبق گزارش کمیسیون حسابرسی فرانسه، کسری بودجه تأمین اجتماعی در این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی به‌دنبال شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های اقتصادی دولت و نارضایتی‌های عمومی ناشی از نظام سرمایه‌داری در فرانسه موسوم به جنبش جلیقه‌زردها به ۱.۲ میلیارد یورو رسید که بالاترین میزان در دو دهه گذشته بوده است.
طبق گزارش‌ها در روز گذشته نیز مانند پنجشنبه سفر قطارهای زیادی به مقصد پاریس لغو و از مجموع ۱۶ خط متروی این شهر ۱۰ خط تعطیل شدند. این در حالی بود که خیابان‌های داخل و اطراف پایتخت فرانسه شاهد ترافیک‌های سنگینی بود که طول آن در مجموع به۳۵۰ کیلومتر می‌رسید. این اعتصاب همچنین باعث مختل‌شدن پروازهای هواپیماها شده و تعدادی از بیمارستان‌ها با مشکل کمبود نیرو مواجه شدند و مدارس زیادی نیز تعطیل ماندند.
اتحادیه «س.ژ.ت» (کنفدراسیون عمومی کار) اعلام کرد که کارگران هفت پالایشگاه از هشت پالایشگاه، کشور را مسدود کرده‌اند و در صورت ادامه اعتراضات، ممکن است کشور با کمبود سوخت مواجه شود. این در حالی است که برخی اتحادیه‌های تجاری می‌گویند تا زمانی که مکرون از وعده انتخاباتی خود برای اصلاحات بازنشستگی دست نکشد، به اعتصاب‌ها ادامه خواهند داد. پاتریک داس سانتوس، یک کارمند ۵۰ساله حمل‌و‌نقل در فرانسه به رویترز گفت: ما قصد داریم دست‌کم برای یک هفته اعتراض کنیم و در آخر کار این دولت است که باید از مواضعش عقب‌نشینی کند.
گزارش شده که دولت امانوئل مکرون قصد دارد از امروز برنامه‌هایی را در قبال رسیدگی به مسئله اعتصاب‌ها اعلام کند؛ اما تغییر نظام بازنشستگی در فرانسه از دو دهه پیش به موضوعی جنجالی تبدیل شده است. در سال ۱۹۹۵ نیز ژاک شیراک بعد از هفته‌ها اعتصاب عمومی مجبور شد به خواسته اتحادیه‌ها تن دهد و از طرح خود عقب‌نشینی کرد. از آن زمان تاکنون هیچ‌یک از رؤسای جمهوری فرانسه جرئت تغییر این قوانین را نداشته است. اعتصاب دو روز گذشته بزرگ‌ترین جنبش برگزار شده از سال ۱۹۹۵ بوده است.
مخالفان این طرح می‌گویند که طرح بازنشستگی جامع مکرون، تجاوز به حقوق کارگران است و به معنای آن است که شهروندان باید در مقابل دریافت حق بازنشستگی کمتر، سال‌های بیشتری کار کنند.
به گفته کارشناسان، افرادی کـه دسترسی به طرح‌های پس‌انداز سالمندی برای آنها بسیار مشکل است، کارگران پاره‌وقت، دریافت‌کنندگان دستمزدهای پاییـن و افرادی که از مشاغل نامنظم برخوردارند، به‌ویژه زنان بازندگان اصلی چنین اصلاحاتی خواهند بود. کریستیان گرولیه، یکی از مقامات اتحادیه کارگری فرانسه می‌گوید: «کاری که باید بکنیم، متوقف‌کردن چرخ اقتصاد است. مردم تشنه مبارزه‌اند». در مقابل، یک مقام در دولت فرانسه بر این ادعاست که مکرون «اطمینان دارد که این اصلاحات لازم است. او به برنامه‌ای که در سال ۲۰۱۷ به مردم فرانسه ارائه کرد، متعهد است». در سال جاری دولت پاریس با اعتراضات گسترده «جلیقه‌زردها» و همین‌طور اعتصاب مأموران پلیس، آتش‌نشانی، معلمان، کارمندان بیمارستان‌ها و وکلا روبه‌رو بوده اما تاکنون مکرون توانسته است اکثر اصلاحات بحث‌برانگیز در قوانین کار و مالیات را اجرا کند. /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا