بین المللی

اروپا مقابل گام سوم ایران چیزی برای عرضه ندارد

خبرهای فوری: گفت‌وگوی اختصاصی با پروفسور «رابرت جرویس» نظریه‌پرداز سیاسی و استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، «رابرت جرویس» استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا و رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا می‌گوید: «من تردید دارم اروپا بخواهد مقابل گام سوم ایران چیزی بیشتر انجام دهد، چراکه قدرت نفوذ اقتصادی آمریکا روی اروپا خیلی زیاد است. ایران به طرفین اروپایی هشدار داده درصورت تعلل در عمل به وعده‌های خود حول برجام، در برداشتن گام سوم مبنی‌بر کاهش هرچه بیشتر محدودیت‌های هسته‌ای تردید نخواهد کرد. ایران در گام اول اعلام کرد به محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم مواد غنی‌شده ۳.۶۷ درصد و همچنین ۱۳۰ تن آب سنگین در اراک پایبند نخواهد بود حال آنکه در گام دوم سطح غنی‌سازی را از ۳.۶۷ درصد بالاتر برد. اینکه دقیقا در گام سوم چه محدودیت‌هایی نادیده گرفته می‌شود و چه پیامدهایی در انتظار ایران است، هنوز مشخص نیست حال آنکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید این گام آخر نیست و خروج از برجام هم تلقی نمی‌شود. با این حال با وجود تعهدات مندرج در برجام از سوی کشورهای اروپایی و همچنین ادعاهای مطرح‌شده در مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا از سوی اعضای اروپایی برجام اما این کشورها هنوز اقدام موثری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند و انجام گام سوم ایران در کاهش تعهدات ذیل برجام محتمل است.»

 پروفسور «رابرت جرویس»، رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد امور بین‌الملل در دانشگاه کلمبیا این مسائل را بررسی کرده است. جرویس از بنیانگذاران مکتب رئالیسم تدافعی در روابط بین‌الملل است که آوازه جهانی دارد. وی استاد پیشین دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه‌های کالیفرنیا و لس‌آنجلس بوده است. او به‌عنوان رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا اصطلاح «ادراک و سوءادراک» را که اصطلاحات معروف در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است، به‌نام خود ثبت کرده است.

ایران اعلام کرده در موعد مقرر گام سوم در راستای کاهش تعهدات برجامی را عملی می‌کند. آیا اروپا برای جلوگیری از این موضوع، اقدام موثر و متقاعدکننده‌ای انجام خواهد داد؟

من تردید دارم اروپا بخواهد چیزی بیشتر انجام دهد. قدرت نفوذ اقتصادی آمریکا روی اروپا خیلی زیاد است.

واکنش احتمالی روسیه و چین به این اقدام چه خواهد بود؟

روسیه و چین از ایران خواهند خواست به محدودیت‌های اصلی برجام پایبند بماند و از آن عدول نکند و احتمالا تجارت محدود با ایران را ادامه خواهند داد؛ اما آنها قادر نخواهند بود شکافی را که به‌وسیله اروپا ایجاد شده، پر کنند.

به‌نظر شما اجرای چه مواردی در گام سوم می‌تواند حساسیت‌برانگیز باشد و امکان برده‌شدن پرونده ایران به شورای امنیت را میسر کند؟

ایران احتمالا اقدامات خود را تا جایی پیش می‌برد که اروپا را به تحرک وادارد. به‌عبارت دیگر، کاهش تعهدات برجامی ایران تا جایی خواهد بود که اروپا براساس آن احساس خطر کند و اقدام عملی انجام دهد. اما اقدامات ایران تا جایی پیش نخواهد رفت که باعث تحریک آمریکا به اقدامات نظامی شود. درواقع برای ایران خط باریکی برای حرکت وجود دارد. ایران ممکن است به شورای امنیت درخصوص برجام شکایت کند اما در آنجا آمریکا حق وتو دارد و بر این اساس، این فقط یک نمایش خواهد بود.

آیا آمریکا می‌تواند تحریم‌های جدیدی برای اعمال فشار بیشتر به ایران از رهگذر اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی اتخاذ کند؟

مطمئن نیستم آمریکا چه تحریم یکجانبه دیگری را می‌تواند علیه ایران به‌کار گیرد؛ اما اگر ایران محدودیت‌های اصلی برجام را زیر پا بگذارد در این صورت احتمالا اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه ایران وضع می‌کند. /روزنامه فرهیختگان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا