بین المللی

کانادا بر ادامه تلاش‌ها برای پاسخگو کردن ایران در قبال سرنگونی هواپیمای اوکراینی تاکید کرد

خبرمهم: دولت کانادا در بیانیه‌ای با اشاره به پیگیری تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در قبال سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، تاکید کرد که اطمینان حاصل خواهد کرد ایران غرامت این فاجعه را به طور کامل خواهد پرداخت.

دولت کانادا در بیانیه‌ای با اشاره به پیگیری تلاش‌های بین‌المللی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در قبال سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، تاکید کرد که اطمینان حاصل خواهد کرد ایران غرامت این فاجعه را به طور کامل خواهد پرداخت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، وزیران خارجه، ترابری و مهاجرت و رلف گودیل، کمیسر عالی کانادا در بریتانیا، در نشستی مجازی با خانواده‌های قربانیان دیدار کردند.

خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در مراسمی دیگر نیز برای به یادسپاری لحظه سرنگونی این هواپیمای مسافربری با موشک‌های سپاه پاسداران، در منزل خانواده آراد زارعی، از قربانیان این پرواز، در شهر تورنتوی کانادا گردهم آمدند.

جمعی از خانواده‌های قربانیان نیز که در ایران به سر می‌برند در دومین سالگرد سرنگونی این هواپیمای مسافربری با موشک‌های سپاه پاسداران، برای دادخواهی و بزرگداشت یاد عزیزانشان در فرودگاه بین‌المللی خمینی گرد هم آمدند.

دولت کانادا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما ضمن اعلام همبستگی با بازماندگان قربانیان، مصمم هستیم ایران را به دلیل سرنگونی این پرواز به دست نیروهای نظامی آن پاسخگو کنیم و اطمینان حاصل کنیم که ایران برای اقدامات و قصورهایی که به کشته شدن ۱۷۶ انسان بی‌گناه منجر شد، به طور کامل غرامت خواهد پرداخت.»

دولت کانادا تاکید کرد برای حصول اطمینان از اجرای عدالت در حق قربانیان هواپیمای مسافربری پی‌اس۷۵۲، به همکاری با بریتانیا، سوئد و اوکراین ادامه خواهد داد.

دولت کانادا در بیانیه خود خاطرنشان کرد که در حال ایجاد مسیری جدید است که به برخی از خانواده‌های قربانیان که خارج از کانادا هستند، اقامت دائم در این کشور را ارائه کند.

طبق این بیانیه، همچنین در یادبود قربانیان پرواز اوکراینی، دولت کانادا در حال ایجاد یک بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی و کانادایی است.

انتظار می‌رود این بورسیه به طور متوسط ۲۵ هزار دلار به ۱۷۶ متقاضی ارائه کند و ثبت‌نام تقاضای آن از پاییز ۲۰۲۳ یا زمستان ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

دولت کانادا همچنین اعلام کرد که قصد دارد برای قربانیان سانحه‌های هوایی یک بنای یادبود بسازد و از افکار عمومی و خانواده‌های قربانیان دعوت کرد نظرات خود را در این مورد ارائه کنند.

این بیانیه همچنین خاطرنشان کرد دولت کانادا در همکاری با شرکای بین‌المللی خود و سازمان بین المللی هوانوردی، ایکائو، در حال پیشبرد طرح آسمان‌های امن‌تر است تا از امنیت هواپیماهای غیرنظامی که در مناطق محل درگیری عبور می‌کنند، اطمینان حاصل شود.

از سوی دیگر، علی احساسی، نماینده پارلمان کانادا، و مایکل پارسا، عضو پارلمان استان آنتاریوی این کشور، در گردهمایی خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر سر مزار آراد زارعی، از قربانیان این پرواز، در تورنتو در سخنانی با بازماندگان این فاجعه ابراز همبستگی کردند.

علی احساسی و مایکل پارسا در سخنان خود خاطرنشان کردند صدور بیانیه اخیر چهار کشور پیگیر پرونده سرنگونی پرواز پی‌اس-۷۵۲ درباره خودداری جمهوری اسلامی از مذاکره، این پرونده را وارد مرحله جدیدی کرده و انتظار می‌رود این موضوع از این پس در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری شود.

کانادا، سوئد،‌ اوکراین و بریتانیا، چهار کشور عضو «گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲»، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند جمهوری اسلامی به صراحت گفته است حاضر به مذاکره با آنها نیست و از این رو، این پرونده بر اساس قوانین بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

یک روز پس از بیانیه چهار کشور پیگیر انهدام هواپیمای اوکراینی، وزارت خارجه ایران در اطلاعیه‌ای چهار کشور پیگیر انهدام هواپیمای اوکراینی را به «سوء استفاده از این واقعه» متهم کرد و گفت آمادگی دارد تا با هر یک از این کشورها به صورت دوجانبه و با «احترام به حاکمیت کشورها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها» مذاکره کند.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا