بین المللی

مخالفت کشور‌های آفریقایی با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا

خبرمهم: ۱۴ کشور آفریقایی با صدور بیانیه‌ای بار دیگر از تصمیم کمیسیون آفریقا برای عضویت ناظر تل آویو در این نهاد انتقاد کردند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از شبکه تلویزیونی العربی، بیانیه پایانی اجلاس سران کشور‌های توسعه یافته جنوب آفریقا، تصمیم کمیسیون آفریقا در اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.بر این اساس، ۱۴ کشور آفریقایی در بیانیه پایانی چهل و یکمین اجلاس سران کشور‌های توسعه یافته جنوب آفریقا در پایتخت مالاوی، ضمن اعتراض به تصمیم یک جانبه کمیسیون اتحادیه آفریقا در اعطای عضویت ناظر به اسرائیل نگرانی خود را نسبت به این تصمیم ابراز کردند.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اواخر تیرماه به طور رسمی از عضویت ناظر این رژیم در اتحادیه آفریقا که ۵۵ عضو دارد، خبر داد.
یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر صهیونیستی در بیانیه‌ای در این باره مدعی شد: ما روابط اسرائیل و آفریقا را جشن می گیریم. این دستاورد دیپلماتیک، نتیجه تلاش بی‌وقفه وزرات خارجه و سفارت‌خانه‌های اسرائیل در قاره آفریقا است و بخش مهمی از تقویت روابط خارجی اسرائیل به ‌شمار می‌رود.
وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس همچنین مدعی شد: اسرائیل با ۴۶ کشور قاره آقریقا رابطه و شراکت و همکاری گسترده در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت و بازرگانی دارد. اسرائیل در سال‌های اخیر روابط دیپلماتیک خود با چاد و گینه را برقرار کرد و سودان نیز پس از توافقنامه ابراهیم روابط خود را با ما عادی کرد.
برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ تاکنون، ادماسو العلالی، سفیر رژیم غاصب صهیونیستی در اتیوپی، استوارنامه خود را به ‌عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا ارائه کرد. با این حال، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا به ویژه کشورهای اسلامی مخالف هرگونه عضویت ناظر رژیم غاصب و کودک کش صهیونیست در این اتحادیه هستند.
در هفته‌های گذشته پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا به یکی از جنجال‌های مهم در سطح این قاره تبدیل شده است و بسیاری از مقام‌های آفریقایی در مخالفت با آن اعلام کردند که تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا اقدامی فردی، بدون نظرخواهی و موافقت اعضا بوده است.
در همین حال، چندین کشور آفریقایی از جمله الجزایر، تونس، مصر، لیبی، موریتانی و کومور به طور رسمی و در بیانیه‌های جداگانه‌ای با اعلام مخالفت با تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر، این اقدام را محکوم کردند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا