اقتصادی

عقب ماندگی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی درآمد کارگران از هزینه‌ها

خبرهای فوری: حقوق کارگران برای سال جاری در بهترین حالت ۲میلیون تومان است، اما بانک مرکزی متوسط هزینه هر خانوار ایرانی را ۴میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین کرده است که فاصله درآمد و هزینه ها حداقل حقوق ۲میلیون و ۳۵۰هزار تومان است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، امسال حقوق حداقلی کارگران از یک میلیون و ۱۱۴هزار تومان سال گذشته به یک میلیون و ۵۱۶هزار و ۸۸۲تومان برای سال ۹۸ رسیده که حکایت از افزایش ۴۰۰هزار تومانی حقوق دارد، فرمولی که بر اساس تصمیم اعضای شورای عالی کار، افزایش ۱۳درصدی به علاوه مبلغ ۲۶۱هزار و ۱۱۸تومان بوده است.

تمام کارگران دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت پایه سنواتی می‌شوند و این مبلغ به حقوق پایه کارگران اضافه می‌شود تا به تناسب در عیدی و پاداش، اضافه کار و حق سنوات آنها محاسبه شود.

اعضای شورای عالی کار همچنین حق اولاد کارگران را به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۵۱هزار و ۶۰۰تومان تعیین کرده اند که این میزان سال گذشته ۱۱۱هزار و ۱۲۶تومان بود.

آمار نشان می‌دهد که در چند سال اخیر حقوق کارگران افزایش یافته است اما با این حال شکاف درآمدی و هزینه ای آنها بیشتر شده است.

نمایندگان کارگران معتقدند که طی یک سال اخیر که قدرت خرید کارگران کاهش یافته است، حداقل هزینه زندگی کارگران در تهران نزدیک به ۷ میلیون تومان است و همین موضوع باعث شده است که با حقوق ۲میلیونی از پس زندگی بر نیایند.

*متوسط هزینه خانوار برای هر دهک چقدر است؟

بررسی آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال ۹۷ متوسط هزینه هر خانوار ایرانی به میزان ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۲۴درصد رشد کرده است.

درحالی بخش زیادی از کارگران حداقل بگیر هستند و در بهترین حالت درآمدی حدود ۲ میلیون تومان دارند که مطابق آمارهای بانک مرکزی متوسط هزینه هر خانوار ایرانی حدود ۴میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده است. یعنی شکاف درآمدی و هزینه ای در جامعه کارگران در کمترین حالت حدود ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. /تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا