اقتصادی

عضو کمیسیون عمران مجلس: قشر کارگر، کارمند و ضعیف جامعه نمی‌تواند اقساط وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن را پرداخت کند.

خبرمهم: فیروزی پور‌آبادی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: کسانی که نیاز به مسکن دارند، عموما از اقشار متوسط و پایین هستند که با توجه به میزان درآمدشان امکان پرداخت اقساط بالا را ندارند.

با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم برای زوجین تهرانی به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت که با احتساب وام تعمیر این وام ۹۶۰ میلیون تومان می‌شود. این وام در سایر شهرها نیز از ۱۶۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. 

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، طبق گزارش همشهری، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و سقف تسهیلات جعاله تعمیر مسکن را برای اجرا ابلاغ کرد. در این بخشنامه تأکید شده است، به منظور مساعدت با متقاضیان لازم است امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات یاد شده به روش پلکانی حسب درخواست متقاضی فراهم شود. تغییر مهم اینکه بانک مرکزی برای اینکه فشار اقساط را کاهش دهد، امکان بازپرداخت در قالــب روش پلکانی را هم ایجاد کرده، به نحوی که در بازپرداخت پلکانی اقساط وام ۸۰۰ میلیون تومانی برای زوجین تهرانی در سال اول حدود ۱۴.۶ میلیون تومان و در ماه ۱۲ سال دوازدهم ۲۰ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام در روش بازپرداخت پلکانی حدود یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان است. البته اگر زوجین تهرانی قصد دریافت وام جعاله نیز داشته باشند بازپرداخت اقساط این تسهیلات می‌تواند تا مقداری سقف ماهانه بازپرداخت اقساط را افزایش دهد. همچنین برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی جعاله نیز اقساط ماهانه در ســال اول ۴ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان و در سال پنجم ۴ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام حدود ۱۱۱ میلیون تومان است. در همین خصوص رحمت‌الله فیروزی پور‌آبادی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: کسانی که نیاز به مسکن دارند، عموما از اقشار متوسط و پایین هستند که با توجه به میزان درآمدشان امکان پرداخت اقساط بالا را ندارند.

فیروزی پور‌آبادی افزود: در واقع باید اقساط وام مسکن با در‌نظر گرفتن میزان درآمد و امکانات تصمیم‌گیری شود و بهره آن نیز کم باشد و مدت زمان باز‌پرداخت هم به نحوی باشد که وام‌گیرنده بتواند پرداخت کند.

رحمت‌الله فیروزی پور‌آبادی، عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: اما با این وضعیت می‌دانم که قشر کارگر، کارمند و ضعیف جامعه نمی‌تواند پرداخت کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا