اجتماعیاستانیاصفهاناقتصادیتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

نمره قبولی «خدمات» در خودداری از گران‌فروشی بنزینی

خبرهای فوری: در کنار رصد قیمت کالاها و اقــلام گوناگون و برخـورد با گران‌فروشی‌های کاذبِ ناشی از افزایش قیمت بنزین، مهم است از هزینه خدماتی که روزانه به وسیله اصناف مختلف و در زمینه‌های متنوع به مردم ارائه می‌شود، غافـل نشد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، بخش زیـادی از گزارش‌های گران‌فروشی که در قالب پیام‌های مردمی به دست پویش «گران نمی‌خریم»ِ روزنامه خراسان می‌رسد، گله از افزایش هزینه سرویس‌های خدماتی است. روی همین حساب، خبرنگاران این پویش، امروز را به بررسی هزینه برخی خدمات اختصاص دادنــد. علامت تیک، خبر از افزایش نیافتن و علامت اخطار کنار هر گزینه، نشانه افزایش هزینه آن خدمات، بعد از افزایش قیمت بنزین است.

 خدمات پستی

مراجعه به چندین دفتر پستی و دفاتر خدمات امور مشترکین در سطح شهر برای پرس و جو و بررسی تغییر قیمت خدمات پستی، نشان می‌دهد در این زمینه و در روزهای اخیـر، افزایش قیمتی اتفاق نیفتــاده. مسئول و مراجعان یکی از این مراکز، توضیح می‌دهند خدمات ارسال بسته‌های پستی در ماه‌های اخیر، از آن‌جا که به شکل هوایی انجـام می‌شود، افزایش قیمتی نداشته است.

 خدمات خشک شویی

اهالی صنف خشک شویی و تعدادی از مشتریانی که موفق به صحبت با آن‌ها می‌شویم، می‌گویند چون هنوز افزایش قیمتی در زمینه مواد شوینده اتفاق نیفتاده، خدمات خشک شویی هم افزایش قیمتی نداشته. هم اکنون هزینه شست وشوی یک پتوی یک نفره ۱۲ هزارتومان و پتوی مسافرتیِ ظریف، ۱۰ هزار تومان است و حتی یک ریال، بیشتر از نرخ نامه مصوب اتحادیه از  شهروندان دریافت نمی‌کنیم.

خدمات نصب و سرویس پکیج و رادیاتـور

در سطح شهر، فروشندگان و مشتریــان مراکز ارائه کالاهای گرمایشی و خدمات نصب و سرویــس پکیج و رادیاتور، متفق‌القول هستند پکیج و رادیاتور افزایش قیمت نداشته و حتی برخی برندهای معتبر مثل ایران‌رادیاتور، جشنواره و تخفیف‌های پاییزه هم برای کالاهای خود در نظر گرفته‌اند. هزینه نصب و راه‌اندازی و سرویس برای پکیج و رادیاتور ایرانی، از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای خارجی‌ها، از ۱۵۰ هزار تومان. منتها روی مبلغ اجرت، کرایه مسیری که سرویس کار می‌رود و برمی گردد هم، حساب می‌شود. مقدار اضافه شده بر اجرت، به گفته یکی از سرویس‌کارها: «بستگی به آدرس مشتری دارد و مهم است این مسیری که برای نصب یا سرویس می‌رود، برایش صرفه اقتصادی داشته باشد!»

خدمات باربری

باربری یکی از خدماتی است که به تازگی افزایش قیمت داشته و گله‌های پیامکی زیادی درباره‌اش به دست ما رسیده. کارکنان باربری پیمان بار، واقع در خیابان ۱۷ شهریور، مدعی‌اند نرخ‌ها از تهران افزایش قیمت داشته و از آن جا که بارهایی که از تهران می‌آید، به خاطر گرانی بنزین، اضافه کرایه خورده‌اند، آن‌ها هم ناچار از افزایش قیمت هستند. متصدیان باربری نور، واقع در خیابان کوشش هم بیان می‌کنند بعد از افزایش قیمت بنزین، هزینه خدماتشان اضافه شده و مثلا بسته‌ای که قبلا هزینه حملش ۲۵ هزار تومان بود، الان ۴۰ هزار تومان شده. کمی جلوتر به باربری دیگری مراجعه می‌کنیم که اصولا مایل به حمل و نقل چیزی نیست و توضیح می‌دهد به دلیل افزایش قیمت بنزین، خیلی از دارندگان خودروهای کامیون و خاور مایل به بردن بار برای مسافت‌های طولانی نیستند.

خدمات نصب کاغذدیــواری و پارکت

از آن جا که این روزها، زوج‌های زیادی مشغول تجهیز خانه برای شروع زندگی مشترک‌شان هستند، مقصد بعدی‌مان برای ارزیابی افزایش قیمت خدمات، بازار فروش و نصب کاغذدیواری و پارکت است. بررسی‌ها و پرس و جوها نشان می‌دهد همان‌طور که پیش از افزایش قیمت، هزینه ورودی و اجرت نصب کاغذدیواری، از ۱۰۰ تا ۱۵۰هزارتومان شروع می‌شد، الان هم به همان شکل است. هزینه نصب پارکت هم، روی خودِ جنس حساب می‌شود. فروشندگان و مشتریان بازار کاغذدیواری می‌گویند: گرانی بنزینی در این زمینه تاثیری نداشته و حتی در مناطقی که بورس ارائه کاغذدیواری است مثل خیابان فلسطین و کلاهدوز، چون بازار رقابتی است، همه سعی می‌کنند کالا و خدمات‌شان را با قیمت مناسب‌تری ارائه دهند. این موضوع اما درباره پارکت متفاوت است و فروشندگان توضیح می‌دهند: در پارکت‌های خارجی دچار افزایش قیمت هستیم، چون دلار هر روز یک قیمت است و کالای مدنظر ما، با دلار وارد می‌شود. هم اکنون قیمت هر مترمربع پارکت ایرانی از ۸۵ هزار تومان و هر مترمربع پارکت خارجی از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود. /خراسان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا