اقتصادی

گودرزی، کارشناس مسکن: افزایش تورم، ایجاد آشوب، بحران و سونامی در بخش مسکن با وام‌ مسکن ۹۶۰میلیون تومانی

خبرمهم: مجید گودرزی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: بازپرداخت وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن بسیار بالا است و از عهده قشری که فاقد مسکن و عموما مستاجر هستند خارج است و یک فاصله نجومی نیز بین حداقل مزد و مزد مصوب با اقساط این وام‌ها وجود دارد. 

 طبق گزارش همشهری، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و سقف تسهیلات جعاله تعمیر مسکن را برای اجرا ابلاغ کرد. در این بخشنامه تأکید شده است، به منظور مساعدت با متقاضیان لازم است امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات یاد شده به روش پلکانی حسب درخواست متقاضی فراهم شود. تغییر مهم اینکه بانک مرکزی برای اینکه فشار اقساط را کاهش دهد، امکان بازپرداخت در قالــب روش پلکانی را هم ایجاد کرده، به نحوی که در بازپرداخت پلکانی اقساط وام ۸۰۰ میلیون تومانی برای زوجین تهرانی در سال اول حدود ۱۴.۶ میلیون تومان و در ماه ۱۲ سال دوازدهم ۲۰ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام در روش بازپرداخت پلکانی حدود یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان است. البته اگر زوجین تهرانی قصد دریافت وام جعاله نیز داشته باشند بازپرداخت اقساط این تسهیلات می‌تواند تا مقداری سقف ماهانه بازپرداخت اقساط را افزایش دهد. همچنین برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی جعاله نیز اقساط ماهانه در ســال اول ۴ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان و در سال پنجم ۴ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام حدود ۱۱۱ میلیون تومان است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم برای زوجین تهرانی به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت که با احتساب وام تعمیر این وام ۹۶۰ میلیون تومان می‌شود. این وام در سایر شهرها نیز از ۱۶۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در همین خصوص مجید گودرزی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: نقش نظام بانکی در بازار مسکن و وام‌هایی که پرداخت می‌شود، واقعا مخرب است. در حدی که اگر این وام‌ها اصلا پرداخت نشود فکر می‌کنم اثرات به مراتب خیلی بهتری داشته باشد. کما‌اینکه دولت هم در‌حال حاضر به واسطه خلف وعده‌ها و سودهای غیر متعارفی که نظام بانکی مطالبه کرد، در‌نهایت مجبور شد که در طرح نهضت ملی مسکن، بخش  تامین مالی را در ازای بخشی از واحدها واگذار کند. 

گودرزی در ادامه افزود: در‌‌حال حاضر متاسفانه شاهد هستیم که با هزار ضرب‌و زور و گرفتاری، مزد مصوب به ۸ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده. اقساط این ‌وام‌ها نیز نزدیک ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان است. علاوه بر این که بحث بازپرداخت آن بسیار بالا است و از عهده قشری که فاقد مسکن و عموما مستاجر هستند خارج است و یک فاصله نجومی نیز بین حداقل مزد و مزد مصوب با اقساط این وام‌ها وجود دارد. 

این کارشناس مسکن گفت: متاسفانه بانک‌های ما برخلاف اکثر بانک‌های دنیا، برای وامی که هنوز پرداخت نشده، قسط و سود آن وام را می‌گیرند، آن هم وامی که با نرخ ۲۳ درصد پرداخت می‌شود و قبل از پرداخت هم می‌خواهند یک چهارم آن را به صورت اوراق از وام گیرنده بگیرند. این موضوع در نظام بانکی دنیا منسوخ است و به نوعی یک نوع استعمار بانکی است که فقط در بخش مسکن ما رواج دارد. البته ما امیدوار بودیم که با تغییر دولت این رویه آقای آخوندی در وزارت مسکن و شهرسازی و نظام بانکی تغییر کند، ولی متاسفانه با افزایش سود، اقساط و هزینه خرید اوراق وضعیت بدتر هم شده.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن در پایان تاکید کرد: من صددرصد مخالف این رویه بانکی هستم و معتقدم این نوع وام‌ها باعث افزایش تورم، ایجاد آشوب، بحران و سونامی در بخش مسکن خواهد شد، زیرا این وام‌ها برای پرداخت شدن نیست. در حقیقت بخش مهمی از این وام‌ها برای ایجاد جو روانی است. در‌حالیکه که ما در ماه‌های اخیر با‌توجه به مصوبات مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم که بازار مسکن روند کاهشی را در پیش گرفته و به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.  اما سریعا نظام بانکی یک وامی را مصوب کرد که متاسفانه کسی قادر به دریافت و پرداخت اقساط آن نیست و قطعا یک جو روانی نا‌سالم در بازار مسکن ما به راه خواهد انداخت. قبلا هم شاهد بودیم که این نوع وام‌ها مشکلات زیادی را در بخش مسکن بوجود آوردند. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا