اقتصادی

ستاریان، کارشناس مسکن: دولت حرف گوش نمی‌دهد، ما بارها گفتیم با این ساختار اقتصادی بدون ابزارهای مالی، تولید کننده بخش مسکن نمی‌تواند تولید کند.

خبرمهم: بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: قطعا وقتی ابزارهایی در کشور وجود ندارد و فقط تسهیلات برای تهیه مسکن وجود دارد آن هم تسهیلاتی که فقط پرداخت می‌شود و هیچ نوع گردش اقتصادی و تولیدی در آن وجود ندارد، موجب تورم خواهد شد.

طبق گزارش آفتاب یزد، اخیرا شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم (تسه) را برای زوجین تهرانی به ۸۰۰ میلیــون تومان افزایش داد. این وام در سایر شهرها از ۱۶۰ میلیون تومان تومان بود که به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته اســت. به این ترتیب ســقف وام خرید در تهران از ۴۸۰ میلیون تومان به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش می یابد. محاسبه بازپرداخت اقساط وام جدید نشان می دهد اقساط ماهانه آن ۱۹.۳ میلیون تومان اســت. کل بازپرداخت وام ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان و کل سود وام بیش از ۱.۸ میلیارد تومان است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به وام خرید مسکن تا سقف ۹۶۰میلیون تومان و اقساط ماهانه ۱۹.۳ میلیون تومانی گفت: مشکلی که ما داریم این است که به اندازه نیازمان به مسکن تولید نداریم. این تسهیلاتی هم که تعیین شده برای قشر محدودی است که می‌توانند از آن استفاده کنند.

ستاریان افزود: البته این تسهیلات دهک یک را در نظر گرفته و گرنه دهک‌های پایین نه می‌توانند این وام را بگیرند و نه می‌توانند قسط آن را پرداخت کنند. به طور مثال کسی ۲،۳ میلیارد پول دارد حالا ۸۰۰ تومان کم دارد می‌تواند از این وام استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: قطعا وقتی ابزارهایی در کشور وجود ندارد و فقط تسهیلات برای تهیه مسکن وجود دارد آن هم تسهیلاتی که فقط پرداخت می‌شود و هیچ نوع گردش اقتصادی و تولیدی در آن وجود ندارد، موجب تورم خواهد شد.

 بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن در پایان گفت: دولت حرف گوش نمی‌دهد یعنی هیچ دولتی تا به حال این کار را انجام نداده. ما بارها گفتیم با این ساختار اقتصادی بدون ابزارهای مالی، تولید کننده بخش مسکن نمی‌تواند تولید کند. به طور مثال به اندازه جیب خودش ۱۰ مسکن تولید می‌کند درحالیکه به کمک ابزارهای مالی می‌تواند ۱۰۰ مسکن تولید کند. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا