اقتصادی

رئیسی: استکبار ستیزی باید در حوزه اقتصادی هم جلوه کند

خبرمهم: رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت استقلال اقتصادی در مقابل بیگانگان گفت: استکبار ستیزی علاوه بر حوزه فرهنگی و مبانی آن باید در حوزه اقتصادی نیز جلوه داشته باشد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در جمع علما، نخبگان و خانواده معزز شهدای استان سمنان در سالن هلال احمر شهر سمنان ضمن گرامیداشت ۱۳ آبان  روز ملی مبارزه با استکبار افزود: اگر دنبال استقلال اقتصادی نباشیم نمی توانیم آن چنان که می خواهیم مقابل استکبار ایستادگی کنیم.وی ادامه داد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و برداشتن گام هایی است که در حوزه اقتصادی در کشور برداشته شود و موضوع مهمی که معظم له امسال نامگذاری کردند در راستای رونق تولید، مانع زدایی ها و پشتیانی تولید، در راستای استکبار ستیزی است.
وی بیان داشت: آن چه در کشور ما تولید قدرت می کند و در جهت استکبار ستیزی حرکت می کنیم مانند توان موشکی، ساخت پهپادها و قدرت نظامی در برابر استکبار، قدرت بازدارندگی می دهد که بیگانه علیه کشور طمع و توطئه نکند اما تولید کننده در حوزه تولید و فعالیت کشاورز و دامدار می تواند به استقلال کشور کمک کند و تلاش او استقلال را در حوزه اقتصادی برای کشور تضمین کند.
رئیس جمهوری افزود: امروز تولید کنندگان ما،  فعالان حوزه های اقتصادی، کارآفرینان، کارگران عزیز و کشاورزان گرامی و همه تلاشگران اقتصادی بدانند که هر چه در راستای استقلال کشور حرکت کنند و برای استقلال کشور در حوزه کالاهای اساسی مورد نیاز تلاششان در جهت مقابله با استکبار و استقلال کشور گام بردارند در واقع در جهت رفع وابستگی های کشور به بیگانه محسوب می شود.

مردم انتظار متجلی بودن مبانی انقلاب در دولت را دارند

وی اضافه کرد: تاکید در جهت استکبار ستیزی علاوه بر حوزه گفتمانی و شکل گیری دولت اسلامی در گرو آن است که تمامی مبانی که در انقلاب وجود دارد در دولت جلوه داشته باشد که این امر مورد انتظار مردم است.
رئیسی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب ۱۳ آبان را نقطه عطفی در تاریخ دانسته اند افزود: محور همه وقایع ۱۳ آبان استکبار ستیزی و مقاومت در راه هدف است ، چه آن چه امام(ره) در مقابل خواست سلطه طلبان کرد، چه ایستادگی دانش آموزان و به خاک و خون کشیده شدن آنان و چه ایستادگی دانشجویان که لانه جاسوسی را تسخیر کردند و فتنه های دشمنان برملاشد، محور و جلوه همه این ها استکبار ستیزی ایران اسلامی است.
وی گفت: موضوع استکبار ستیزی در گفتمان انقلاب اسلامی و رفتار کسانی که دل در گرو انقلاب و ارزش ها دارند در جامعه ما جلوه بیشتری دارد.
وی اظهار داشت: مبانی استکبار ستیزی امری مهم ،قرآنی، روایی در سیره امامین انقلاب و مجاهدان در راه خدا است که هیچ سازشی با استکبار و با نظام سلطه نداشتند و این مبانی در آموزه های انقلاب انقلاب اسلامی وجود دارد.
رئیسی تاکید کرد: وجود نیروهای صالح و کارآمد و برنامه ریزی مبتنی بر گام دوم انقلاب و عمل و رفتار جهادی و انقلابی در جهت رفع مشکلات مردم می تواند دولت اسلامی که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند و مورد انتظار مردم است را محقق کند و خواست مجاهدان انقلابی همین بوده است.
وی سفر به استان سمنان را توفیقی برای خود دانست و گفت: اکنون با نمایندگان اقشار محترم مردم دیدار داریم و از مردم استان سمنان عذرخواهی می کنم که با توجه به شرایط کرونایی امکان دیدار عمومی با آنان فراهم نشد و انشالله با ریشه کن شدن ویروس کرونا زمینه برای سفرهای استانی مهیا شود و خدمت همه مردم برسیم.

عدالت محور بودجه ۱۴۰۱

رییس جمهوری با اشاره به تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ طی روزهای آینده گفت: بودجه با محور عدالت تدوین می شود به طوری که مراکز غیربرخوردار برای برخورداری در اولویت قرار می گیرند تا برخوردار شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ با محوریت عدالت و بر اساس ظرفیتهای کشور تدوین می شود، افزود: ممکن است عده ای از این مساله ناراحت شوند ولی این عدالت باید بر اساس آمایش سرزمین باشد که سندی برای تحقق عدالت است.

مقاومت حداکثری راه شکست دشمنان

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز کشور شرایطی قرار دارد که با وجود تحریم ها و تهدیدها سرپا است در حالی که آمریکا می خواست ما را با فشار حداکثری مستاصل و دچار مشکل کند.
وی اضافه کرد: هم ما و هم دشمنان معتقدند مقاومت حداکثری فشار حداکثری را شکست داد، موضع ایران از هر زمانی قوی تر و موضع دشمن از هر زمانی ضعیف تر است. امروز کشور نیازمند کار جهادی و حرکت منسجم برای برون رفت از مشکلات است و این کار را دولت امکانپذیر می داند چرا که ما اهل «ما می توانیم» هستیم.
وی با اشاره به اعتقاد دولت به حرکت جهادی تاکید کرد: ممکن است عده ای تحقق اهداف توسعه کشور را دور و دیر ببینند ولی دولت آن را نزدیک و امکانپذیر می داند.
وی یادآور شد: رمز موفقیت در همه جبهه ها اعتنا به داشته های داخلی به ویژه نیروی جوان است و راه برون رفت از مشکلات تکیه بر توان داخلی است.

چرایی فقدان تحقق اهداف انقلاب بررسی شود

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه تجربه ۴۰ ساله پس از انقلاب ارزشمند است و باید از تجربه های سیاسی و اقتصادی عبرت آموخت، بیان کرد: در این تاریخ ۴۰ ساله پیروزی ها و کاستی ها و عقب ماندگی ها در کشور وجود داشت و باید همه را ببینیم.
وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بر واقعیت ها در بخش های مختلف تاکید شده است، ادامه داد: همه اندیشمندان، صاحبنظران، دانشگاهیان، اهالی حوزه، نوآوران علمی و پژوهشگران اقتصادی و آسیب شناسان باید مشکلات را رصد کنند تا مشخص شود چرا پس از سالها رشادت و روحیه انقلابی برخی اهداف محقق نشد.

راهکارهای مشکلات در داخل کشور وجود دارد

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی مانند ازدواج و مسکن باید در کشور حل شود و راهکار دارد، این سوال را مطرح کرد که آیا راهکارها را باید بیرون از کشور جست وجو کرد، پاسخ داد: هرگز، باید تمام مسایل را درون و با دست اندرکاران داخلی حل و فصل کرد.
رییس جمهوری یادآور شد: ظرفیتهای بسیاری در کشور وجود دارد مثلا دراستان سمنان کشاورزی، معدن و پررونقی وجود دارد که اگر خام فروشی را کنار بگذاریم و به سمت فرآوری برویم شکوفایی حاصل می شود.
وی با اشاره به بازدید امروز از سه دسته صنایع فعال، نیمه فعال و تعطیل در استان سمنان، تاکید کرد: برخی واحدها با فعالیت خوب با برنامه پیش می رفت، واحد دیگری بیش از ۱۳ سال با وجود زیربنای خوب از کار افتاده بود در حالی که می توانست با اقدماتی بازفعال شود.
آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید با همت مسوولان صنایع نیمه تعطیل دوباره به چرخه بازگردند و به رونق برسند، بیان کرد: صنایع تعطیل اگر مشکلی دارند باید سریع مشکلشان برطرف شود و راهکار لازم در پیش گرفته شود.

حل دغدغه آب شهروندان سمنان

وی با اشاره به امروز برخی شهروندان استان سمنان در بازدیدها برای مشکل آب واژه العطش استفاده کردند که نشان از نگرانی آنهاست، تاکید کرد: کاهش بارندگی برای همه نقاط کشور است و شاید برای کل منطقه است و باید دید آیا راه برون رفت از این مساله وجود دارد یا خیر.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید ساز و کار برای استفاده بهتر از آب موجود تعریف شود و در کشاورزی آبیاری بهتر با تولید بیشتر مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: استفاده از پساب  یا هر راهکاری برای برون رفت از وضعیت مشکل آب سمنان با همکاری فرهیختگان یا دانشگاهیان مدنظر دولت است و دولت  وظیفه خود می داند که مساعدت کند، باید در این زمینه از کشاورزان، کارخانه داران و مردم رفع نگرانی شود که این مساله برای دولت محوری است و دولت وظیفه خود می داند.
وی ادامه داد: وضعیت کنونی وضعیت حتمی نیست و باید با همفکری این وضعیت را بهبود بخشید، استاندار موضوع آب را دنبال کند و نگرانی مردم مرتفع شود و نتیجه با مردم درمیان گذشته شود.

گردشگری اهرم توسعه اقتصادی سمنان

رئییس جمهوری با اشاره به درخواست عده ای برای تامین بازار فروش صنایع دستی و مشاغل خانگی در استان سمنان، گفت: سمنان باب الرضا است و وجود کاروانسراها نشاندهنده همین مساله است، سمنان بین الحرمین است که اقتضای فرهنگی و اقتصادی با خود دارد و اقتضای اقتصادی آن فعال شدن گردشگری است که بخشی از زیرساخت ها را در این زمینه داراست و برخی بخش ها باید ایجاد شود.
وی یادآور شد: فعال شدن گردشگری می تواند در کنار کشاورزی به اشتغال استان سمنان کمک کند.

تولید با ثبات بازار فروش

وی با طرح این سوال که با وجود برق و گاز چرا برخی در روستا ماندگار نمی شوند، پاسخ داد که تا روستایی کار کشاورزی با صرفه اقتصادی نداشته باشد در روستا ماندگار نمی شود و باید کارخانه ای به نام روستا ایجاد شود.
رییس جمهوری با بیان اینکه تولید باید قابل پیش بینی باشد یادآور شد: باید تولید را قابل پیش بینی کنیم به نحوی که تولیدکننده از بازار فروش قابل پیش بینی مطمئن باشد.
وی تاکید کرد: دولت به دنبال ثبات بازار است نه اینکه هر روز یک بخشنامنه تولیدکننده را سرگردان کند.

رفع آسیبهای اجتماعی ضرورت دارد

وی افزود: دانشگاهیان و فرهیختگان استان سمنان نسبت به آسیب های اجتماعی هشدار دادند و استاندار سمنان باید نسبت به این موضوع و برای کاهش آسیب های اجتماعی ورود کند و دولت آمادگی ورود دارد زیرا این مساله مردم را آزار می دهد.
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه فرزندان شهدا انتظار دارند وصیت پدرانشان در جامعه محقق شود و برای این منظور باید همه بخش ها پیشقدم شوند، گفت: امروز زمینه خوبی برای تحقق اهداف انقلاب است.

نیازهای استان سمنان از مرکز ناباروی تا خوایگاه دانشجویی

وی با اشاره به اینکه مرکز ناباروری در استان سمنان باید ایجاد شود و  جمعیت باید توسعه یابد گفت: یکی از راهکارهای این مساله دسترسی به پزشکان و خدمات ویژه باروری است. زیرا درمان ناباروری هزینه های سرسام آور دارد مراکزی که این خدمات را ارایه می دهد در استان حتما باید فعال شود.
وی ادامه داد: خوابگاه های دانشجویی باید بررسی شود اگر به تجهیز و ترمیم نیاز دارد محل اسکان دانشجو باید در شان دانشجو باشد. روزهای پیش وزیر علوم و بهداشت را با تیمی در تهران برای بررسی خوابگاه ها فرستادیم و در سمنان اگر بودجه و اعتبار نیاز است دولت پای کار است.

اهمیت منزلت زنان

رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت منزلت زنان گفت: کار چندشیفته از زنان فرصت مادرشدن را می گیرد به هیچ عنوان نباید منزلت زنان در هر شرکت و اداره و سازمانی زیرسوال برود.
وی ادامه داد: نباید به بهانه کار شیفتی به گونه ای به زنان بی توجهی شود. حالا به هر گونه ای که زنی مجبور به شاغل شدن باشد بی توجهی به نقش مادری پذیرفته نیست.
آیت الله رئیسی گفت که حفظ نهاد خانواده برای دولت بسیار مهم است در ادارات و شرکت ها باید منزلت زنان به عنوان مادر توجه کنند.

نظر بخش خصوصی برای دولت اهمیت دارد

رئیس جمهوری افزود: به شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت و مجلس برای برطرف شدن مشکلات تولیدگران توجه می شود. شورای گفت و گوی تمام استانها فرصت مناسبی بین تولیدکننده و قانونگذار و مجری قوانین است که رسیدگی به این مساله مورد توجه و تاکید دولت است.
رییس جمهوری از صبح امروز پس از ورود به سمنان از فرودگاه، به شهرستان مهدیشهر در شمال سمنان رفت و در سیاه چادرهای عشایر منطقه حضور یافت و با مسایل و مشکلات عشایر آشنا شد. سپس در این شهرستان به منطقه صنعتی سرزد و از دو واحد تولیدی، شامل یک واحد صادرکننده لوازم سرمایشی و گرمایشی و یک واحد در حال تغییر خط تولید با ظرفیت اشتغالزایی برای بیش از سه هزار نفر بازدید کرد.
آیت الله رئیسی در سمنان با حضور و زیارت از امامزاده یحیی بن موسی(ع) مزار شهدا را گل افشانی و به مقام والای آنان ادای احترام کرد. وی در منطقه بافت تاریخی سمنان به گفت و گو با مردم پرداخت و برخی نامه ها و مطالبات مکتوب شهروندان را دریافت کرد.
رییس جمهوری خارج از برنامه های سفر خود در تجمع ۱۳ آبان در مصلای سمنان حضور یافت و سخنرانی کرد.
اکنون برخی وزیران و اعضای هیات دولت به نمایندگی از آیت الله رئیسی در شهرستان های مختلف به بررسی طرح های اقتصادی، واحدهای تولیدی و زیرساختی مشغول هستند و در دیدارهای مردمی با مسایل  مشکلات شهرستان های مختلف استان سمنان آشنا می شوند. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا