اقتصادی

پرویزیان، کارشناس اقتصادی: شک نکنید حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی یک موج تورمی به‌دنبال خواهد داشت.

خبرمهم: پرویزیان، کارشناس اقتصادی در در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: منطقی‌ترین حدس در‌خصوص حذف ارز ۲۸ هزارو۵۰۰ تومانی این است که دولت توان پرداخت چنین ارزی را دیگر ندارد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم: آقای سخنگوی دولت شما که اقتصاد بلد نیستید نباید راجع به اقتصاد صحبت کنید، باید بگذارید تا سخنگوی اقتصادی دولت صحبت کند زیرا حرف درمانی در اقتصاد فایده‌ای ندارد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، فرشاد پرویزیان، کارشناس اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گفت: در نگاه اول من مخالف هرگونه نظام ارز ترجیحی هستم یعنی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هیچ فرقی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و بهتر است که نباشد و نرخ ارز را سازو‌کار بازار تعیین کند، همچنین آنجا را به رسمیت بشناسیم. اما به هر‌حال این ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت یک چیز‌هایی داده می‌شود و حذف آن یعنی افزایش قیمت تمام شده‌ی کالاهایی‌ که تا الان به آن تعلق می‌گرفته پس بعد حذف آن باید بدانیم دارو چه خواهد شد، قیمت گوشت و فرآورده‌های پروتئینی و قیمت لبنیات چه خواهد شد، و این قیمت‌ها چه تاثیری در هزینه‌های زندگی مردم خواهد داشت و این آثار تورمی دارد.

پرویزیان در ادامه افزود: در اقتصاد اینگونه نیست که بگوییم این ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را برمی‌داریم این ۴ کالا قیمتشان گران می‌شود، خیر سطح عمومی و نظام قیمت‌ها همه با‌هم در ارتباط هستند. یعنی حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شک نکنید که خودش یک موج تورمی را به‌دنبال خواهد داشت. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تعیین چنین ارزی از ابتدا اشتباه بود، یک اشتباه را با یک اشتباه دیگر جبران نمی‌کنند. موافق حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی هستم اما نوع شیوه حذف آن مهم است و باید درباره‌ی شیوه آن، مهار تورم و اینکه چگونه تورم به مردم فشار خواهد آورد، صحبت کرد.

فرشاد پرویزیان در‌خصوص شیوه حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تصریح کرد: شیوه حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی رفتن به سمت نظام بازار در کلیه موارد است. در مورد قیمت باید به سمت نظام توزیع بازار برویم و قیمت دستوری از همه جا برداشته شود اما انحصار هم نباید باشد به‌طور مثال در خودرو بگوییم قیمت دستوری تعیین نکنیم ولی از آن طرف انحصار باشد و هیچ خودرویی هم نیاید، اینطور که نمی‌شود. 

عضو انجمن اقتصاددانان ایران افزود: وقتی می‌گوییم برویم به سمت مکانیزم بازار، یعنی قیمت دستوری تعیین نکنیم، انحصار هم نباشد، تجارت آزاد باشد. به سمت رفع تحریم هم برویم و مسائل‌مان را با FATF حل کنیم و پول بدون پشتوانه هم چاپ نکنیم تا رشد نقدینگی مهار شود. اینگونه همه چیز درست می‌شود. بیماری که سرطان و خونریزی داخلی دارد روی صورتش چسب زخم نمی‌زند.  

پرویزیان تاکید کرد: منطقی‌ترین حدس در‌خصوص حذف ارز ۲۸ هزارو۵۰۰ تومانی این است که دولت توان پرداخت چنین ارزی را دیگر ندارد. چون اگر بتواند آن را تامین کند خب تامین می‌کند، همان‌طور که تا الان تامین کرده. چون یک دفعه که دولت متوجه نمی‌شود اشتباه کرده که بخواهد جبران کند. من چنین چیزی را در دولت نمی‌بینم البته نه فقط در این دولت بلکه در تمام دولت‌ها یکباره این اقدام را انجام نمی‌دهند. 

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت اگر بخواهد اصلاح اقتصادی انجام دهد باید اصلاحات ساختاری اقتصادی در همه بخش‌ها انجام دهد ولی من نشانه‌های این اصلاح را در بخش‌های دیگر نمی‌بینم. وقتی می‌گوییم اصلاحات ساختاری یعنی قوه عاقله و خرد اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته باشد. به طور مثال در بازار خودرو برای نحوه واردات ببینید در قیمت خودروهای فرسوده چه اتفاقی افتاد. شما این را به هر‌کس در خارج از کشور بگویید، می‌خندند. 

پرویزیان تاکید کرد: وقتی من چنین شیوه تصمیم‌گیری را نمی‌بینم تنها چیزی که به ذهنم می‌رسد این است که دولت احتمالا ارز ۲۸ هزار‌و ۵۰۰ تومانی ندارد که بدهد و تامین بودجه این ارز برایشان مقدور نیست. شاید هم چیز دیگری باشد که در این زمینه باید از خود دولت بپرسید و دولت پاسخ‌گو باشد. 

فرشاد پرویزیان در پاسخ به این سوال که دولت در‌خصوص تلاش‌هایی که برای مهار تورم داشته به کجا رسیده، گفت: می‌خواستند تورم را مهار کنند اما شما نرخ تورم مرداد‌ماه را ببینید ۴/۴ درصد هم ماهانه بالا رفت. سخنگوی دولت یک ماه قبل گفت هر‌کسی بگویید تورم بالا رفته یا دروغ می‌گوید یا اقتصاد بلد نیست، درحالیکه طبق اعلام مرکز آمار خود دولت نرخ تورم در پایان مرداد‌ماه افزایش پیدا کرد پس یا این اقتصاد بلد نیست و دروغ می‌گوید یا آن کسی که گفته تورم پایین آمده خودش دروغ گفته و اقتصاد را بلد نبوده. 

فرشاد پرویزیان، کارشناس اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پایان افزود: ببینید این یعنی آقای سخنگوی دولت شما که اقتصاد بلد نیستید نباید راجع به اقتصاد صحبت کنید، باید بگذارید تا سخنگوی اقتصادی دولت صحبت کند زیرا حرف درمانی در اقتصاد فایده‌ای ندارد. شعار درمانی نکنید زیرا اقتصاد با حرف و شعار درمان نمی‌شود. راجع به جایی که در آن تخصص ندارید صحبت نکنید. دولت سخنگو و وزیر اقتصادی دارد بگذارید ایشان در این زمینه صحبت کنند. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا