اقتصادی

پشت پرده خبر خروج شمش های طلا و دلار از کشور

خبرمهم: خروج حجم انبوه و خیره‌ کننده ثروت‌ های کشور به شکل شمش‌ های طلا و دلار از پرتکرارترین خبر های غیر موثق و دروغی است که هر از چند گاه منتشر می‌ شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بزرگترین افسانه در پاییز ۸۷ با عنوان خروج ۱۸.۵میلیارد دلار (۱۱میلیارد شمش طلا و ۷.۵ میلیارد اسکناس) از ایران با یک تریلی و کشف آن در ترکیه نقل شد. با عبور از شوک این شایعه ، حساب و کتاب‌ها نشان می‌داد انتقال ۱۱میلیارد دلار شمش طلا به ۲۲کامیون احتیاج دارد نه یک تریلی.مورد اخیر انتشار تصاویر حمل شمش طلا در صندوق مهمات بود که به راحتی روبروی لنز دوربین‌ها جابجا می‌شد، فارغ از محاسبه اینکه جابجایی آن حجم طلا با وزن تقریبی ۲۰۰ کیلویی در یک جعبه به راحتی یک چمدان ممکن نیست.
در جریان انتشار این شایعات که همراه تصاویری با هویت نامعلوم پراکنده می‌شود هدف ضربه زدن به ذهن مخاطب در همان نگاه اول است. گاه کپشن‌هایی خاص هم چاشنی کار می‌شود تا فرصت هر سبک سنگین منطقی را از مخاطب بگیرد.
و اما انتشار این اخبار در شرایطی که فشارهای اقتصادی بر دوش مردم سنگینی می‌کند دو هدف عمده را دنبال می‌کند. الف) تشدید نارضایتی و برافروختن خشم مردمی مواجه با مشکلات خردکننده اقتصادی که یکی از این شمش‌ها با بسته‌های دلار می‌توانست زندگیشان را متحول کند. ب) طرح این مدعا که مسئولان نظام خطر سقوط و فروپاشی را احساس کرده‌اند و می‌کوشند ثروت‌های ملی را از کشور خارج کنند و در نتیجه شورش ثمربخش خواهد بود. /رکنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا