اقتصادی

رشد اقتصادی دنیا منفی اما رشد اقتصادی ایران مثبت است

خبمهم: رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی دنیا منفی ۳ و ۴ دهم درصد است و رشد اقتصادی ما بالای ۲ درصد مثبت است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،   حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور اظهار داشت: ما در بخش نفت شرایط ویژه ای پیدا کردیم و بخش صادرات غیرنفتی هم نسبت به سال قبل متفاوت شد و امسال واردات و صادرات ما مقداری از توازن خارج است. برای مثال واردات ما مثلا حدود ۴۳ هزار میلیارد و صادرات ما ۴۱ هزار میلیارد است.وی عنوان کرد: این دو را وقتی کنار هم می‌بینم متوجه می‌شویم تعادلی بین صادرات و واردات وجود ندارد و ما در آنها شاهد کاهش هستیم. همه اینها دست به دست هم داد و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. البته در بخش کرونا سختی‌هایی که در فروردین و اردیبهشت داشتیم از خرداد ماه تقریبا بهتر شد و در بسیاری از تولیدات خود حتی در فروش و صادرات بعد از خرداد وضع بهتری داشتیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سه ماهه اول وضع سخت بود و از سه ماهه دوم شرایط ما بهتر شد. سه ماهه اول رشد اقتصادی ما چه با نفت و چه بی‌نفت منفی بود. سه ماهه دوم و سوم مثبت شد. بنابراین شرایط ما مقداری بهتر شد اما در عین حال مشکلات باقی ماند. البته همه دنیا بخاطر کرونا مشکل دارند. به طور متوسط رشد اقتصادی دنیا منفی ۳.۴ است.

روحانی بیان کرد: رشد اقتصادی در ایران، بر مبنای ۹ ماهی که حساب می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال هم چنین رقمی داشته باشیم، بالای دو درصد مثبت است که نشان می دهد کار دولت، کار عظیم و بزرگی بوده است و نباید برخی بخاطر انتخابات یا انتقام از انتخابات قبلی، مشکلات را چند برابر جلوه دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما انتقام را از انتخابات قبل شروع می‌کنیم و تا انتخابات بعدی ادامه می دهیم، گفت: ما در جلسه امروز تنظیم بازار دیدیم از ۱۰۰ قلم کالایی که برای مردم بسیار مهم است و باید در بازار در اختیار مردم باشد، تقریبا ۹۵ درصد یا ۹۷ درصد شرایط قابل قبولی دارد و دو یا سه کالا هست که شرایط غیرقابل قبولی دارد و باید شرایطش را به شرایط قابل قبول برگردانیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: علیرغم تحریم و کرونا و با وجود مشکلات و اینکه قیمت ارزاق عمومی در جهان بالا رفته است، اگر همه این‌ها را در کنار هم بگذاریم، دولت مخصوصا وزارت جهاد کشاورزی و صمت می‌توانند مشکلات را در کنار هم حل و فصل کنند و مردم در رنج کمتری باشند. در گزارشی که امروز داده شد، مشخص شد در گمرکات ما کالای بسیار فراوانی انبار شده است و گفته شد چه مقدار نهاده های دامی و روغن در کالاهای ما انبار است و باید آزاد شود و به بازار بیاید. بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، گمرک، وزارت صمت باید هماهنگ کنند که کالاها سریعتر از گمرکات خارج و به دست مردم برسد. /مهر

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا