اقتصادی

شکست فرمول‌های قیمت‌گذاری خودرو؛ چرا و چگونه!؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  ‬ چند صباحی است که افزایش دوباره قیمت خودرو و دل نگرانی خریداران در انتظار مورد توجه قرار گرفته است که در این وادی و برای ایجاد ثبات و امنیت در نحوه قیمت‌گذاری خودرو، به نظر می‌رسد بهتر است با توجه به ملاحظات کنونی برای خودرو‌های تولیدی آماده تحویل به بازار، قیمت‌گذاری انجام بگیرد. اگرچه این نکته را نیز باید درنظر داشت که به هرحال قیمت‌گذاری نباید به گونه‌ای باشد که شرایط تولیدکننده را تحت تاثیر منفی قرار دهد.
در این میان یک اصل پذیرفته شده وجود دارد و آن هم «وضعیت نامطلوب بازار خودرو» در کشور است، پس بدون ایجاد شرایط نمی‌توان قیمت‌گذاری را برعهده بازار گذاشت.در واقع پیش از رونمایی هر نوع نحوه قیمت‌گذاری ابتدا یک بازار مطلوب را ایجاد می‌کردند آنگاه می‌توانستند ادعا کنند که نرخ‌گذاری متاثر از بازار می‌تواند رونق تولید و همینطور کاهش قیمت‌ها را به اقتصاد کشور دیکته کند.
این نکته که باید مبتنی بر شرایط بازار اجازه تعیین قیمت داده شود با توجه به انحصار چندجانبه در صنعت خودروی کشورمان یک مطلب غیراقتصادی و غیرعلمی است.
در این میان شورای رقابت باید همچنان نقش بارز خود را نشان دهد و به‌گونه‌ای هزینه‌ها محاسبه شود که انگیزه از تولید گرفته نشود؛ چراکه در بیشتر مواقع قیمت خودرو ترغیبی برای ادامه فعالیت تولیدکننده ایجاد نمی‌کند و خودروساز دچار زیان می‌شود و بدهی‌های تلمبار شده در صنعت خودرو شکل می‌گیرد و اقتصاد را دچار انباشت تورمی خواهد کرد.
صنعت خودرو باید تغییر ساختار بدهد، لذا اگر قرار است این صنعت به صورت اقتصاد مردمی یا همان خصوصی‌سازی اداره شود باید کل صنعت خودرو در بورس، سهام خود را به فروش برساند تا مدیریت مطلوب ایجاد شود.
در حال حاضر برخی هزینه‌ها در تولید خودرو به دلیل عدم شفافیت غیر قابل کاهش است، اما درصورتی که خودرو در بورس عرضه شود به تمام این ابهامات پایان می‌دهد؛ چراکه ناگزیر باید برای عرضه خودرو در این بازار تمام مراحل شفاف‌سازی و اعلام شود و به شرایط هزینه‌های ایده آل تولید دست پیدا خواهند کرد.
در اینکه چه ارزیابی‌ای از عملکرد شورای رقابت در نحوه تعیین قیمت‌ها و همچنین جانبداری این مرجع از صنعت و بازار خودرو می‌توان داشت، باید اشاره کرد به اینکه به هر حال اگر شرایط بازار خودرو انعکاسی از شرایط رقابت را داشت، شاید ضرورت نداشت شورای رقابت وارد این معرکه شود، اما تا رسیدن صنعت خودرو به بازار رقابتی فاصله زیادی داریم و تا زمانی که انحصار در این صنعت به قوت خود باقی است، حضور چنین مرجعی برای تعیین قیمت ضروری است.
در واقع تا زمانی که بازار، اضافه رفاه مصرف‌کننده را به سمت خود می‌کشاند و قیمت برای تولید عادلانه نباشد حضور شورای رقابت الزامی است؛ چراکه هم صنعت و هم بازار محصولات آن، نیاز به شفاف‌سازی و پرهیز از انحصار دارد که در صورت تداوم هر دو چالش، وضعیت قیمت‌ها در بازار با همین روند پیش خواهد رفت.
تحمیل انحصار به شرایط اقتصادی صنعت خودرو وضعیت خوبی را برای بازار به وجود نمی‌آورد، اگرچه شورای رقابت در خیلی زمان‌ها نحوه قیمت‌گذاری را تعیین می‌کند، ولی برای دستیابی به قیمت اقتصادی مناسب در بازار خودرو توصیه‌های لازم را به صنعت خودروسازی ارائه نمی‌کند که این می‌تواند ضعف بزرگ این مرجع تصمیم‌گیری قیمت خودرو باشد.
تذکرات شورای رقابت در راستای تعیین قیمت خودرو می‌تواند تولیدکننده را وادار به کاهش هزینه‌های اضافی کند و در نهایت خودروساز را در مسیر بهینه‌سازی شرایط تولید قرار دهد.
تاکنون شیوه‌های مختلفی برای تعیین قیمت خودرو در بازار ارزیابی و اجرا شده است، اما هنوز برای حل معضل اصلی صنعت خودرو که همان انحصارطلبی چندجانبه است هیچگونه ریشه‌یابی صورت نگرفته و از این‌رو هر فرمولی در بازار خودرو با شکست مواجه خواهد شد./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام چرا کسی با اقای شیوا که باعث گرانی و تورم در بازار خودرو می شود برخورد نمی کند هر وقت اومد حرف زد ماشین گران سد لطفا برخورد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا