اجتماعیسلامت

مستندات علمی قوی درباره ضعیف شدن ویروس کرونا وجود ندارد

خبرمهم: مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت گفت: این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا ضعیف شده باشد ولی مستندات علمی قوی در این زمینه هنوز وجود ندارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  دکتر “علی‌اکبر حقدوست” ، به تشریح علت افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در مناطق گرمسیری کشور از جمله جنوب استان کرمان پرداخت و گفت: آمارها نشان می دهد در برخی از استان‌های کشور که تا گذشته آلودگی آنها به ویروس کرونا کم بوده به تدریج شاهد افزایش اپیدمی در آنها هستیم.

وی به تشریح یکی از دلایل افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در استان های گرمسیری کشور پرداخت و ادا‌مه داد: هوای گرم باعث می‌شود مردم در فضاهای سربسته و زیر کولرهای آبی یا گازی حضور بیشتری پیدا کنند و این ازدحام و کاهش فاصله گذاری فیزیکی سبب افزایش احتمال سرایت ویروس در این نوع محیط ها شده و این موارد دست به دست هم داده تا در مناطق گرمسیر کشور تا حدودی شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ویروس باشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که اکنون با روشن شدن کولرها دیگر فاصله اجتماعی معنی ندارد؟ عنوان کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی دیگر سخت‌تر شده است بنابراین انتظار می رود افرادی که دارای علایم سرماخوردگی و همچنین علائم کرونا هستند، خود را از سایر افراد خانواده و جامعه جدا کنند.

این دکترای تخصصی آمار و اپیدمیولوژی در خصوص جهش ویروس کووید ۱۹ اظهار کرد: ویروس‌ها با گذشت زمان به تدریج در آنها جهش‌های مختصری ایجاد می‌شود ولی اینکه این جهش‌ها باعث افزایش یا کاهش شدت بیماری‌زایی آنها شود، هنوز ثابت نشده است.

مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که هم اکنون تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در کشور روند کاهشی پیدا کرده، این کاهش فوتی ها به دلیل افزایش تجربه پزشکان بوده یا ویروس کرونا در ایران ضعیف شده است؟ اظهار کرد: هر دو مورد عنوان شده می تواند در روند کاهشی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹موثر بوده باشد. قطعا روند درمان ما بهتر شده است و مهمتر از آن نیز این است که بخش بهداشتی کشور نیز فعال شده و بیماران را در مراحل ابتدایی ابتلا به این ویروس شناسایی می‌کند که خود در درمان بیماران قبل از درگیری بالا با این ویروس، بسیار موثر است ضمن آنکه این احتمال نیز وجود دارد که ویروس ضعیف شده باشد ولی مستندات علمی قوی در این زمینه هنوز وجود ندارد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا