اجتماعیحوادث

ضعیف‌شدن ویروس کرونا با گذر زمان اثبات نشده است/ احتمال بقای طولانی‌تر ویروس کرونا در یخچال و فریزر

خبرمهم: یک متخصص عفونی با بیان اینکه ویروس کرونا با گذر زمان ضعیف‌تر نمی‌شود اما گرما موجب افت پیک شیوع آن می‌شود، گفت: حداقل ۶۵ درصد از مبتلایان هیچ‌گونه علائمی ندارند در حدی که حتی خودشان متوجه ابتلا به آن نمی‌شوند! و خود به خود مصونیت پیدا می‌کنند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر حسینعلی جمشیدی د در پاسخ این سوال که آیا گذشت زمان باعث ضعیف شدن ویروس کرونا می‌شود؟ اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم که ویروس کرونا با گذر زمان ضعیف‌تر می‌شود اما رفتار این ویروس به شکلی است که در سرما فعالیت بیشتری دارد مثلا امکان دارد که این ویروس در یخچال و فریزر فعال بماند اما مسلماً در جاهای گرم اینگونه نیست؛ طبیعتاً گرما موجب افت پیک شیوع کرونا می‌شود و میزان مبتلایان جدید را کم می‌کند این به آن معنی نیست که ویروس کرونا با گرم شدن هوا از بین می‌رود.

وی افزود: بر این اساس خوردن مایعات گرم از جمله آب گرم و چایی کم رنگ مفید است، زیرا این ویروس در برابر اسید معده مقاومت خود را از دست می‌دهد؛ تا زمانی که داروی موثری برای این بیماری کشف شود رعایت  اقدامات مذکور باعث پایین آمدن پیک ابتلا به ویروس می‌شود در حال حاضر یکی از بهترین راه‌های پبشگیری نوشیدن مایعات گرم است.

این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری در پاسخ این سوال که آیا استفاده از موادضد عفونی کننده ممکن است آسیب‌زا باشد؟ خاطرنشان کرد: طبیعتاً در شرایط حاضر استفاده از مواد ضدعفونی کننده ضروری است زیرا میزان احتمال انتقال ویروس را پایین می‌آورد، به علاوه  استفاده از ماسک، شستن مداوم دست‌ها و نوشیدن مداوم مایعات احتمال انتقال یا ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

جمشیدی تصریح کرد: به طور معمول هر کسی ممکن است به ویروس مبتلا شود! حداقل ۶۲ درصد از مبتلایان هیچ‌گونه علائمی ندارند، در حدی که حتی خودشان متوجه ابتلا به آن نمی‌شوند و خود به خود مصونیت پیدا می‌کنند؛ در ۱۸ درصد افراد نیز علائمی به صورت سرماخوردگی بروز می‌کند؛ از میان ۲۰ درصد باقیمانده، ۱۵ درصد در صورت بستری شدن بهبود می‌یابند و تنها ۵ درصد احتمال مرگ وجود دارد.

وی با اشاره به پزشکانی که در این شرایط برای حفظ جان مطب‌های خود را تعطیل کرده‌اند، اضافه کرد: اما  برخی از مردم برای گذران امورات زندگی خود مجبورند کما فی السابق سرکار بروند؛ همینطور بسیاری از رجال سیاسی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود، مدتی را بدون دغدغه در خانه قرنطینه می‌شوند اما کارگران یا خرده فروشان باید در این اوضاع چه کنند؟! تست شخصی کرونا هزینه بالایی دارد؛ قرنطینه شدن و طی مراحل درمان کرونا به هزینه و زمان نیاز دارد و کسی که تمکن مالی داشته باشد به راحتی از آن عبور می‌کند از این رو به نظر من کرونا بیماری فقراست!

این متخصص عفونی متذکر شد: باید این احتمال را نیز بدهیم، بیمارانی که تازه بهبود یافته‌اند نیز ممکن است دوباره به ویروس مبتلا شوند، در نتیجه با بیمه کردن خودشان از طریق خوردن مایعات و شستن مکرر دست‌ها می‌توانند تا حد زیادی میزان ابتلای مجدد به ویروس را پایین بیاورند؛ اما در واقع اگر کسی مجدداً به ویروس مبتلا شود به این معنی است که سیستم ایمنی جسمانی ضعیفی دارد./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا