اجتماعیسلامت

در روزهای کرونایی، سحری چی بخوریم؟

خبرمهم: رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اینکه کم‌آب شدن بدن و خشکی گلو می‌تواند زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ فراهم کند، در وعده سحر باید سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند از جمله کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مهنوش صاحبدل، اظهار کرد: وعده سحر و دو وعده افطار و شام وعده‌های اصلی روزه‌داران هستند، به ویژه برای افرادی که در طول روز فعالیت زیادی دارند. نوع غذاهایی که در وعده سحری مصرف می‌شود، در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن و حفظ کارایی و جلوگیری از کم‌آبی بدن، ضعف و خستگی نقش مهمی دارد.

وی افزود: در وعده سحر باید از غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی که کم‌نمک، کم‌چرب و کم‌شیرین هستند، استفاده شود. اصولا مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در این وعده باید مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف مانند سبزی خوردن و سالاد صرف شود. سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو که می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ کند، جلوگیری می‌کنند.

صاحبدل با بیان اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، گفت: مواد مغذی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون، موجب گرسنگی زودرس می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کم‌آب شدن بدن و خشکی گلو می‌تواند زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ فراهم کند، در وعده سحر باید سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند از جمله کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: نوشیدنی‌های خیلی شیرین نیز مانند نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شوند و توصیه می‌شود در وعده سحر مصرف نشوند. چای پررنگ می‌تواند موجب دفع آب بدن و کم‌آبی در طول روزه‌داری شود.

این کارشناس تغذیه گفت: غذاهای پر پروتئین مثل انواع کباب، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مانند کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله‌پاچه و همچنین غذاهای چرب و سرخ‌شده و پرادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند که در شرایط فعلی شیوع بیماری کووید ۱۹، این مواد غذایی نباید در وعده سحر مصرف شوند.

وی بیان کرد: به طور کلی غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورش در حجم کم (برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند) و غذاهای سبک‌تر شبیه وعده صبحانه (برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند) در وعده سحر می‌تواند مناسب باشد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا