اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانسلامتفارسقممازندران

چگونه از تب‌سنج استفاده کنیم؟

خبرمهم: امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر پیشگیری از انتقال بیماری بسیار ضروری است که یکی از مهمترین علائم بیماری و روش‌ تشخیص آن داشتن تب بالا است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، طی ماه‌های اخیر شیوع بالای بیماری کرونا بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران را درگیر خود کرده به طوری که سازمان جهانی بهداشت این بیماری را پاندومی اعلام کرده است.

تب بالا، سرفه خشک، تنگی نفس، بی‌حالی و سردرد  از جمله شایع‌ترین علائم کووید – ۱۹ بوده که در مواردی در بزرگسالان و کودکان با اسهال، استفراغ و دل درد نیز همراه است.

در ایران و سایر کشورها برای تشخیص بیماران مبتلا به کرونا و برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر افراد، تب آنها چک می‌شود و براساس آن، بیمار شناسایی شده و تحت آزمایش و درمان قرار خواهد گرفت.

ممکن است تاکنون نیازی به استفاده از تب‌سنج در منزل نداشتید ولی اکنون برای رفع دلهره و اضطراب ناشی از بیماری کرونا و پیشگیری از مراجعه غیر ضروری به مراکز درمانی، استفاده صحیح از تب‌سنج برای اندازه‌گیری درست تب در خانه اهمیت بسیاری دارد.

میزان تب برای کرونا براساس  روش اندازه‌گیری پیشانی ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر، زیر زبان ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد و بالاتر و زیر بغل ۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد و بالاتر است.

دماسنج جیوه‌ای شیشه‌ای، نواری یا پلاستیکی، دماسنج  دیجیتال لمسی، دیجیتال غیرلمسی و دیجیتال گوشی از جمله انواع دماسنج (تب‌سنج) است.

دماسنج جیوه‌ای شیشه‌ای؛ دماسنج را ضدعفونی کرده و رو به پایین تکان بدهید تا جیوه حداقل تا سطح ۳۵.۵ درجه سانتی‌گراد پایین بیاید؛ سپس آن را زیر بغل یا زیر زبان بیمار قرار دهید. بعد از ۳ دقیقه آن را بیرون آورده و به صورت افقی نگه دارید تا خط جیوه را ببینید که روی آن چه عددی قرار گرفته است.

دماسنج نواری یا پلاستیکی: دماسنج را ۶۰ ثانیه روی پیشانی قرار دهید و از روی تغییر خطوط و رنگ آن‌ها درجه حرارت را بخوانید قابل ذکر است این دماسنج کاربرد آسانی دارد ولی به اندازه سایر دماسنج‌ها دقیق نیست.

دماسنج دیجیتال لمسی: با توجه به نوع طراحی این نوع دماسنج‌ها، می‌توان از آن در دهان (زیر زبان)، مقعد، زیر بغل و گوش استفاده کرد.

دماسنج دیجیتال غیرلمسی: این دماسنج‌ها از طریق لیزر با کمی فاصله از سطح پیشانی ظرف یک تا سه ثانیه درجه حرارت بدن را نمایان می‌کند.

دماسنج دیجیتال گوشی: این دماسنج از اشعه مادون قرمز برای اندازه‌گیری دمای بدن از طریق مجرای گوش استفاده می‌کند و نسبت به دیگر دماسنج‌های دیجیتال دقت بیشتری دارد. نوک دماسنج را در درون کانال گوش قرار داده و نتیجه اندازه‌گیری ظرف یک ثانیه مشخص می‌شود.

نکات مهم برای استفاده از تب‌سنج؛ دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون و آب گرم بشویید؛ از دماسنج تمیز و ضدعفونی شده ( در دماسنج‌های لمسی) استفاده کنید؛ پنج دقیقه قبل از سنجش دما، نه چیزی بخورید و نه بنوشید و پس از استفاده از دماسنج لمسی، حتما آن را تمیز کنید.

دمای بدن انسان در طول ساعات مختلف شبانه‌روز، کمی تغییر می‌کند و معمولا هنگام عصر بین نیم تا یک درجه بالاتر است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا