اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانسلامتفارسفرهنگیقممازندران

در بررسی مشکلی حادتر از اپیدمی کرونا؛ به فکر سلامت پاکبانان شهر باشیم

خبرمهم: در حالی که بسیاری از شهروندان تلاش می‌کنند این روزها از گزند شیوع ویروس کرونا در امان بمانند و خود مراقبتی و خود قرنطینگی پیشه کنند، افرادی هستند که ملزم به ضدعفونی کردن شهر هستند؛ سربازانی که هر روز جانشان را بر کف یک دست می‌گیرند و دستکش‌ها و ماسک‌های آلوده در معابر را بر دست دیگر!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، این روزها، تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند که خبر از مساله ای به مراتب حادتر از اپیدمی کرونا دارند؛ تصاویری از ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف که در معابر، کوچه و خیابان‌ها رها شده‌اند و احتمال وجود ویروس کرونا بر روی آن‌ها، هر شهروند و مسئول نظافت شهری را تهدید می‌کند و البته می‌ترساند.

یک پاکبان شهرداری، معتقد است که هر کس دستکش و ماسکش را بر روی زمین می‌اندازد، پدر زحمت کشی نداشته و دلسوز پدر زحمت کشش نبوده!

او که خود یک پدر است، بیش از هر چیز نگران این است که همسر و فرزندانش، به‌خاطر خطراتی که او را تهدید می‌کند، بی‌پدر شوند و کسی به این مسئله فکر نمی‌کند!

اوس محمود که به قول خودش، حقوقش تنها کفاف زنده ماندن خود و خانواده‌اش را می‌دهد، با پیکری خمیده و دستان کوچک جا گرفته در دستکش غول‌آسای پاکبانیش می‌گوید: خسته‌ام! اگه فقط یه روز کار نکنم، یک شهر مریض می‌شوند، ولی اگه خودمون از عفونت این آشغال‌ها، مریض شویم، در «گل‌آب» می‌مانیم.

حسین امیری معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز معتقد است؛ کارکنان حوزه خدمات شهری که موظف به جمع‌آوری این زباله‌ها از سطوح شهر هستند، بیشتر از هر کس دیگری، به‌طور جدی در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.

با توجه به اینکه شهروندان در این ایام، بیشتر از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و این اقلام پزشکی می‌تواند ناقل ویروس کووید ۱۹ باشد، نباید در معابر عمومی رها شوند. واضح است که این کار، خطر جدی برای خود شهروندان نیز محسوب می‌شود.

بر همین اساس حسین امیری، آشنایی مردم با این بیماری و روش‌های مراقبت و پیشگیری از آن را بسیار حائز اهمیت دانست.

وی با اشاره به دقت عمل و نظارت ویژه در خصوص ضدعفونی کردن تجهیزات شهری گفت: طی بخشنامه‌ای، کلیه معاونان خدمات شهری شهرداری‌های مناطق ده گانه و پیمانکاران حوزه خدمات شهری، ملزم به استفاده از مواد گندزدا و ضدویروس برای پاکسازی و ضد عفونی سازی تجهیزات و ماشین‌آلات حمل زباله، به ویژه خودروهای حمل پسماندهای پزشکی شدند.

سلامت پاکبانان، دغدغه جدی مدیریت شهری

امیری در ادامه سلامت پاکبانان، نیروهای خدمات شهری و فضای سبز را از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: همه پیمانکاران حوزه خدمات شهری، باید ملزومات بهداشتی را که شامل ماسک، دستکش و… هستند را تهیه کنند، زیرا سلامت پاکبانان، نیروهای خدمات شهری و فضای سبز از اهمیت زیادی برخوردار است و شهردار اصفهان هم بر این موضوع تأکید کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تأکید کرد که این اقدامات، پیش از شیوع ویروس کرونا نیز انجام می‌شد، اما در این روزها برای رعایت بیشتر موارد بهداشتی و سلامت مردم و کارگران، نظارت‌ها افزایش یافته و به صورت ویژه انجام می‌شود.

در شرایط شیوع بیماری‌های ویروسی، اقلام بهداشتی استفاده شده توسط افراد، مشکوک هستند و احتمال این وجود دارد که بتوانند انتقال دهنده ویروس باشند. از این رو، جزو پسماندهای عفونی قلمداد می‌شوند.

امیری مدعی است که از ابتدای زمان اعلام شیوع این ویروس، اقدامات بهداشتی برای مقابله با آن صورت گرفته و اطلاع‌رسانی‌های لازم، برای رفتار بهداشتی کارکنان و کلیه عوامل اجرایی با این بیماری به صورت مستمر انجام شده است.

فعالیت گروه‌های دفن پسماند به صورت ویژه

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به حضور و فعالیت گروه دفن پسماند، به صورت ویژه در ایام کنونی گفت: دستورالعمل‌های مشخصی در زمینه جمع‌آوری و امحای پسماندهایی که در انتقال بیماری‌ها و عفونت‌ها تاثیرگذار هستند، وجود دارد و در همین راستا، اقدامات بهداشتی از جمله شست و شو، سم پاشی و ضدعفونی خودروهای حمل پسماند خشک و تر به صورت مداوم از روزهای نخست انجام می‌شود و بر اساس منابع تولیدکننده پسماند، شیوه‌های مختلفی برای مدیریت آن‌ها پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی به منظور پیشگیری و حفاظت در برابر بیماری، اضافه کرد: به صورت روزانه تست سلامت از کارکنان سازمان مدیریت پسماند گرفته می‌شود و تمام بخش‌های کارخانه پردازش از هفته قبل تاکنون هر روز ضدعفونی می‌شود. ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی شهر، ایستگاه‌های اتوبوس، مترو، ادارات شهرداری و خودروهای حمل ضایعات نیز همچنان انجام می‌شود و آموزش برای گروه‌های هدف ادامه دارد.

 جبهه مبارزه با کرونا، هیچ مرزی را نمی‌شناسد

چند هفته است که مردم کشور، با کووید ۱۹، آشنا شده‌اند و حساسیت‌های برخورد با عوامل مشکوک به انتقال این «موجود مشکل‌ساز» را هر روز با توصیه‌های بهداشتی که به سرعت همه‌گیر می شود می‌آموزند، اما یک مشکل دیرینه، همچنان با قوت در فرهنگ مردم پابرجاست و آن اشتباهی است که بسیاری از مواقع، در سواحل دریایی، جنگل، مراتع، کوه و دشت و صحرا نیز مرتکب می‌شویم؛ رهاسازی زباله، هرجا که پیش آید!

امروز، دقایقی بعد از اینکه معابر، توسط تیم‌های ضدعفونی‌کننده شهرداری، پاکسازی می‌شوند، یک شهروند، بدون توجه به اینکه تا چند دقیقه پیش، دشمن سرنگون شده است، لشکری جدید از جنگنده‌های کووید ۱۹ را در معبر، رها و نتیجه تلاش تیم ضدعفونی کننده را بی‌اثر می‌کند!

کرونا در حالی نیروهای خود را در سطح شهر به طور خاموش هدایت می‌کند، که این بیم باید در دل همه اعضای شهر باشد، که بیمار شدن حتی یک نفر دیگر، من و خانواده‌ام را هم به درگیری با این ویروس نزدیک می‌کند. امروز، جبهه مبارزه با کرونا، هیچ مرزی را نمی‌شناسد و تمام افراد و اقشار کشور درصدد هستند تا از جایی به بعد، زنجیره پیشرفت این ویروس را قطع کنند. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا