اجتماعیسلامت

با لیسانس وارد رشته پزشکی شوید!

خبرهای فوری: درباره طرح جدید وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران چند سالی است با مجوز وزارتخانه های علوم و بهداشت این پذیرش را به صورت محدود آغاز کرده بود. موسسات کنکور و کمک آموزشی که این نوع پذیرش را راهی برای جذب مشتریان جدید می دیدند، در تبلیغ خود آزمون لیسانس به پزشکی یا کارشناسی نوشته اند: به پزشکی هر ساله توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود. اگرچه ظرفیت پذیرش این رشته بسیار کم می باشد، اما راه بسیار مناسبی برای داوطلبانی است که به هردلیلی در کنکور سراسری موفق به پذیرش در رشته پزشکی نشده اند. در واقع هدف از این آزمون ارائه فرصت مجدد به داوطلبان مستعد و با استعداد است. اگرچه ظرفیت پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی بسیار کم است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد شرکت کنندگان این آزمون نیز بسیار کم است و میانگین نفرات شرکت کننده در سال های اخیر حدود ۲۵۰ نفر بوده است. در شرایط آزمون لیسانس به پزشکی مشاهده می کنید که فارغ التحصیلان رشته های تجربی و ریاضی و فنی می توانند در این آزمون شرکت نمایند لذا نگرانی در این خصوص وجود ندارد و در سال های اخیر هرچند تعداد پذیرفته شده های رشته های فنی در این آزمون کم بوده ولی به  هر حال پذیرفته شده وجود داشته است.

توضیح درباره آزمون به شکل خلاصه

شاید هنوز به طور کامل متوجه نشده باشید که این آزمون چیست؟ فرض کنید شما لیسانس یک رشته فنی یا تجربی را گرفته اید مثلا مهندسی برق یا مهندسی صنایع غذایی اما همچنان دوست دارید که پزشک شوید. میروید در این آزمون ثبت نام میکنید. اگر نمره قبولی در این آزمون که هر دانشگاه به صورت جداگانه آن را برگزار می کند آوردید، چند سالی درس های مرتبط با رشته های پزشکی را می خوانید و سپس وارد رشته پزشکی می شوید ! این طرح تا امسال فقط در یک دانشگاه انجام می شد.هفته پیش بود که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: پذیرش دانشجو در شاخه های پزشکی به ویژه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به صورت مستقیم نیست. در واقع پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای به صورت مستقیم صورت نمی گیرد. در بسیاری از دانشگاه ها، ابتدا دانشجویان لیسانس می گیرند و دانشجویان لیسانس برای ورود به دکترای حرفه ای آزمون می دهند. لیسانس های فیزیک، شیمی و پیراپزشکی می توانند برای ورود به دوره بالاتر آزمون دهند. در ایران هم پیشنهاد داده ایم که وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجو در پزشکی تجدیدنظر کند و ابتدا دانشجوی لیسانس تربیت کند و از فارغ التحصیل
لیسانس برای ورود به دکترای حرف های آزمون بگیرند. این کار هم اکنون به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است و پیشنهاد ما به وزارت بهداشت این است که همه دانشگاه های کشور  به این شیوه پذیرش داشته باشند.

تصویب نهایی طرح برای ۵ دانشگاه

روز گذشته خبرگزاری مهر از تصویب این طرح برای اجرا در پنج دانشگاه خبر داد و قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباره آن توضیحاتی داد که
نکات مهم آن را مرور می کنیم. ۱ آزمون درون دانشگاهی بر اساس استانداردی که تعریف میشود برگزار خواهد شد. نکته مهم در این آزمون این است که علاوه بر آزمون کتبی، مصاحبه هم دارد. ما معتقدیم فردی که وارد رشته پزشکی میشود باید یک سری شرایط و ویژگی های خاص شخصیتی داشته باشد که بتواند این حرفه را به خوبی انجام دهد.این موضوع با ۲۰۰ تست مشخص نمی شود اما با مصاحبه شفاهی و بررسی شرایط فرد و ابعاد مختلف
شخصیتی وی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورتی که واجد شرایط بود وارد دوره می شود.
۲ این کار ابتدا با پنج دانشگاه علوم پزشکی آغاز می شود تا به تدریج توسعه پیدا کند. وزارت بهداشت در نظر دارد پذیرش و ورود به دوره پزشکی و به دنبال آن پذیرش و ورود به دوره دندانپزشکی و داروسازی را نیز در همین مسیر که در بسیاری از کشورهای دنیا هم آن را دنبال میکنند، انجام دهد.
۳ بر اساس این مجوز، یک درصدی از ظرفیت دانشگاه ها در رشته پزشکی به صورت محدود پذیرش پزشکی از لیسانس داده می شود و دانشگاه ها
اجازه دارند از لیسانس های مرتبط برای ورود به رشته پزشکی دانشجو بگیرند.
۴ لیسانس های مرتبط دقیقا منطبق با برنامه دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این دانشگاه ها می توانند از امسال این کار را آغاز کنند. پذیرش
به صورت آزمون دانشگاهی است و آزمون درون دانشگاهی و با استانداردها و نظارت وزارت بهداشت برگزار می شود.
۵ این کار ابتدا با پنج دانشگاه علوم پزشکی آغاز می شود تا به تدریج توسعه پیدا کند. وزارت بهداشت در نظر دارد پذیرش و ورود به دوره پزشکی و به دنبال آن پذیرش و ورود به دوره دندانپزشکی و داروسازی را نیز به همین مسیر که در بسیاری از کشورهای دنیا هم . همین مسیر را دنبال می کنند، انجام شود.
۶ فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی و علوم تجربی در مقطع لیسانس می توانند در این دوره ها شرکت کنند و نوع دروس هم همان دروسی است که دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه ورودی خود اعلام کرده است.
۷ این موضوع هر سال توسعه میی‌ابد و در ابتدا با پنج دانشگاه و رشته پزشکی آغاز م یشود و در ادامه به سایر دانشگاه ها و سایر رشته های دکترای حرفه ای از جمله دندانپزشکی و داروسازی تعمیم می یابد.

یک ابهام بزرگ

سایت ثبت نام برای این آزمون باز شده و تا اول بهمن نیز ادامه دارد. در حالی که در سایت آزمون آمده که کلیه لیسانسه های رشته های تجربی و ریاضی می توانند در این آزمون شرکت کنند اما مسئول وزارت بهداشت گفته که این آزمون فقط برای افرادی است که لیسانس مرتبط با پزشکی دارند.
صف آرایی موافقان و مخالفان برخی پزشکان جزو مخالفان سر سخت این طرح هستند و می گویند برگزاری آزمون آن هم بدون آنکه یکپارچه باشد و انتخاب نهایی به واسطه مصاحبه صورت می گیرد، احتمال ناعدالتی را افزایش می دهد. از سوی دیگر موافقان این طرح میگویند مخالفتهای برخی پزشکان به این دلیل است که قرار است با این طرح انحصار و کمبود پزشک جبران شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. سلام شرایط ورود برای رشته های پرستاری چطوره است؟
    ایا طبق بخش نامه قبلی یعنی معدل دیپلم بالا۱۸ولیسانس بالای۱۷است و…
    ممنون میشم شرایطش جدیدش رو اعلام کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا