اجتماعیبین المللی

برای طلاق از همسر خارج‌نشین چه کنیم؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، ‌اولین قدم برای طلاق از همسری که خارج از کشور ساکن است مراجعه به سامانه میخک وزارت خارجه برای ثبت وکالتنامه است.یکی از مخاطبان ما این هفته این سوال را از ما پرسیده است: «من و همسرم تصمیم گرفتیم که از یکدیگر جدا شویم.

او (خانم) مقیم خارج از کشور است و من در تهران ساکن هستم. حالا برای اینکه پروسه طلاق را آغاز کنیم باید چه کنیم؟ شنیدم که طلاق توافقی نیاز به آن دارد که خانم تایید کند که خواسته مالی از همسر خود ندارد. در این شرایط او چطور می‌تواند چنین کاری را انجام بدهد؟»
پاسخ ساده‌تر از آن است که فکر کنید.

انجام چنین کاری نیاز به یک وکیل دارد. اگر شما فرم‌های مربوط به تعیین وکیل را با پست به دست او برسانید و او وکالت آن وکیل را در این زمینه قبول کند؛ آنگاه کارتان بسیار ساده خواهد بود. حالا اگر نخواسته باشید چنین کاری انجام بدهید می‌توانید یک وکالتنامه عادی از همسر خود بگیرید.

او در این زمینه می‌تواند با در دست داشتن وکالتنامه و حضور در مراجع رسمی دادگستری اعلام کند که از طرف شما وکیل است که اعلام کند خواسته مالی ندارید (البته همسر شما می‌تواند وکالت خود را به فرد دیگری هم بدهد مثل پدر خودش).در هر دو صورت، قدم اولیه این خواهد بود که به سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) وزارت خارجه مراجعه کنید.

پس از ثبت نام وارد بخش تایید اسناد کنسولی شوید و درخواست تنظیم وکالتنامه را انتخاب کنید. بعد از آن نوع وکالتنامه خود را که قرار است به متقاضی موردنظر بدهید انتخاب کنید. اینجا متقاضی به عنوان موکل می‌بایست مشخصات وکیل را با دقت وارد نماید و بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده درخواست خود را ثبت و تایید نموده و پس از دریافت رسید یا کد رهگیری به نمایندگی مورد نظر مراجعه کند.

پس از تایید و مهر و امضا وکالتنامه توسط مامور کنسولی نمایندگی تایید و بارگذاری آن در سامانه، مراحل تایید و تصدیق تکمیل می‌شود و در صورت نیاز مراجع داخل کشور هم، با مراجعه به سامانه از صحت صدور آن مطلع می‌شوند.

پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل [email protected] یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید. /هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا