اجتماعی

شناسایی ۲۱۱ دانشجوی تقلبی

خبرهای فوری: حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو کميسيون آموزش نيز اين امر را تاييد مي‌کند و به «آرمان ملي» مي‌گويد: بنده خودم اين موضوع را از وزير علوم تحقيقات و فناوري پرسيدم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ وی به بنده گفت: تاکنون ۲۱۱ صندلی به فروش رسیده که در آن پول‌های چند صد‌میلیونی رد و بدل شده است. وی تاکید کرد: ما قصد نداریم بگوییم خدای ناکرده سازمان سنجش در این موضوع دخالتی داشته. ما فقط می‌گوییم این اتفاق رخ داده است. موضوع خرید و فروش صندلی در دانشگاه را هم وزیر علوم و هم وزیر بهداشت تایید کرده‌اند. قطعا ما این مساله را دوباره پیگیری خواهیم کرد تا مشخص شود، این ۲۱۱ صندلی به چه کسانی فروخته شده است.

واکنش‌ها به فروش صندلی در دانشگاه

اما در چند وقت گذشته اظهارنظرهای بسیاری در این رابطه صورت گرفته، به‌طوری که محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در توئیتی مدعی شده است که باندهای فروش صندلی با صدا و سیما و موسسات آموزش کنکور سر و سری دارند. او در گفت‌و‌گو با یکی از سایت های خبری به وجود فساد در سیستم پذیرش دانشجویان پزشکی اشاره کرده و گفته است؛ ظاهرا یک جریان فسادی وجود دارد که صندلی های رشته های پزشکی را به فروش می رسانند و ما گزارش های ابتدایی در این باره داریم و می خواهیم وزارت بهداشت را نیز درگیر موضوع کنیم تا بتوانیم موضوع را برطرف کنیم. حتی صادقی در گفت‌و‌گویی عنوان کرده است:‌ گزارش‌هایی داریم که تخلفات گسترده‌ای در حال انجام است و فروش صندلی در این رشته وجود دارد، حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد، با افزایش نرخ ارز، قیمت این کرسی‌ها نیز افزایش پیدا کرده و هر صندلی پزشکی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته این فروش صندلی مختص کسانی که از خارج بازگشته‌اند، نیست و به‌صورت کلی است؛ یعنی کسانی در داخل این مبالغ را به کمک برخی شرکت‌ها و به واسطه فساد در زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت می گیرند و این کار‌ها را انجام می‌دهند. متاسفانه پس از افزایش نرخ ارز، زندگی برای افرادی که در خارج از ایران مشغول تحصیل بودند، سخت شد و طبیعی است، برای برگشت به کشور انگیزه ایجاد شود؛ اما اینکه گرایی از داخل به این افراد داده شود، مشخص نیست و ما هنوز در حال تحقیق در این باره هستیم. از سوی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به ماجرای صندلی فروشی در دانشگاه ها صراحتا اعلام کرد اگر ملاک ورود به دانشگاه پول است، کنکور را جمع کنند و صندلی های دانشگاه را به مزایده بگذارند و چوب حراج بزنند تا هر کس پول بیشتری دارد رشته مطلوب‌تری انتخاب کند. در همین رابطه سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی از سازمان سنجش به‌عنوان مسئول تحصیلات تکمیلی درخواست کرده مراقبت کند تا در این زمینه تخلفی صورت نگیرد. او همچنین در واکنش به موضوع وجود دانشجویان قلابی در دانشگاه های علوم پزشکی از اعضای کمیسیون آموزش و بهداشت مجلس خواست به موضوع ورود و ابعاد آن را مشخص کنند.

به غیراز کنکور راهی نیست

در ادامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که برای ورود به دانشگاه‌ها هیچ ‌راهی جز کنکور برای ورود به دانشگاه وجود ندارد. دکتر محسن ضیایی درباره فروش صندلی با عنوان دانشجویان انتقالی از خارج از کشور به دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت گفت: تاکنون هیچ‌ مورد تخلفی در این زمینه به حوزه معاونت آموزشی گزارش نشده و صحبت‌های در حد صحبت‌های شفاهی و اخبار غیررسمی است. دانشگاه از طریق آزمون سراسری کنکور که سازمان سنجش کشور برگزار می‌کند دانشجویان پزشکی را جذب می‌کند. دانشگاه نیز بعد از ثبت‌نام، دانشجو را برای صدور شماره و کارت دانشجویی به معاونت آموزشی و دانشجویی دانشکده معرفی می‌کند.او با اشاره به اینکه جذب دانشجویان سازو کار و روند خاص خود را دارد، افزود: بعد از آنکه همه مراحل قانونی جذب دانشجو بعد از کنکور سراسری طی شد مجددا تمام این مراحل برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها از سوی وزارت بهداشت چک می‌شود علاوه بر این دانشجویان پذیرفته شده در سال دوم آموزش علوم پزشکی، در آزمون علوم پایه وزارت بهداشت شرکت می‌کنند. او با بیان اینکه دانشجویان ورودی دانشگاه علوم پزشکی بعد از ورود به دانشگاه چهار مرتبه دیگر نیز در آزمون‌های وزارت بهداشت شرکت می‌کنند، عنوان کرد: بعد از آزمون علوم پایه مجددا آزمون دیگری از آنها گرفته می‌شود قبل از فارغ‌التحصیلی نیز در آزمون جامع شرکت می‌کنند و در نهایت آزمون دیگری برای اخذ شماره نظام پزشکی از دانشجویان پزشکی گرفته می‌شود و مراحل پذیرش‌شان مجددا چک می‌شود.او درباره شائبه واگذاری صندلی‌های دانشکده‌های علوم پزشکی در ازای گرفتن پول‌های‌میلیونی از دانشجویان انتقالی نیز گفت: وزارت بهداشت در پذیرش دانشجویان انتقالی خارج از کشور زیاد مقاومت می‌کند، چرا که پذیرش دانشجو علاوه بر فضای آموزشی امکانات زیادی می‌خواهد در واقع آموزش دانشجوی پزشکی فقط ایجاد یک صندلی نیست بلکه به آزمایشگاه، کارگاه، بیمارستان و درمانگاه نیاز دارد. /آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا