اجتماعی

پیامدهای خشکسالی برای اصفهان در آینده تشدید می شود

خبرمهم: -رییس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی اصفهان گفت: پیامدهای خشکسالی برای اصفهان چنانچه با همین وضعیت فعلی پیش برویم و نسبت به حفظ منابع موجود آب و صرفه جویی در بخش خانگی، صنعت و کشاورزی بی توجه باشیم تشدید می‌شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، اکنون۷۹ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی و تنها ۲۱ درصد از آن واجد شرایط نُرمال تا ترسالی است.لیلا امینی روز جمعه افزود:خشکسالی پدیده ای نرم است به این معنا که به مرور و بصورت پیوسته ایجاد می‌شود ایجاد می شود و اثرات آن هم سال ها باقی می ماند.
وی گرم شدن سطح کره زمین، استفاده از گازهای گلخانه ای، تغییرات اقلیم، فزونی صنعت، برداشت های بی رویه در بخش صنعت کشاورزی، بهداشت و شرب و شهرک سازی بدون در نظر گرفتن ذخیره و منابع آب را از دلایل تشدید خشکسالی برشمرد.
رییس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی اصفهان افزود: بدنبال مشکلات اقتصادی، تغییراتی در مشاغل مردم ایجاد شده است، از جمله برخی کشاورزان دیگر به یکبار کشت زمین های کشاورزی قناعت نمی کنند و مصرف آب در این بخش بیشتر می شود.
امینی به پیامدهای خشکسالی اشاره و بیان کرد: سُست شدن خاک، افزایش دما و برداشت های غیر اصولی، افزایش گرد و خاک و  پخش ریزگرد ها را بدنبال دارد.
به گفته وی خشکسالی همچنین  را بدنبال داشته است.
رییس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی اصفهان افزایش پدیده فرونشست در استان، ممنوع شدن کشت بسیاری از محصولات کشاورزی، از بین رفتن شغل‌ها و فعالیت اقتصادی، بیکاری و کاهش روابط اقتصادی و اجتماعی را از دیگر پیامدهای خشکسالی در استان و کشور برشمرد.
امینی با بیان اینکه خشکسالی رونده و خزنده بوده و بخصوص در شرایط فعلی قابل کنترل نیست، افزود: مدل های اقلیمی برای آینده رخداد خوبی نشان نمی دهند و بارش های چندانی نخواهیم داشت.
وی افزود: اکنون باید با مدیریت بهتر تاب آوری اجتماعی را افزایش دهیم و نحوه مصرف آب را با شرایط موجود تطابق دهیم.
رییس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی اصفهان اضافه کرد: کشت بر اساس الگوی کم آب بر، تعریف پروژه های کم مصرف از نظر آب در بخش صنعت، جابجایی صنایع از مناطق کم آب و پرجمعیت به شهرستان های کم جمعیت و دارای منابع آب، صرفه جویی جدی در مصرف آب و مدیریت و برنامه ریزی مسوولان برای عبور از این چالش را از راهکارهای کنترل خشکسالی  و پیامدهای آن برشمرد.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر، کانون های گرد و خاک داخل و خارج استان اصفهان را تهدید می کند، تصریح کرد: با انتقال غیر اصولی و غیر علمی آب این مساله را تشدید نکنیم و روزنه نفس استان را از جنوب و غرب نبندیم.
امینی گفت: زمان زیادی را در کنترل خشکسالی اصفهان از دست داده ایم، از سوی دیگر این استان نمی‌تواند خود برای بخش آب برنامه ریزی و تصمیم سازی کند.
رییس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی اصفهان با بیان اینکه نبود صراحت وجدیت در اجرای قوانین، چالش دیگر بخش آب است، افزود: جلوگیری از احداث بی رویه چاه های برداشت از آب های زیر زمینی و توجه به هشدارها برای استفاده نکردن از این منابع نیازمند برخورد جدی تر است.
وی هشدار داد: منابع موجود آب در استان در بخش های مختلف به شدت کاهش یافته است.
امینی گفت: بر اساس پیش بینی ها، پاییز امسال بارش ها دیررس است اما نه در حد جبران کننده و نرمال و مدل های اقلیمی خیلی بلندمدت نیز وضعیت جالبی ندارند.
به گفته وی، اگر روند مصرف آب در بخش خانگی و کشاورزی همین باشد زودتر از آنچه پیش بینی شده  است مردم استان در نبود آب به شهرهای دیگر مهاجرت خواهند کرد.
بر اساس آمار و ارقام منتشر شده میانگین بارندگی سال آبی ۱۴۰۰ تا کنون رقمی حدود ۱۳۴ میلیمتر بوده که از حد نُرمال بارندگی کشور بسیار پایین‌تر است.
ثبت بارش حدود ۸۴ میلی متری در فلات مرکزی ایران و در نظر گرفتن اینکه در دراز مدت این میزان ۱۴۰ میلیمتر بوده است نشان می‌دهد که ۴۰ درصد در این بخش کاهش بارندگی داشتیم که در رقم قابل توجهی برای این منطقه به شمار می‌رود.
سال‌های قبل مشکل آب فقط مختص کشاورزان شرق اصفهان بود اما در سال جاری مشاهده می‌کنیم که معضلات آب نه تنها برای کشاورزان بلکه برای دیگر شهروندان از جمله در بخش آب آشامیدنی نیز رخ داده است.
سال جاری یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها در نیم قرن اخیر به شمار می‌رود و میانگین کل بارش‌ها در استان اصفهان ۱۰۷ میلی‌متر گزارش شده است که در مقایسه با سال‌های گذشته و متوسط بلند مدت حدود ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
کمبود بارش‌ها در مناطق سرشاخه‌های زاینده‌رود نیز به طور محسوس احساس می‌شود به طوری که کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در این مناطق سبب کمبود منابع آبی سطحی و زیر سطحی شده است.
بر اساس آمار و ارقام و تحلیل‌ها شدت خشکسالی فعلی در ۱۰ سال اخیر از یک سو و حتی از نگاهی دیگر و از حیث شدت در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که ۸۰ درصد مناطق استان اصفهان درگیر خشکسالی بلندمدت است.
ذخیره تمامی سدهای مخزنی استان اصفهان از جمله زاینده رود،  خمیران و کوچری حدود ۵۳ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش دارد.
اکنون آبرسانی سیار به وسیله تانکر در ۳۲۰ روستای استان و در ۳۰ نقطه کلانشهر اصفهان انجام می‌شود و بیش از قبل اهمیت اجرای سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ برای آبرسانی کامل را نشان می‌دهد.
در استان اصفهان ۴.۳ مترمکعب کسری آب آشامیدنی وجود دارد و همین امر سبب می‌شود که افت فشار و یا قطعی آب در بسیاری از مناطق استان در طول شبانه روز رخ دهد. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا