سیاسی

پلمب واحدهای تجاری قانونی و شرعی است؟ 

خبرمهم: اقداماتی که توسط پلیس انجام می‌شود دارای چارچوب قانونی است و اجازه‌ای را از دادستانی برای پلمپ گرفتند.

خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف در پاسخ به مطهره حیدری، خبرنگار خبرهای فوری مهم در‌خصوص آمار کاهش بی‌حجابی‌ها با پلمب واحدهای تجاری و طرح عفاف و حجاب گفت: این سوال ما نمی‌توانیم پاسخ دهیم باید فراجا، کسی که رصد می‌کند پاسخ دهد. ما اعتقادمان این است که آن تعدادی که هنجارشکنی می‌کنند، تعداد خیلی کمی هستند و قطعا اگر تذکراتی به آن‌ها در مرحله اول داده شود، بی‌حجابی‌ها کاهش پیدا می‌کند. کما اینکه قبل از این اتفاقات اخیر هم ما در طرح ناظر یک که فراجا پیاده کرد، تقریبا ۸۱ درصد کاهش کشف حجاب در خودرو را داشتیم. در روزهای اخیر هم شاهد این هستیم که بحث کشف حجاب کاهش پیدا کرده و توجه جدی به این مسئله پیدا شده. در بعضی مواقع نسبت به این موضوع ساده‌انگاری صورت می‌گیرد و توجه نمی‌شود. برای همین باید شرایط به گونه‌ای باشد که عده‌ای احساس نکنند که فضا، فضای راحتی است و می‌توانند هر رفتاری داشته باشند. البته بخش‌های متولی نیز باید در چارچوب قانون اقدامات لازم را انجام دهند. 

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، سخنگوی ستاد امر به معروف نسبت به شرعی و قانونی بودن پلمب واحدهای تجاری گفت: قطعا اقداماتی که توسط پلیس انجام می‌شود دارای چارچوب قانونی است و اجازه‌ای را از دادستانی برای پلمب گرفتند. قبلا هم موارد تخلف در واحدهای صنفی داشتیم و قانون تخلفات صنفی هم وجود دارد که اگر اصناف خلاف قانون عمل کردند پلی

س برای پلمب اقدام کند. این اقدام پلمب هم براساس گزارش اصناف صورت گرفته است. اما به هر‌حال در‌این قوانین نقدهایی هم وجود دارد و ما نمی‌خواهیم بگوییم که هیچ نقدی وجود ندارد. اما در‌حال حاضر بر‌اساس  چارچوب‌های قانونی اقدام می‌شود یعنی اگر پلیس بخواهد برای پلمب جایی اقدام کند نظر دستگاه قضایی و سیستم قضایی را می‌گیرد و قطعا با برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام می‌شود. 

خان‌محمدی در ادامه اشاره کرد به اینکه پلمب واحدها خیلی محدود است اکثر واحدها مشغول به کارهستند و خرید و فروش انجام می‌شود. برای یک سری واحدهای صنفی هم باید افراد مختلف جامعه به این مسئله داشته باشند که چرا این اتفاق‌ها می‌افتد؟ یعنی ما باید اگر بخواهیم انگشت اشاره را به سمت جایی ببریم به سمت کسی بگیریم که هنجار‌شکنی می‌کند و با این هنجار‌شکنی‌اش دارد هزینه برای جامعه درست می‌کند. اگر هم تذکری داده می‌شود و کسی باید نسبت به این قضیه پاسخ‌گو باشد، باید آن شخصی باشد که قوانین کشور را زیر پا می‌گذارد و با قانون شکنی هزینه درست می‌کند، چه وقتی در خودرو نشسته چه مغازه می‌رود.

واقعا باید آن افرادی که این اقدامات را انجام می‌دهند پاسخگو باشند. تازه عده‌ای از این افراد معترض هستند که چرا مشکلات اقتصادی ایجاد می‌شود در‌حالی که باید از این‌ها پرسید که چرا هنجارشکنی می‌کنند و مشکلات اقتصادی مردم و کسب درآمد مردم در این شرایط اقتصادی برایشان مهم نیست و ایجاد مشکل می‌کنند؟ آیا می‌توانیم آن کسی که در کشور قانون را زیر پا گذاشته کنار بگذاریم و بگوییم چرا پلیس قانون را در کشور پیاده می‌کند. چرا دستگاه قضایی به قانون عمل می‌کند که یک عده ناراحت نشوند. 

ما در رسانه باید اقدامات جدی انجام دهیم و فرهنگ سازی شود. در بسیاری از کشورها در این زمینه در حوزه مسائل اجتماعی‌شان برخورد می‌کنند نسبت به قوانین و برنامه ریزی که دارند. در کشور ما هم طبق قانون، پلیس و دستگاه‌های مسئول وظیفه خودشان را انجام می‌دهند. لذا باید آحاد مختلف مردم توجه به مسئله ارزش‌ها داشته باشند. امروز مسئله مقابله با بی‌حجابی، مطالبه بخشی از مردم جامعه است، آن هم نه فقط قشر مذهبی. امروز بعضی از مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود و آسیب‌هایی که در این فضا انجام می‌شود با برنامه‌ریزی دشمن است. حالا یک عده از روی ساده انگاری یا جاهلانه یا به هر شکلی در زمین دشمن بازی می‌کنند.

ما نمی‌توانیم چشم‌مان را به این مسائل و اتفاقاتی که میافتد، ببندیم. امروز بنیان خانواده مورد هجمه دشمن قرار گرفته و روی آن کار می‌کند. دشمن در حوزه تربیت و مسائل خانواده و بحث عفت عمومی توجه جدی دارد و کار می‌کند. بخش جدی فعالیت‌های دشمن نیز در شبکه‌های مجازی فارسی زبان در حوزه عفت عمومی است . پس ما نمی‌توانیم در مقابل اقدامات دشمن چشممان را ببندیم و بگوییم فقط باید اقدامات فرهنگی انجام شود و اقدام سلبی نیاز نیست. قطعا در موضوعات اجتماعی و در موضوعاتی که برمیگردد به مسائل اجتماعی که می‌خواهیم در آن  فرهنگ سازی کنیم باید اقدامات سلبی نیز انجام شود تا توجه به این مسئله جدی‌تر شود. 

سخنگوی ستاد امر به معروف در‌ پاسخ به این سوال که آیا در پلمب‌های واحدهای تجاری برای کاهش بی‌حجابی با فرمایشات رهبری و تاکید رییس‌جمهور در سفر استانی به خوزستان برای رفع مشکل بیکاری تناقض وجود دارد یا خیر، گفت:

ببینید اولویت‌های مسائل اقتصادی برای کشور و دولت تعریف شده است. رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشاتشان ده سال است به مسائل اقتصادی تاکید می‌کنند. طبق فرمایشات رهبری که فرمودند اگر من شعار سال را اقتصادی می‌گذارم بدین معنی نیست که مسائل فرهنگی اهمیتی ندارد ، ما باید به مسائل فرهنگی هم توجه کنیم. به همین منظور باید یک تمیزی بدهیم بین تکالیف دستگاه‌های مختلف. دستگاه فرهنگی ما امروز متولی مسائل فرهنگی است و باید به جد آن را دنبال کنند .

صدا‌و‌سیما، سازمان تبلیغات و بخش‌های مختلف فرهنگی باید به شکل جدی مسائل فرهنگی را دنبال کنند و بخش‌هایی هم که مربوط به اقتصاد است توجه به مسائل اقتصادی داشته باشند. ما نمیت‌وانیم با عنوان اینکه مسئله اول کشور اقتصادی است، فرهنگ را رها کنیم. قطعا باید به مسائل اقتصادی توجه شود و دولت هم در حال انجام اقدامات لازم در این زمینه است. 

امروز حوزه مسائل تربیت و مسائل خانواده یک مسئله جدی است که مورد تهدید دشمن قرار گرفته و نباید رها شود. باید حتما در این زمینه برنامه ریزی شود و باید از اقدامات هیجانی که خدای نکرده فضا را متشنج کند دور باشد .دستگاه‌های مسئول نیز در این زمینه طبق قانون عمل کنند . تاکید رهبر معظم انقلاب به برنامه ریزی در این حوزه است ما خودمان هم در ستاد با برنامه آمدیم و طرح عفاف و حجاب را ارائه دادیم و از اول اعتقادمان این بود که با یک برنامه همراه با عقلانیت و ابعاد مختلف جامعه باشد. و همچنین همراه با بحث نگاه پررنگ در حوزه ایجابی باشد.  اما قطعا در این برخوردها و فرمایشات رهبری و تاکید رییس‌جمهور تناقضی وجود ندارد. قطعا یک خانواده اقتصادش خیلی برایش مهم است و تلاش می‌کند. اما در عین حال که اقتصاد برایش مهم است فرزندش هم برایش مهم است و در این زمینه هم تلاش می‌کند. آن هم در‌حدی که هزینه می‌کند با تحمل فشار اقتصادی، بتواند در تربیت فرزندش تاثیر بسزایی داشته باشد.

خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف در این خصوص که آیا مراکز دولتی هم پلمب می‌شوند گفت:

این نکته خیلی مهم است. دستگاه‌های دولتی باید پرچمدار این حوزه باشند. ما شاخص‌های عفاف و حجاب را به تمام دستگاه‌های دولتی ابلاغ کردیم و یکی از وظایفی که ستاد دارد برای شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث نظارت بر حوزه عفاف دستگاه‌های دولتی است. دستگاه‌های دولتی باید در این زمینه جلوتر از سایر دستگاه‌ها باشند و عفاف و حجاب را رعایت کنند. ستاد و وزارت کشور هم در این زمینه نظارت جدی دارند و پیگیری می‌کنند که دستگاه‌ها براساس همان شاخص‌های عفاف و حجاب که تعیین شده عمل کنند.

سازمان بازرسی هم در این زمینه نامه زده و همان ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب را تایید کرده و با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود. در عین حال ما باید توجه جدی به حوزه کسانی داشته باشیم که امروز تریبون دارند مثل سلبریتی‌ها و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند و برخورد با این‌ها باید در این زمینه جدی‌تر باشد. نمیشه یک عده‌ای که آمدند در این شرایط نظام مشهور و توانمند شدند و به یک جایی رسیدن بخواهند هنجارشکنی کنند.

  لذا ما نگاه‌مان این است که اگر می‌خواهد برخوردی در این زمینه صورت بگیرد، برخورد جدی‌تر و قاطع‌تر باید با افرادی باشد که هم در جایگاه مسئولیت قرار دارند  و هم کسانی که در جایگاه بازیگری هستند و شناخته شده هستند. البته وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کشور تاکید کردند که از کسانی که در این زمینه هنجارشکنی می‌کنند در حوزه هنری و کاری استفاده نمی‌کنند. اینطور نیست که یک نفر به قانون دهن‌کجی کند و مردمی که صرفا تریبون ندارند اعمال قانون شوند، اما سلبریتی که تریبون دارد و یک چهره شناخته شده است بخواهد هنجارشکنی کند و به راحتی اقدامات خودش را انجام دهد و با او برخوردی نشود.  لذا ما این را از طریق ستاد پیگیری جدی می‌کنیم و از وزارت ارشاد و صداوسیما و بخش‌های مختلف خواستیم که توجه به این مسئله جدی‌تر شود.

سخنگوی ستاد امر به معروف در پایان گفت: الان فضای کشور مسالمت‌آمیز است و کسی مخالف این نیست که افراد بی‌حجاب یا … در دایره نظام نیستند. قطعا آن‌ها هم هم‌وطنان و شهروندان ما هستند.  خیلی از این‌ها احتمال دارد فریب تبلیغات دشمن را خورده باشند. به هر‌حال در این زمینه باید کار شود و این عدم همکاری دستگاه‌های ما در این زمینه بوده که نتوانستند در این حوزه درست کار کنند و آسیب‌ها را بیان کنند. ما توجه به این مسئله داریم که حتما اگر کسی می‌خواهد امر به معروف کند در چارچوب شرع و قوانین باشد. مردم ما طبق فرهنگ ایرانی و اسلامی که آمیخته با حیا، عفت و غیرت است توجه به این نکات را دارند و قبل از انقلاب هم توجه داشتند.  به هر‌حال آسیب را باید شناسایی کرد و با برنامه ریزی حل کرد. به مردم نیز گفته شود که سرویس اطلاعاتی دشمن دارد روی این زمینه هزینه‌های هنگفت کرده و به صورت شبانه‌ریزی کار می‌کند.

ولی به صورت کلی ما هم معتقدیم که مردم باید به صورت مسالمت آمیز کنار هم زندگی کنند و باید تنش‌های هیجانی را کنار بگذاریم. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا