سیاسی

مراسم تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران +جزییات

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی سیزدهمین رییس‌جمهوری ایران با حضور مقامات کشوری، لشکری و مهمانان خارجی از ۸۰ کشور در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. وی ۱۲ مرداد نیز حکم تنفیذ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد.

غیبت آملی لاریجانی و علی لاریجانی در مراسم تحلیف رییسی

آیت الله آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی رییس سابق مجلس در مراسم تحلیف هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران حضور ندارند.

قالیباف: رئیس مجلس در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری:

جمهوری اسلامی ایران میراث‌دار بیش از یک قرن مبارزه برای استقلال، آزادی، نفی سلطه و برقراری عدالت است.
انقلاب اسلامی امروز به الگویی الهام‌م‌بخش تبدیل شده است.
نتایج انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد مردم به صراط مستقیم جریان انقلاب اسلامی اعتماد دارند.
بخواهیم یا نخواهیم در دوره جدید، بار به سرانجام رساندن خواسته‌های مردم به دوش همه ما مسئولان است.
دوره جدید مدیریتی کشور را باید به دوره کارآمدی و پاسخگویی تبدیل کنیم.

اژه ای: مردم با انتخابشان قدرت و مسئولیت بزرگی را بر دوش رییس‌جمهوری می گذارند

رییس قوه قضاییه:
مردم با انتخابشان قدرت و مسئولیت بزرگی را بر دوش رییس‌جمهوری می گذارند.
امیدوارم رئیس محترم جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی مخصوصا بندهای ۱۶ گانه اصل سوم قانون اساسی و اصولی که حقوق آحاد جامعه را تامین می‌کند اهتمام لازم را داشته باشد.
قوه قضاییه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادیهای مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک خواهد مرد و در مبارزه با فساد جدی‌تر از همیشه خواهد بود.

رئیسی سوگند یاد کرد

متن سوگندنامه رئیس جمهوری:
«بسم الله الرحمن الرحیم
من بعنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هایی که بر عهده گرفته ام بکار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور. ترویج دین و اخلاق. پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است. حمایت کنم.
در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آنرا به منتخب ملت پس از خود بسپارم»

حاشیه سازی در دوران کارآمدی، ممنوع!

قالیباف در مراسم تحلیف رئیس جمهور:
در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد.
همه ما در همه ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم.
کارآمدی وقتی ممکن است که مطابق برنامه عمل کنیم؛ همانطور که رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند: «هر حرکت و اقدام اقتصادی باید متّکی بر برنامه کلّی تنظیم شده برای کشور باشد». این فرمایش ایشان یک اصل مهّم و دستوری به ما است.

رئیسی: اراده مردم، استقرار عدالت،‌ پیشرفت و آزادی در کشور است

رئیس جمهوری پس از ادای سوگند:
طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردمسالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید. قانون اساسی به عنوان میثاق ملی همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است.
اینک بار دیگر اراده مردم تجلی یافت تا این خدمتگزار به آرمانهای بلندی سوگند یاد کند که توسط امام بزرگوار به ثمر نشست.
مردم عزمی راسخ دارند و اراده آنان قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت، آزادی و عزت است.

خواسته‌های مردم از دولت مردمی در بیان رئیس جمهور

رییسی:
مردم از دولتِ برگزیده ی خود می خواهند مدافع حقوق انسانها در عالَم باشد و به ظلم و بی عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.
ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوقِ انسانهای بی گناه و بی دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و ولی نعمتان انقلاب باشیم.
مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود.
مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگیها و خصائص انقلاب اسلامی، در ساختارها، فرآیندها و همچنین باورهای دولتمردان مشاهده‌ پذیر باشد.
مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها را بهبود ببخشیم و «نشاط ملی» و «شور اجتماعی» را در جامعه بگسترانیم.
دولت برخاسته از اراده ی ملت، برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی ناپذیر، به پیش خواهد رفت.
اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم.

تقاضای رییس جمهور از مردم و مسئولان

سید ابراهیم رییسی:
لازمۀ تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب نظران است.
از مردم عزیز استدعا دارم که به عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمت‌گزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند.
ما به «حضور مردم در صحنه» و «همدلی و همکاری قوای سه گانه، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح» نیاز داریم.
با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضائیه، می‌بایست بیش از پیش با یکدیگر همراهی و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم، از هیچ فرصتی دریغ ننمایند.
معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی ناپذیر هریک از قوا یا نهادها، نیازمند همکاری ملی و خِرَد جمعی است که تجلّی آن، در تعامل دولت با سایر قوا وهمچنین تعامل وثیق با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.
وعده‌های دولت مردمی، دولت وفاق ملی، تعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی، ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه های فساد و رانت خواری، مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تَکانه ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تامین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور و توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست است.

بازتاب مراسم تحلیف ریاست جمهوری در رسانه های جهان

راشاتودی:
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران در مراسم تحلیف رسمی با حضور مقامات خارجی و ده‌ها هیئت رسمی در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد.

المیادین:
بیش از ۱۱۵ شخصیت بین المللی و عربی در مراسم بزرگ تحلیف رئیسی شرکت کردند.

الحدث:
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در پارلمان ایران حضور یافت.

المنار:
ده‌ها هیئت خارجی شامل سفیران، فرستاده های ویژه و روسای جمهور برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران شرکت کردند.
شبکه های مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله الجزیره، الاخباریه، المسیره با قطع برنامه های خود به پخش زنده مراسم تحلیف ریاست جمهوری پرداختند.

رئیسی:
در اولین فرصت در هفته آینده فهرست اعضای کابینه را تقدیم رئیس مجلس و نمایندگان می‌کنم.

قالیباف: امیدواریم تا ۲۶ مرداد بررسی افراد پیشنهادی کابینه انجام شود

قالیباف:
با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب ان‌شاءالله ابتدای هفته آینده لیست اعضای پیشنهادی کابینه معرفی می‌شود.
بررسی‌ها را در کمیسیون‌های تخصصی بصورت منسجم و پیوسته و در صحن مجلس بصورت دو شیفت و سه شیفت انجام دهیم.
جلسه بعدی مجلس روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و دستور جلسه، دستور هفتگی خواهد بود.

رئیسی:
برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.
ایران سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر انقلاب بر خود حرام می داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد. تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو گردد. از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا