بین المللی

با ترکیه، عراق و افغانستان برای احقاق حق‌آبه‌های مرزی درحال مذاکره ایم

خبرمهم: وزیرخارجه گفت در طول فعالیت دولت سیزدهم دیدارهای دو جانبه‌ای با ترکیه، عراق و افغانستان جهت پیگیری حق آبه های مرزی داشتیم.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، امیرعبداللهیان گفت: در مدتی که مسئولیت دستگاه دیپلماسی را به عهده گرفتم، به طور دوجانبه با وزیر خارجه ترکیه درباره سدهایی که بر روی رودخانه ارس زده شده و می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفتگو کردیم، همچنین با طرف عراقی و افغانستانی نیز گفتگوهایی در این زمینه داشتیم.

گفتنی است، وزیرخارجه برای ارائه گزارش اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از سدسازی‌های ترکیه بر روی رودخانه‌های دجله، فرات و ارس هفته آینده در کمیسیون کشاورزی مجلس حاضر می‌شود.

این اتفاق به دنبال وضعیت آب و هوایی جمعه ۱۹ فروردین بود که تهران با شاخص آلودگی ۵۰۰ وضعیت نابسامانی را در کیفیت هوا پشت سر گذاشت.

 مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که «پروژه سدسازی ترکیه موسوم به «گاپ» عملأ بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع می‌کند و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشا گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گرد و غبار را به کشور ما می‌آورند.»

تاریخ شروع شکل‌گیری توده ریزگردی، چهارشنبه ۱۷ فروردین و محل ابتدایی شروع آن بخش‌هایی از کشورهای همسایه غربی بود که با افزایش سرعت باد به داخل ایران حرکت کرد.

به غیر از تهران، سه شهر از استان مرکزی، زنجان، بانه و مریوان و مابقی شهرهای غربی ایران هم تحت تاثیر این گردوغبار قرار گرفتند تاجایی که حتی سواحل دریای خزر هم از این مهمان ناخوانده بی نصیب نماندند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا