اجتماعیبین المللیسلامت

کاهش ۵ درصدی مرگ و میر با استفاده از ماسک

خبرمهم: با توجه به مطالعات انجام شده متخصصان روشن شد که استفاده از ماسک می‌تواند آمار مرگ ومیر را ۵ درصد کاهش داده و از مردم بخصوص افراد مسن بهتر در مقابل کرونا مراقبت کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از هلث، بنا بر تحقیقات انجام شده افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند ۵ درصد از کرونا جان سالم بدر برده و ماسک توانسته تاکنون جان ۴ هزار تن را در انگلستان نجات دهد.
گفتنی است که اگر مردم یک جامعه به طور کامل از ماسک استفاده کنند این اثر دو برابر خواهد شد. با این وجود هم اکنون با توجه به میزان تقاضای جهانی ماسک پزشکی در اختیار همگان قرار نداشته و برخی نیز با وجود داشتن ماسک از آن استفاده نمی‌کنند.
نمودارهایی که از تجزیه و تحلیل استفاده ماسک در جامعه بدست آمده نشان می‌دهد که ماسک می‌تواند ۵ درصد مرگ و میر را در کل جامعه کاهش دهد.
«هوشیو هان چانگ» از دانشگاه ملی تایوان در این باره گفت: مدل سازی‌های ریاضی آمار کاهش مرگ و میر هنگام استفاده از ماسک را به وضوح نشان می‌دهد.
مطالعات محققان آکسفورد نیز روشن کرده است که ماسک‌های جراحی به همان اندازه ماسک‌های N۹۵ برای پزشکان، پرستاران و سایر کارمندان موثر بوده و ازعفونت تنفسی جلوگیری می‌کند.
ماسک‌های N۹۵ از ماده‌‌ای ضخیم و محکم ساخته شده و می‌تواند ۹۵ درصد از کل ذرات موجود در هوا را متوقف کند و در مقایسه با ماسک‌های نازک‌تر بهتر عمل می‌کنند. این ماسک‌ها اغلب در اختیار کادر درمان است اما ماسک‌های جراحی نیز همچون N۹۵ تاثیرگذار هستند.
توصیه‌های اخیر محققان بر استفاده مداوم از ماسک است. بنا بر یافته‌ها قطرات بزاق و مخاط همچون سرفه و عطسه و بخصوص ویروس‌ها بسیار ریز بوده و تقریبا ۲۰ برابر کوچکتر از باکتری‌ها هستند به همین دلیل بهتر است همواره از ماسک‌های N۹۵ استفاده کرد. در صورت دسترسی نداشتن به این نوع می‌توان از ماسک جراحی برای مقابله با کرونا استفاده کنید.
با وجودی که کارشناسان جهانی اعلام کردند که هیچگونه جایگزینی برای شستشوی کامل و مکرر دست برای جلوگیری از کرونا مناسب نیست اما استفاده از ماسک نیز می‌تواند مرگ و میر ناشی از این ویروس موذی را کاهش دهد. از سوی دیگر ماسک کمک می‌کند تا افراد کمتر صورت خود را لمس کنند و آلودگی را از محیط اطراف به منافذ صورت منتقل کنند.
«بابک جاوید» محقق بیمارستان و دانشگاه کمبریج در این باره گفت: ماسک‌های پارچه‌‌ای خانگی تنها ۱۵ درصد نسبت به ماسک‌های جراحی قادرند از انتشار ذرات جلوگیری کنند و موثر باشند. در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز مطالعاتی انجام شد که استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال آنفولانزا بسیار موثر است. اما اکنون می‌دانیم که ماسک‌های خانگی باید به عنوان آخرین راه حل در صورت دسترسی نداشتن به ماسک جراحی برای جلوگیری از بیماری مورد استفاده قرار بگیرند.
وی افزود: اغلب قربانیان کرونا افراد مسن و ساکنان خانه‌های سالمندان بوده‌‌اند. سیستم الگوبرداری از کل جامعه هنگام استفاده از ماسک، پارچه یا روسری سناریوی مرگ و میر را نشان می‌دهد.
جاوید اظهار کرد: بنا بر این داده‌ها اگر بتوانیم ماسک‌های جراحی را میان سالمندان و افرادی که به تجهیزاتی چون ماسک دسترسی ندارند توزیع کنیم می‌توانیم میزان مرگ و میر را به خوبی کنترل کرده و کاهش دهیم. با توجه به در دسترس نبودن واکسن اکنون بهترین گزینه‌ها برای مقابله با کرونا شستشوی دست‌ها و استفاده مداوم از ماسک است./ایران آنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا