اقتصادی

اثر ثبات متغیرهای کلان اقتصاد بر تنظیم بازار کالاهای اساسی

خبرهای فوری: یک کارشناس بازرگانی گفت: تنظیم بازار در کشور با 3 چالش اصلی عدم ثبات متغیرهای کلان اقتصادی، عدم تدوین و یا اجرای سیاست‌های بخشی و نقص‌ها نهادی و ساختاری در تنظیم بازار کشور روبه‌رو است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، سمیه نعمت اللهی پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌بازرگانی در یادداشتی با «عنوان ثبات متغیرهای کلان و آثار آن برتنظیم بازار کالاهای اساسی کشور» به برسی شاخص‌های کلان اقتصادی و اثرات آن بر تنظیم بازار کالاهای اساسی در کشور پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

۱- سیاست­های تنظیم بازار مجموعه‌ای از مقررات، سیاست‌‌ها، اقدامات و استراتژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که به منظور ایجاد همگرایی در زنجیره ارزش کالا و خدمات در بازار و حمایت از تمامی عاملان آن اتخاذ و در راستای کاهش ریسک ناشی از  نوسانات قیمت و مقدار با استفاده از ابزارهای سیاستی مناسب در حوزه تامین و مصرف اعمال می‌شود.

این سیاست‌ها به شدت تحت تاثیر تحولات متغیرهای کلان اقتصادی قرار دارند، در این ارتباط به منظور بررسی برونداد اثر سیاست‌های کلان بر موفقیت و یا عدم موفقیت سیاست‌های تنظیم بازاری، تغییرات تورم می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم  مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی روند تورم به دو جزء تورم پایه (ماندگار) و تورم گذرا قابل تجزیه است. جزء ماندگار تورم (تورم پایه) می‌تواند به عنوان ابزاری جهت ارزیابی سیاست‌های کلان اقتصادی و جزء گذرای تورم نیز به عنوان ابزاری جهت ارزیابی سیاست‌های تنظیم بازار شناخته ‌می‌شود. تغییرات تورم پایدار عمدتاً ناشی از اعمال سیاست‌های کلان همچون سیاست‌­های پولی و مالی بوده و تا حد زیادی خارج از حیطه وظایف تنظیم بازاری در سطح بازار است در مقابل تورم گذرا بیشتر به سیاست‌های مرتبط با بازار بستگی دارد.

۲- مطابق نمودار (۱) سهم عمده تورم کل کشور مربوط به تورم پایه است و مقدار تورم گذرا تنها بعد از وقوع شوک‌های ارزی در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ بود است./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا