اقتصادی

آیا برای دریافت “یارانه حمایت معیشتی” حساب‌های بانکی افراد بررسی می‌شود؟

خبرهای فوری: سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی درباره بررسی سیستمی اطلاعات بانکی افراد برای پرداخت "یارانه حمایت معیشتی" توضیحاتی داد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، حسین میرزایی در خصوص موضوع عدم اجازه دولت برای بررسی سیستمی حساب‌های بانکی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و حقوقدانان مطرح شد، اظهار کرد: بررسی سیستمی اطلاعات بانکی با اجازه خود مردم است و قاعدتا افرادی که اجازه بررسی حساب‌های بانکی خود را نداده‌اند اطلاعات مالی و بانکی آنها نیز بررسی نشده است.

وی تصریح کرد: در این فرایند خود افراد اجازه بررسی حساب‌های بانکی را می‌دهند؛  حتی گاهی امکان دارد که اجازه بازدید میدانی را هم بدهند مانند کاری که کمیته امداد، یا بعضاً مددکاران سازمان بهزیستی انجام می‌دهند.

میرزایی افزود: پس از اجازه فرد، مجموع واریزها و برداشت‌های حساب‌های بانکی اعضای خانوار به صورت سیستمی بررسی و تحلیل می‌شود اما دسترسی به اینکه افراد چه شماره حساب‌هایی را در کدام بانک‌ها دارند، وجود ندارد،  بنابراین موضوع سرکشی به حسابها کاملا منتفی است.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی ادامه داد: دولت امین و صاحب اسرار و داده‌های مردم است؛ دولت می‌تواند به اطلاعات هویتی، اطلاعات املاک و اموال و سایر اطلاعات پزشکی و درمانی دسترسی داشته باشد اما بخش خصوصی و فرد اجازه دسترسی ندارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: در قوانین مبارزه با پولشویی وقتی می‌خواهید حساب بانکی ایجاد کنید یا حتی از بانک کارت هدیه دریافت کنید در بسیاری از این فرایندها، ملزم بودن خود به قوانین مبارزه با پولشویی را با ارائه اجازه دسترسی به حساب‌های بانکی اعلام می‌‌کنید.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی تاکید کرد: اساسا اطلاعات بانکی، یکی از بهترین شاخصهای وسع و توان مالی یک فرد، خانوار و بنگاه اقتصادی است که به عنوان مثال، برای دریافت وام انجام می‌شود، بنابراین سالهاست در کشور از اطلاعات بانکی برای اعتبارسنجی افراد استفاده  می‌شود.

وی ادامه داد: قانون مبارزه با پولشویی، اجازه بررسی حساب‌های مالی افراد را با جزیی ترین موارد به سیستم بانکی می‌دهد؛ همچنین در برخی مواقع فرد در زمان، پرداخت مالیات یا گرفتن وام، گردش مالی ۳ یا ۶ ماهه را ممهور به مهر بانک تحویل می‌دهد و با این اجازه دسترسی، اعلام می‌کند که توان مالی دارد و می‌تواند تسهیلات بانک را پرداخت کند.

میرزایی در پاسخ به این سئوال که چرا استحقاق مالی افراد را بر مبنای وضعیت شاخص‌های بانکی نظیر گردش حساب و تراکنش‌های برداشت می‌سنجند، تصریح کرد: اولا سنجش وسع مالی افراد بر اساس مجموعه‌ای از داده‌ها نظیر اطلاعات حقوق، درآمد، اصناف، خودرو، املاک، سفرهای خارجی و غیره انجام می‌شود و بررسی تکمیلی وسع افراد با استفاده از اطلاعات بانکی آنها انجام می‌پذیرد. یکی از کارهایی که بانک‌ها برای سنجش و ارزیابی توان مالی و استحقاق افراد برای دریافت تسهیلات بانکی انجام می‌دهند، ارائه ریز تراکنش‌های بانکی ‌گردش مالی ۳ یا ۶ ماهه ممهور به مهر بانک به بانک است. بنابراین یکی از بهترین ابزارها برای بررسی وضعیت مالی افراد، استفاده‌ از وضعیت شاخص‌های بانکی است.

وی گفت: پس موضوع بررسی اطلاعات و شاخص‌های بانکی افراد موضوع تازه‌ای نبوده و سالهاست در کشور از اطلاعات بانکی برای اعتبارسنجی و سنجش استحقاق مالی افراد استفاده  می‌شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام، بنده کارگر هستم و طبق قانون کار حقوق میگیرم، بخاطر بیماری همسرم وام گرفتم و مقداری هم قرض گرفتم و حدود ۲۰ میلیون هزینه جراحی و بیمارستان همسرم شده و اونوقت آقایان مسئولین این مبلغ رو جزء تراکنش مالی بنده حساب کردند و فرمودند شما مشمول نیستید. لطفا مسئولین عزیزی که حسابهای افراد را بررسی میکنند ببینند حقوق فرد چقدر هست چقدر وام گرفته و چقدر قسط وام داره بعد اظهار نظر کنند.

  2. من یک تازه بازنشسته ام که یک اپارتمان زیر ۶۰۰ تومن دارم و یک ماشین سمند . حساب من بازنشسته رو بعد از واریز هدیه بازنشستگی و بعد از دو سه بار جابجایی در دو حساب بررسی کردن و گفتن درامد شما بیش از ۳۰ میلیون در ماهه … محتاج این ۱۷۰ تومن نیستم ولی به ولله روز قیامتی هم هست … بدونید که قیامت خیلی نزدیکه ..
    اگر مدیریت داشتید میرفتید سرتغ حقوق بازنشستگیم

  3. سلام ما یه خانواده چهار نفره هستیم مادرم خانه دار پدرم با ۶۴ سال سن بیگار برادرم از من بزرگتره اونم خداروشکر با ۳۶ سال بیکار
    هیچ خونه و زمینی هم نداریم و مستاجریم کلا بیمه نیستیم هیچ مدلش من خودم ولی کار میکنم یه پژو دارم با ۵۰ تومن پول باهاش جنس میخرم میفروشم بازاریابی میکنم پولمو میدم خرما میخرم میرم خورد خورد میفروشم کنار جاده اقایون تو اعتراض ما گفتن ما ۹۲ درصد وصعیت خوب مالی داریم اقا بیا این وضعیت خوب مال تو از اون وضعیت بداش بده ما !!! بعد میگه اعتراض کنی یارانتم قطع میکنیم خوب بیا قطع کن والا

  4. در روز شاید حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومن به کارتم پول میاد و برداشت میشه،چون در فضای مجازی فروش اینترنتی به صورت درصدی انجام میدم و در ماه حدودا برام ۲ تومن میمونه.با چه انصافی محاسبه کردت؟هرکی تراکنش زیاد داره ینی پولداره؟واقعا متاسفم که انقدر باعث آسیب به خانواده میشین.اگه دزد زیاده اون دزد حق داره،اگه اعتیاد زیاده اون معتادم حق داره،تو چنین جایی باید اینطوری زندگی کرد چون دولت فقط به فکر سرکیسه کردن مردم ضعیفه.

  5. سلام این اقایان وقتی بررسی میکنندیاسوادندارندیافقط به نفع خودشون بررسی میکنندبایدببینندپولی که دربانک جابجاشده برای چی بوده بنده یک ماشین پیکان مدل ۸۳دارم که بااون کارمیکنم که بیشتردرتعمیرگاهه ماه قبل موتورش ترکیدکه بایدعوض میشدکه بانامه پلیس راهنمائی رانندگی درنمایندگی اقدام کردیم که این پیکان مدل پایین من ۷/۵میلیون هزینه برداشت که نامه پلیس وفاکتورهای نمایندگیهادردستم است من این پولهاراقرض گرفتم وخرج ماشین کردم که اقایان بررسی کننده همه رابحساب درامدگذاشتن وپسرکوچک من نخبه ومدال اورالمپادجهانی است که دوبارازطرف دولت به مسابقات جهانی رفته که مدال هم اورده اینوسفرخارجی حساب کردندهردوپسرم دانشجویندپول قرض گرفتنددرتهران اتاق اجاره کردنداین پول که چندروزتاخونه پیداکننددرحسابشان بوده اینودرامدحساب کردندچون خونمون درملاردخوابگاه ندادندتورابه خدابه مئسولین بگیدبیان خونه وزندگی ممونووداوندارمون نگاه کنندببینندچی داریم گفتنیهازیادداریم گوش شنوانیست

  6. سلام من که برای کسی کار میکنم و تمام کارت هام درگیر پول صاحب کار من هست چرا نباید بگیرم.چون پول صاحب کار بعضی روزها در کارت من اومده و رفته!؟این مدلی بررسی میشه؟عدالت زیبایی اجرا کرده جمهوری اسلامی.

    1. بنده برقکارساختمانم..یه مغازه که باخشت ساخته شده دارم.باکارتخوان که دارم پول یارانه به مردم میدادم به همین دلیل به من پول بنزین ندادن..خونه ماشین و..غیره ندارم فقط…تراکنش بالاهست..الان یه ماهه مردم روستا سرگردانن چون دیگه کارت نمیکشم.یه وام هم که دارم کلاصدتومان نمیشه..که باسه نفرشریکییم..این کجاش عدالته

  7. من در یک شرکت کار میکنم به عنوان راننده در تامین اجتماعی آمار دارم و حقوقم هم مشخص است ولی خریدهای شرکت و حقوق کارگران را من از بانک برداشت میکنم و یه سری کارهای مالی دیگه شرکت را از من استفاده میکنن مثلا کرایه های پیک و….
    حالا تراکنش بانکی من را ملاک قرار دادن و گفتن بسته معشیت شما تعلق نمی‌گیرد و هستند کسانی که مثل من هستند
    چیکار باید بکنیم

  8. با سلام لطفا به گوش مسئولین برسونید نحوه بررسی درآمد خانوارها برای دریافت یارانه معیشتی به هیچوجه درست نیست چون بنده و چند نفر از همکاران که شغلمان کافی نت هست برای ثبت نام آزمونهای مختلف و پرداخت شهریه برخی از دانشگاهها ناچار به خرید اینترنتی کارت اعتباری از کارت بانکی خودمان هستیم و مشتری تمام مبلغ کارت اعتباری و هزینه ثبت نام و انتخاب واحد و پرداخت شهریه را در کارتخوان کافی نت کارت میکشند و از مبلغ کل ثبت نام مثلا ۸۰ هزارتومانی فقط ۱۰هزارتومان برای کافی نت و ۷۰هزارتومان برای سازمانهای ثبت نام کننده است و از مبلغ کل شهریه مثلا دانشگاه آزاد ۲ میلیون تومان فقط ۵ هزار تومان بابت پرداخت شهریه و انتخاب واحد برای کافی نت و مابقی برای دانشگاه مربوطه است درصورتی که دولت تمام این مبلغ را جزء درآمد کافی نتها محسوب کرده است. برای خیلی از شغلها و اصناف دیگر هم وضع به همین منوال است

  9. همش دروغ کلک خدالعنتتتت کنه کسی که مسول این کارپدرمن با۶۰سال سن نه بازنشستگی داره نه حقوقی نه درامدی ولی چون ماشین برادرم به اسمش اقایون دززززدفرمودن به شماتعلق نمیگیره اون احمق وبیشوری که مسولیت این کاروگرفته شعورش به این نمیرسه که طرف خونش پایین ترین نقطه شهردیگه درامدی نداشته البته اقایون جیبشون بایدپرباشه خداااالعنت کنه مسئول بی لیاقتشو

    1. سلام لطفا دقیق تر بررسی کنید در رابطه با حمایت معیشتی چون افرادی هستند مثل بنده که تنخواه کردان محل کار خود درشرکت هستم وچون مبالغی بابت تنخواه به حساب بنده دریافت و پرداخت میشود مبلغ معیشتی تعلق نمی‌گیرد.باداستن چندین فرزند و همسر ونوه فقط به دلیل تنخواه دار بودن چرا …‌…لطفا کسانی که دراین رابطه کاره ای هستند فکری بکنند. با سپاس

    2. اون بی سوادی که کلیه واریزی بانک را درامد حساب میکنه یه کم عقل داشت اصل کالای فروخته شده را منهای سود باید بکنه.یا طرف برای پاس شدن چک خود باید پول به حساب خودش بریزد درامد حساب میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا