اقتصادی

اجرایی شدن درج قیمت مصرف کننده برروی کالاها از اسفند ۱۴۰۰

خبرفوری مهم: پیرو بررسی آسیب‌های ناشی از اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا، وزارت صمت از اواخر اسفند سال گذشته مقرر کرد تا در کنار قیمت تولید کننده روی کالا، دوباره قیمت مصرف کننده بر روی کالاها درج شود.

پیرو بررسی آسیب‌های ناشی از اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا، وزارت صمت از اواخر اسفند سال گذشته مقرر کرد تا در کنار قیمت تولید کننده روی کالا، دوباره قیمت مصرف کننده بر روی کالاها درج شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، کاربران «سامانه فارس من» با ثبت موضوع «مطالبه بازگشت قیمت مصرف‌کننده بر روی محصولات»  خواستار ثبت مجدد قیمت مصرف کننده بر روی کالا شدند.

آنها در این رابطه عنوان کردند که از زمانی که قیمت مصرف کنده از روی محصولات حذف شده است، تنش بین فروشندگان و خریداران افزایش یافته و در مواردی نیز فروشندگان محصولات را با قیمت دلخواه می‌فروشند.

به گزارش فارس، طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا یا همان «پویش خرید شفاف» با تصمیم سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالا از ۲۷ آذر ۱۴۰۰ اجرایی شد.

براساس این طرح، از تاریخ مذکور تولید کننده باید قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را بر روی کالا ثبت و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده براساس سود متعارف شدند.

یکی از مشکلات درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا گران‌فروشی کالا بود که با درج قیمت تولید‌کننده مرز تولید و توزیع شفاف شده و مشخص می‌شود که چقدر از قیمت نهایی سهم تولید کننده و چقدر سهم نظام توزیع است.

به گفته سیدرضا فاطمی امین تخفیفات اغواکننده فروشگاه‌ها به علت همین درج قیمت مصرف کننده بود، اما با اجرای پروژه درج قیمت تولید‌کننده این مشکلات حل شد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه این پروژه در حال گذار است، افزود: از زمان اجرای پروژه تاکنون در بیش از ۵ هزار قلم کالا شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم.

براساس این گزارش، با وجود مزایای اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا که مهمترین آن همان کاهش قیمت هزار قلم کالا  است، اما طرح مذکور دارای ایرادات و اشکالاتی نیز در اجرا بود که یکی از این اشکالات عدم رعایت سود قانونی عرضه توسط فروشندگان بود.

با وجود اینکه وزارت صمت سود قانونی برای عرضه نسبت به قیمت تولید‌کننده را برای کالاهای مصرفی حداکثر ۳۰ درصد و برای کالاهای سرمایه‌ای حداکثر ۲۰ درصد تعیین کرده است، اما این موضوع در برخی فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی عرضه کننده رعایت نشد و قیمت مصرف کننده با سود بیشتر نسبت به ارقام فوق محاسبه و لذا موجب شده تا کالا گران به دست مصرف کننده برسد.

به دنبال بروز این مسائل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اجرای طرح «درج قیمت تولید کننده» اقدام به درج دوباره  قیمت مصرف کننده بر روی کالا کرد، یعنی این بار مقرر شد تا در کنار قیمت تولید کننده، قیمت مصرف کننده نیز بر روی کالا درج شود تا خریداران امکان بررسی قیمت تولید‌کننده و مصرف کننده را با هم داشته باشند.

سیدرضا فاطمی امین در این رابطه  گفت: حدود ۳۰ سال است که مردم قیمت مصرف‌کننده را روی محصول می‌بینند و دیگر به این موضوع عادت کرده‌اند، فرهنگ‌سازی برای اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده زمان‌بر است، پس در دوران گذار هم قیمت تولیدکننده هم قیمت مصرف‌کننده با حداکثر ضرایب سود، درج خواهد شد تا فرهنگ‌سازی لازم انجام شود و مردم به این موضوع عادت کنند.

محسن حسین لویی مدیرکل نظارت بر خدمات خدمات عمومی، شبکه‌های توزیع و اقتصادی وزارت صمت در این باره به فارس، گفت: براساس بازرسی انجام شده از سطح بازار در استان‌های مختلف متوجه شدیم که حدود ۵۰ درصد از عرضه کنندگان کالا درج قیمت مصرف‌کننده بر روی کالا و یا قفسه‌های فروشگاهی را رعایت نمی‌کنند که این موضوع مشکلاتی برای خریداران به وجود آورده است.

وی افزود:  بنابراین تصمیم گرفته شد تا علاوه بر درج قیمت تولید کننده بر روی کالا توسط تولیدکننده، قیمت مصرف کننده نیز بر روی کالا ثبت شود.

 بنابراین به دنبال بروز برخی مشکلات در اجرای طرح  درج قیمت تولید کننده بر روی کالا ، وزارت صمت در نیمه دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ تصمیم گرفت تا مجدد قیمت مصرف کننده را بر روی کالاها ثبت کند و براین اساس هم اکنون هم قیمت تولید کننده و هم قیمت مصرف کننده بر روی کالاها ثبت می‌شود و خریداران می‌توانند در هنگام خرید هر دو قیمت را رصد کنند و براساس قیمت مصرف کننده درج شده بر روی کالا، کالای مورد نظر خود را خریداری کنند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا