اقتصادی

بورس عقب نرفت، اما درجا زد!

خبرمهم: در هفته‌ای که گذشت رشد شاخص کل دو صدم درصد بوده است، که این عدد خیلی قابل توجه نیست و به عبارتی شاخص بورس عقب نشینی نکرده ولی درجا زده است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت مانند چندماه گذشته با نوساناتی همراه بوده است، در رابطه با وضعیت بازار سرمایه و عوامل موثر بر وضعیت بازار از کارشناسان بازار سرمایه سوال پرسیده ایم.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ، در خصوص چگونگی وضعیت بازار سرمایه در هفته اخیر اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت به دلیل تعطیلی شنبه و یکشنبه سه روز کاری بیشتر برای بازار سرمایه وجود نداشت و در این سه روز فعالیت بازار همان طور که انتظار داشته ایم بورس با افزایش تقاضا در روز‌های دوشنبه و سه شنبه مواجه بود، اما روز چهارشنبه بازار با افزایش عرضه همراه شد و خیلی از سهم‌های بزرگ که در روز‌های گذشته مثبت بوده اند چهارشنبه از مثبت به سمت منفی حرکت کرده اند و در کل در بازار عرضه‌ها بسیار زیاد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: فشار فروش‌ها در روز چهارشنبه سبب منفی شدن شاخص شد. اما به طور کل در طول این هفته شاخص کل حدود ۰.۰۲ درصد رشد داشت که بسیار عدد کم و غیر قابل توجهی است و می‌توان این را گفت که بورس در این هفته فقط در جا زده است.

فشار فروش سبب منفی شدن شاخص هم وزن شد

آسایش در ادامه بیان کرد: اما شاخص هم وزن نیز حدود ۱.۰۲ درصد کاهش داشته است که بیشتر، کاهش این شاخص مربوط به روز چهارشنبه بود که فشار فروش بسیار افزایش پیدا کرد و این موضوع سبب شد که شاخص هم وزن کاهشی شود.

او افزود: اگر بخواهیم به طور کلی بازار را بررسی کنیم باید گفت که بازار ترس را درون خودش می‌بیند و از سوی دیگر بحث برجام که توافق صورت خواهد گرفت یا خیر؟ موضوع دیگر بحث نوسانات نرخ دلار و شک در رابطه با خرید یا فروش سهام است که این باعث می‌شود بازار تا به اکنون با یک فشار فروش برخی از سهام ها روبه رو شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: نکته ای که باید گفت این است که بسیاری از شرکت‌های کوچک که صف‌های فروش شان مدت‌ها پابرجا بوده است با گزارش “الف” یا برگشت از مجمع به صورت دامنه باز، بازگشایی می‌شوند و با این که بالاتر از ۱۵  تا ۴۰ درصد منفی بازگشایی شده اند و همچنان فشار فروش از این سهام برداشته نمی‌شود و حتی با منفی بزرگی نیز در صف فروش قفل می‌شوند.

آسایش در ادامه گفت: در چند روز گذشته یکی از سیاست‌هایی که به سود بازار بود را شاهد بوده ایم و آن کاهش نرخ بهره بین بانکی است و اگر این موضوع در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گیرد و این نرخ نیز بیشتر کاهش پیدا کند می‌توان شاهد این باشیم بخشی از مبلغی که از بازار سرمایه به سمت بانک‌ها روانه شده بود به بازار بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: به طور کل و با توجه به روند بازار‌های موازی امید است که با کمتر شدن ابهامات سیاسی و اقتصادی کشور در هفته پیش رو بتوانیم هفته خوبی برای بازار داشته باشیم و امید داریم که شاخص کل در محدوده‌ای که قرار دارد به سمت بالا حرکت کند.

او افزود: اگر بخواهیم از لحاظ تکنیکال نیز شاخص کل را بررسی کنیم، طی روز شنبه و یکشنبه امید است که بازار مثبتی را داشته باشیم.

مناظرات و انتخابات بیشترین تاثیر را بر بازار داشته اند

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه ، در رابطه با این پرسش که در طی هفته گذشته چه عواملی بر بازار سرمایه اثر گذار بوده است؟ بیان کرد: بازار سرمایه در طی هفته ای که گذشت یک روند رو به رشدی را پیدا کرد و برزسی‌های آماری نشان می‌دهد که نقدینگی در حال ورود به بازار سرمایه است. نکته ای که وجود دارد این است که قیمت‌ها اکنون به کف رسیده است و جذابیت بسیاری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: موضوعی که در هفته اخیر بر وضعیت بازار بسیار تاثیر گذار بوده، بحث تحولات سیاسی بوده است در هفته ای که گذشت بحث مناظرات را داشته ایم که نما و چشم انداز کشور را نشان داده و انتخابات و مناظرات بیشترین تاثیر را در هفته ای که گذشت بر بازار داشته است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا