اقتصادی

فرصت‌ جذاب خرید در بازار سرمایه؛ فلزی‌ های بورس ارزنده‌تر از همیشه

خبرمهم: کارشناس بازار سرمایه گفـت: در صنعت فلزات اساسی ۲ متغیر، نرخ جهانی محصولات و نرخ دلار، همواره برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، احمد کامیار کرمانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه، کامودیتی‌ها خیز جدیدی برای رشد برداشته‌اند، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کامودیتی‌ها (صنایع فلزی) چه میزان رشد کرده‌اند؟، اظهار کرد: میانگین قیمت‌های جهانی نسبت به مدت مشابه رشد قابل توجهی داشته، به عنوان مثال، نرخ بیلت cis نسبت به سال گذشته ۷۸ درصد، نفت برنت ۲۰۸ درصد، مس ۹۳ درصد، متانول و اوره به ترتیب ۷۷ و ۴۹ درصد افزایش داشتند.او بیان کرد: برای صنعت فلزات اساسی و کلا کامودیتی‌ها،  ۲ متغیر، نرخ جهانی محصولات و نرخ دلار، همواره برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است. در حال حاضر در صنایع کامودیتی محور، بیشتر از اینکه نرخ‌های جهانی مورد بحث کارشناسان باشد، چگونگی تغییرات قیمت دلار پس از گشایش‌های سیاسی احتمالی در کانون توجه قرار دارد، که به طور مستقیم تکرار پذیری سودآوری این شرکت‌ها را در سال‌های پیش رو با تردید مواجه می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر صنایع فلزی در بازار سرمایه ارزنده هستند؟، تشریح کرد: لذا از این بابت نظر شخصی بنده به این ترتیب هست که احتمالا شرکت‌های فلزی حداقل در بازه زمانی میان مدت، میانگین P/E بالایی را در بورس تهران نخواهند داشت و احتمالا در سنوات آتی، برای سرمایه گذاران به عنوان یک صنعت ارزشی تلقی شوند.

او بیان کرد: میزان تاثیر پذیری از تغییرات این پارامتر‌ها با جایگاه هر شرکت فلزی در زنجیره ارزش صنعت نیز متفاوت خواهد بود، به طوری که طبیعتا شرکت‌های فلزی که در انتهای زنجیره ارزش قرار دارند، تاثیر پذیری بیشتری خواهند داشت.

کامیار کرمانی در پاسخ به این پرسش که، این صنایع با توجه به خالی شدت انبار‌های جهانی و سیاست انبساطی آمریکا و اصلاح خوب کامودیتی چه آینده‌ای در پیش دارند؟، گفت: از لحاظ پیش بینی قیمت‌های جهانی نظر شخصی من این است که، پس از پاندمی کرونا، کلا روند عرضه و تقاضا از جهت افت قیمت‌های جهانی در ابتدای پاندمی و رشد، در شرایط تعادلی قرار ندارند و نمی‌توان قیمت‌های فعلی را به عنوان یک قیمت تعادلی در نظر گرفت.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رویکرد متفاوت سیاست‌های ایالات متحده در مباحث زیست محیطی، و چگونگی سیاست‌های چین در بحث موجودی‎ها، از جمله، عوامل متاثر بر نرخ‌های جهانی بودند.

او افزود: سیاست‌های حوزه‌ یورو و بررسی پارامتر‌های سیاست‌های کلان اقتصادی در ایالات متحده نیز عواملی هستند که در آینده، روی صنایع فلزی تاثیر گذار خواهند بود.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: لذا پیش بینی دقیق قیمت‌های جهانی چندان آسان نخواهد بود، ولی میانگین قیمت‌ها نشان می‌دهد که بیشتر از اینکه به صعود بیشتر خوش بین باشیم، سناریوی محتمل‌تر، ثبات قیمت‌های جهانی خواهد بود؛ لذا سرمایه گذاری در بخش هلدینگ‌های صنایع فلزی، به خصوص استخراج کانه‌های فلزی، ریسک کمتری را متوجه سهامداران خود می‌کند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا